راهنمای خرید در چین

به گزارش تور چین ارزان، خیلی از گردشگرهای تور چین علاقه دارند سوغاتی و یادگاری از چین با خود بیاورند. به خاطر تنوع فراوان، خرید کردن در چین گاهی می‌تواند زمان‌بر، گیج‌کننده و خسته‌کننده باشد. این راهنمای خرید، توصیه‌هایی دارد که باعث می‌شوند در چین راحت‌تر خرید کنید.

راهنمای خرید در چین

در زمان خرید در چین مراقب اجناس قلابی باشید

خرید کردن در چین فوق‌العاده است و شما می‌توانید انتظار داشته باشید که بسیاری چیزها را با قیمت پایین‌تری نسبت به ایران خریداری کنید. اما لطفا توجه داشته باشید که اگر یک قیمت تخفیفی برای یک کالا با برند مشهور و بین‌المللی آن قدر عالی است که نمی‌تواند حقیقت داشته باشد... در واقع همین طور است، واقعیت ندارد.

حواستان به اجناس برندهای معروف که با قیمت‌های معقول‌تری عرضه می‌شوند باشد. بعضی فروشندگان متوجه شده‌اند که قیمت خیلی پایین شک‌برانگیز است بنابراین قیمت همان جنس‌های تقلبی را بالا برده تا به نظر قیمت‌های تخفیف خورده اجناس اصل به نظر بیاید.

بسیاری از اجناس اصلی و با برندهای معروف، نسبت به کشورهای دیگر معمولا قیمتهای بالاتری در چین دارند. بهتر است که خرید اجناس برند را به برگشتن از تور چین موکول نمایید.

خریداران اجناس آنتیک باید بدانند که بسیاری از حرفه‌ای‌ها هم حسابی جا خورده‌اند وقتی فهمیده‌اند جنس آنتیکی که از چین خریده‌اند زیبا ولی قلابی بوده است. همچنین توجه داشته باشید که برای خارج کردن قانونی اجناس آنتیک از چین باید مجوز رسمی داشته باشید. اگر روال قانونی را طی نکنید جریمه‌ها شدید خواهند بود. در موقع خرید اجناس آنتیک، تمام رسیدهای خرید، گواهی‌نامه‌ها و مدارک رسمی که دریافت کرده‌اید را نگه دارید. اجناس آنتیک وسایلی هستند که بیشتر از 120 سال قدمت دارند. در زمان یشم هم در چین مراقب باشید. اگر واقعا حرفه‌ای نیستید، بهتر است که به اجناس یشمی با قیمت بالا اعتماد نکنید.

سی‌دی‌ها و دی‌وی‌دی‌های کپی همدر چین خیلی معمول می‌باشند. به شکلی که عملا خیلی مشکل است اصل یک نرم‌افزار یا فیلم را خریداری نمایید! معمولا ویروس‌ها در دیسک‌های نرم‌افزارهای کپی در چین خیلی شایع هستند. کپی‌های غیر قانونی به همین چیزها ختم نمی‌گردد. کتاب‌ها، لباس‌های با مارک‌های معروف و ساعت‌های مچی با برندهای مشهور با قیمت‌های خیلی مسخره‌ای در دسترس هستند.

چند نکته دیگر که باید در مورد خرید در چین به آنها توجه کنید

محدودیت‌های کالاهای وارداتی که از چین به ایران بر می‌گردانید را بدانید. بعضی کالاها ممکن است به پرداخت گمرکی نیاز داشته باشند، مخصوصا اگر کالاها را پست کرده‌اید یا به صورت جداگانه وارد کشور شده باشند.

ممکن است خیلی بدیهی به نظر بیآید، ولی همیشه یادآوری‌اش میتواند مفید باشد که در مورد حجم و وزن وسایلی که می‌توانید همراه داشته باشید محدودیت وجود دارد.

در مورد وسایل الکترونیکی حواستان به ولتاژ ورودی دستگاه هم باشد. ممکن است که دستگاه‌هایی که می‌خرید در ایران بی‌استفاده باشند. قبل از ترک مغازه حتما دستگاه‌های الکترونیکی که خریده‌اید را تست نمایید. در بسته‌بندی این اجناس برای برگشت از چین نیز دقت لازم را بنمایید.

بهتر است از خرید اسمارتفونهای اندرویدی در چین خودداری نمایید مگر این که بخواهید که یک گوشی چینی تقلبی نمونه اصلی داشته باشید. این تلفن‌های همراه قادر نیستند به طور رسمی از امکانات اندروید استفاده کنند. بسیاری از دستگاه‌ها نیز مخصوص چین بهینه شده‌اند و دارای بسیاری از اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مخفی هستند که بهتر است آن‌ها را نداشته باشید. پاک کردن بسیاری از آن‌ها سخت است و ممکن است موجب شود دستگاهتان غیر قابل استفاده گردد.

در مورد یشم بهتر است اجناس ارزان قیمت را انتخاب کنید، اگر در مورد یشم اطلاعات و دانش لازم را ندارید. چیزی که ممکن است در چین به عنوان یک جنس با کیفیت به شما فروخته شود می‌تواند سنگی با کیفیت پایین یا حتما کاملا تقلبی باشد.

در چین باتری‌های معمولی به وفور در دسترس هستند و عموما قابل اعتماد هستند. در عین حال باتری‌های خاص وسایلی مانند باتری‌های دوربین‌های دیجیتال، کامپیوترهای و تلفن‌های همراه ممکن است آن چنان قابل اطمینان نباشند. این باتری‌ها به عملکرد فاجعه‌بار یا حتی خطرناکشان مشهور هستند. برای خرید این نوع باتری‌ها بهتر است فروشندگان معتبر را در چین پیدا کنید، به جای رفتن به سراغ نسخه‌های بدلی ارزان قیمت، باتری‌هایی که در حالت خیلی خوبشان با شارژهای مجدد به سرعت کیفیتشان پایین می‌آید.

اسباب‌بازی‌های بچه‌ها در چین به طور معمول آن استانداردهای کیفیتی لازم را ندارند. در مورد خرید اسباب‌بازی برای بچه‌ها دقت زیادی کنید، مخصوصا اگر برای بچه‌های خیلی کوچک خرید می‌کنید.

متاسفانه در مورد دارو هم باید گفت آن هم می‌تواند تقلبی باشد. اگر در چین به دارو نیاز داشتید آن را از فروشندگان بزرگ و مشهور تهیه نمایید. مرگ و میر در اثر مصرف داروهای تقلبی در چین اتفاق افتاده است.

اگر برای هدیه و یا استفاده خودتان می‌خواهید مواد غذایی از چین بیاورید بدانید که ممکن است محدودیت‌های وارداتی در مورد غذا در کشورتان وجود داشته باشد. یک بار دیگر می‌گوییم که قبل از این که بروید این قوانین را بدانید. این مواد نیز معمولا وقتی از فروشگاه‌های بزرگ چین خریداری شوند قابل اعتماد هستند و بهتر است از مغازه‌های کوچک پرهیز کنید. چک کردن تاریخ تولید و انقضا را فراموش نکنید. همچنین حواستان به موادی که باید در یخچال نگهداری شوند هم باشد، چون ممکن است در مسیر برگشت به خانه خراب شوند.

بعضی از اجناس ردی و معیوب کارخانه‌ها بعضی مواقع راه خود را به بازارهای چین باز می‌کنند. بعضی مواقع این کالا، یک لباس است که یک زدگی کوچک دارد و شما آن را با تخفیفی خیلی خوب می‌خرید. یک زمان ممکن است یک فلش USB باشد که شما از یک فروشنده کنار خیابان با قیمتی خیلی پایین خریداری کرده‌اید، قیمت خیلی پایینی دارد چون اصلا کار نمی‌کند! این جور اجناس با قیمت‌های پایین را با دقت بررسی کنید و طبیعت کالایی که می‌خرید را در نظر داشته باشید. اگر چیزی هست که نمی‌توانید قبل از پرداخت پول آن را تست کنید، احتمالا آن پول، پولی است که دور ریخته‌اید!

از چین چی بخرم؟

وقتی به  چین سفر میکنید برای خرید عجله نکنید و همه چیز را در روز اول و دوم نخرید. هر شهر چین، سوغاتی ها و کالاهای مخصوص خود را دارد. بعضی از بهترین چیزهایی که می‌توانید در شهرهای چین بخرید اینها هستند:

  • پکن: Cloisonné (ظروف تزئینی)، مروارید آب شیرین
  • شانگهای: فرش‌های ابریشمی، لباس زنانه سنتی چینی
  • هانگزو: چای Longjing، ابریشم
  • سوژو: ابریشم
  • گویلین: رول‌های نقاشی، مرواریدهای دریای چین جنوبی
  • تبت: Thangka (نقاشی‌های دیواری کشیده شده بر روی کتان یا ابریشم)
  • شیان: نسخه‌های کوچک Terracotta Warriors، ظروف چینی سلسله Tang نقاشی شده با دست، لوازم خانه آنتیک
  • یون‌نان (Yunnan): پروانه‌های خشک شده، چای Pu'er، پارچه‌های نقاشی شده و خشک شده (Batik)
  • شین‌ژیانگ: فرش، وسایل یشمی، میوه خشک شده
  • گوانجو (گوانگجو): خرید عمده لباس، کفش، اسباب‌بازی، وسایل الکترونیکی و دیگر اجناس

اما چه چیزی واقعن ارزش خریدن در چین را دارد (نسبت به خریدشان در کشور خودتان)

10 تا از بهترین سوغاتی‌ها برای کسانی که برای اولین بار به تور چین می‌روند این‌ها هستند:

  1. کارهای هنری (برش کاغذ، نقاشی، عکس، کارت پستال، رول‌های خطاطی و نقاشی)
  2. نوشته روی برنج (نوشته اسمتان بر روی یک دانه برنج)
  3. بطری‌های نقاشی شده (Snuff bottles)
  4. بادبزن
  5. چترهای زیبا برای آفتاب یا باران
  6. کاشی‌های Mahjong
  7. لوازم مرتبط با پاندا
  8. ابریشم (لباس شب، پارچه ساده یا قلاب دوزی شده)
  9. بازی‌های چینی
  10. چای

عینک و لنز در چین

عینک و لنزهای تماسی در چین خیلی ارزان هستند، بنابراین خرید تعداد زیادی عینک در چین می‌تواند انتخاب خوبی باشد برای کسانی که دوست دارند عینک‌هایی با طرح‌های متنوع و متفاوت داشته باشند. عینک‌های طبی در مغازه‌های عینک فروشی در چین کیفیت مناسبی دارند ولی انتظار نداشته باشید که برندهای درج شده روی عینک‌ها واقعی باشند. یک عینک (بدون برند) در چین حدود 200 تا 400 یوان قیمت دارد، بسته به کیفیت، مقاومت لنز و قدرت چانه‌زنی شما. در پکن یک بازار مخصوص عینک نزدیک بازار آنتیک Panjiayuan وجود دارد. بزرگترین بازار عینک در شانگهای نزدیک ایستگاه راه آهن قرار دارد.

  • آدرس شهر عینک پکن: چین، پکن، منطقه Chaoyang، خیابان Panjiayuan
  • آدرس بازار عینک شانگهای (Shanghai 3 Ye Optical Glasses Market): چین، شانگهای، منطقه Zhabei

خیاطی و لباس در چین

 

خیاطی و لباس در چین بسیار ارزان است ولی ابتدا مطمئن شوید که چه چیزی می‌خواهید. تنها زمانی سفارش دوخت لباس دهید که می‌دانید چه پارچه‌ای می‌خواهید، یا یک نمونه از چیزی که قرار است مشابهش را سفارش دهید داشته باشید، یا حداقل یک ایده مشخص داشته باشید که بتوانید آن را توضیح دهید. اگر لباس‌های ابریشمی می‌خواهید ابتدا نحوه تشخیص ابریشم خوب را یاد بگیرید. بسیاری از افراد، در چین لباس‌های مهمانی و رسمی خود را سفارش می‌دهند، چرا که دوخت لباس در چین نسبت به کشور خودشان ارزان‌تر تمام می‌شود. لباس سنتی زنانه چین، مخصوصا یک سوغاتی عالی برای خودتان و دوستانتان میباشد.

جواهرات و لوازم تزئینی در چین

چین مکانی عالی برای خرید جواهرات و بدلی‌جات است و مکانهایی که می‌توانید جواهرات خریداری کنید هم کم نیستند. بیشتر بازارها و مکان‌های توریستی چین، مغازه‌هایی دارند که در آن‌ها همه چیز از دستبند و گردنبند گرفته تا انگشتر و جواهرات به فروش می‌رسد. مهم است که به یاد داشته باشید این خرده‌ریزهایی که در بازارها و یا در جاذبه‌های توریستی چین خریداری می‌کنید، نقره یا یشم واقعی نیستند و کیفیت آن‌ها آن قدرها بالا نیست، ولی اگر حسابی تخفیف بگیرید ارزشش را دارد.

وسایل چرمی در چین

وسایل چرمی هم در چین ارزش خرید را دارند. بسیاری از بازارهای این کشور کیف‌ها و کمربندهای چرمی ارزان دارند. برای یک کیف دستی چرمی، حدود 200 تا 500 یوان باید پرداخت کنید. کمربند نیز حدود 100 تا 200 یوان چین قیمت دارد. برای این که مشخص گردد چرم اصل است یا نه، بیشتر فروشندگان در چین از فندک استفاده می‌کنند تا نشان دهند که کیف یا کمربندهایشان در معرض آتش ذوب نمی‌شوند و چرم اصل هستند. مطمئن شوید همان کیف یا کمربند که تست شده را بخرید نه جنس مشابه جدیدی که بسته بندی شده و ممکن است کیفیت متفاوتی داشته باشد. همه زیپ‌ها را چک کنید که مطمئن شوید کار می‌کنند. در پکن و شانگهای بسیاری از بازارهای بزرگ تعداد زیادی مدل و طرح دارند. در گوانجو (گوانگجو، Guangzhou) به بازار چرم Sanyuanli بروید.

قبل از خرید چانه بزنید

چانه‌زدن در چین یک سرگرمی و تفریح ملی است پس می‌توانید با بیشتر فروشنده‌ها غیر از فروشگاه‌های بزرگ و فروشگاه‌های مجتمع‌های تجاری بزرگ چین، چانه بزنید. برای اجناس ارزان قیمت تخفیفی کوچک نصیبتان می‌شود. فروشگاه‌های بسیاری در پکن و دیگر شهرهای چین وجود دارد؛ مهم است که بدانید چگونه برای چیزهایی که می‌خواهید بخرید بهترین قیمت‌ها را پیدا کنید. غیر از دانستن این که کجای چین باید بروید و به دنبال چه چیزی هستید، مهارت‌های چانه‌زنی‌تان باید خیلی بالا باشد. اگر این طور نباشد می‌بینید که در آخر خیلی بیشتر از آن چیزی که باید پرداخت می‌کردید پول داده‌اید.

قانون اول چانه زدن در چین، این است که هیچ وقت (هرگز!) جوری رفتار نکنید که انگار حتما باید یک چیزی را داشته باشید. فروشندگان در چین عاشق مشتریانی هستند که در مورد یک کالا هیجان‌زده می‌شوند. این هیجان مشتریان به این معنی است که آن‌ها می‌توانند قیمت را بالا ببرند. اگر به چیزی برخوردید که واقعا آن را می‌خواستید، جوری رفتار کنید که نشان می‌دهد ترجیح می‌دهید از خیرش بگذرید به جای این که کلی پول بابتش بپردازید، آن وقت است که می‌بینید قیمت خیلی بهتری دریافت خواهید کرد.

وقتی در چین چانه می‌زنید، از پایین شروع کنید، خیلی خیلی پایین

وقتی در مدت تور چین در حال خرید هستید، بسته به بازاری که در آن هستید، قیمت پیشنهادی شما می‌تواند 7 یا 8 مرتبه پایین‌تر از قیمتی که باید باشد، باشد. این را وقتی می‌خواهید اولین قیمت‌تان را بگویید به یاد داشته باشید. همیشه می‌توانید از آن قیمت بالا بروید ولی هیچ موقع نمی‌توانید از قیمت اولیه پایین‌تر بیایید.

موقع خرید در چین چیزی را دیدید که دوست داشتید؟ یک چرخ بزنید و ببینید آیا بقیه هم آن را دارند یا نه. به این صورت اگر موفق نشدید آن جنس را با قیمت مورد نظرتان بخرید می‌توانید بروید و یک فروشنده دیگر را امتحان کنید. در هنگام خرید در چین حواستان به خرید بقیه باشد. اگر کسی در حال خریدن چیزی با قیمتی مقرون به صرفه است، به فروشنده بگویید که شما هم همان قیمت را می‌خواهید. بعضی وقت‌ها می‌توانید از روال رفت و برگشتی چانه زدن کلا خلاص شوید.

انتشار: 21 مهر 1396 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 19

به "راهنمای خرید در چین" امتیاز دهید

14 کاربر به "راهنمای خرید در چین" امتیاز داده اند | 4.6 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید در چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید