چالش فعلی تألیف در حوزه هنر، احتیاج و توان خرید جامعه است

به گزارش تور چین ارزان، مهدی حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و استاد نقاشی و تحلیل آثار تجسمی، نگارگری و نقاش در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران گفت: به اعتقاد من علاقه مندان حوزه تجسمی کم نیستند؛ به خصوص این که در زمانه ای زندگی می کنیم که مراکز تحصیلات عالیه هنر در کشور به وفور یافت می گردد اما مشکل آن جایی پدید می آید که قدرت خرید دانشجویان به مرور زمان کاهش یافته است.

چالش فعلی تألیف در حوزه هنر، احتیاج و توان خرید جامعه است

وی اضافه نمود: برای مثال خاطرم هست در سال های پس از جنگ، چیزی حدود سه جعبه کتاب خریدم که مبلغی زیر 200 هزار تومان داشت ولی الان با 200 هزار تومان نمی گردد حتی یک جلد کتاب خرید. به خصوص کتاب های تجسمی که به علت وجود تصاویر، کیفیت چاپ و کاغذ بالایی دارند در دسته گران ترین کتاب ها هستند.

حسینی توضیح داد: در نتیجه این انتشارات دانشگاهی نیستند که میل به فراوری کتاب ندارند بلکه احتیاج و توان خرید جامعه، انتشارات را به اجبار به سمت فراوری کمتر می برند. پیشتر حمایت های دولتی از حوزه نشر بود و خیلی از ناشرهای خارج از کشور می خواستند که ارتباط فرهنگی برقرار گردد و علاوه بر آن دولت یارانه در نظر می گرفت و در نتیجه کتاب در اختیار همه قرار می گرفت.

وی اضافه نمود: در دوره های گذشته با مبلغ بسیار پایین تری کتاب تهیه می شد و در اختیار دانشجویان قرار می گرفت که حالا امکان پذیر نیست یا از طرفی شرایط مالی متفاوت بود و خانواده ها هم دانشجویان را بیشتر حمایت می کردند و متاسفانه اولین تاثیر مسائل مالی در بخش فرهنگی نمود می نماید.

مهدی حسینی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا مبنی بر اینکه بیشتر کتاب های حوزه هنر ترجمه هستند و کتب تألیفی کمتر است، بیان نمود: زمینه ها فراهم نیست و اگر کتب دانشگاهی را ببنییم متوجه می شویم که با وجود سابقه 7 هزار ساله هنر، در ایران هنوز رشته تاریخ هنر وجود ندارد. این در حالی است که در تمام دانشگاه های دنیا علاوه بر دیگر رشته ها، رشته اختصاصی تاریخ هنر تدریس می گردد.

وی اضافه نمود: همانطور که نقاش، گرافیست و موسیقیدان خوب از دل دانشکده های ما به وجود می آید؛ وقتی رشته تاریخ هنر در دانشگاه نباشد مسلما کسی هم برای نگارش این آثار وجود ندارد؛ مگر آنکه کسی به صورت شخصی به تحقیق و پژوهش پرداخته باشد و نویسنده این حوزه گردد؛ که اتفاقی فراگیر نیست.

حسینی توضیح داد: از طرفی به دست آوردن کتاب با کیفیت خوب از کشور های دیگر کمی سخت است؛ از طرف دیگر ممکن است حق حق انتشار رعایت نگردد و همه این ها در تألیف و ترجمه تاثیر گذار است.

وی اضافه نمود: البته که بحث چاپ هم مطرح است. اگر کتاب های نظری به صورت سیاه و سفید چاپ می شوند؛ هزینه چاپ کاسته می گردد. موضوع طراحی های جلد کتاب حالا با وجود حضور گرافیست های خوب کمرنگ تر شده است اما طبیعتا جلد ملاک خیلی از مسائل ارتباطی با مخاطب است و به فروش تأثیر می گذارد. اما حالا هم این مساله پیش می آید که ناشر تصویری را تحمیل کند که ناخودآگاه تأثیر بگذارد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 22 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1402 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 2528

به "چالش فعلی تألیف در حوزه هنر، احتیاج و توان خرید جامعه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش فعلی تألیف در حوزه هنر، احتیاج و توان خرید جامعه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید