10 غذای گرجی که باید امتحان شان کنید

به گزارش تور چین ارزان، گرجستان معروف به فرهنگ منحصربه فرد و باستانی، موسیقی چندصدایی و منظره ها خیره کننده از سواحل دریای سیاه تا کوه های برفی می باشد. تنوع اقلیم، نژاد و فرهنگ ها، غذاهای بسیاری را در این کشور ساخته است. به همین علت یکی از برترین کارهایی که می توانید در گرجستان انجام دهید، چشیدن طعم غذاهای مجذوب کننده این کشور است. در این مقاله خبرنگاران برای تان از 10 غذای خوشمزه در گرجستان گفته ایم.

10 غذای گرجی که باید امتحان شان کنید

انواع غذا در گرجستان

شاید نام دو غذای خاچاپوری و خینکالی را از بین غذاهای گرجستانی شنیده باشید. اما غذاهای گرجی بسیار بیشتر از این دو غذای محبوب هستند. مانند طبیعت متنوع آن، غذاهای گرجستانی فراتر از آن چیزی هستند که تصور می کنید. از آنجایی که بیشتر ساکنان این کشور مسیحی ارتدوکس هستند اغلب،غذاها نیز ترکیبی از گیاه و گشت را شکل داده اند. استفاده از ادویه، شیوه های پختن متنوع، وجود نان های خوشمزه و... از غذاهای گرجستان، جاذبه ای خاص را ساخته است. بدون مقدمه بیشتری، در این مقاله به شما 10 غذای رجحان که باید در تور خارجی گرجستان امتحان کنید را معرفی نموده ایم.

1- خاچاپوری، غذای پر پنیر گرجستانی

دلیل خوبی وجود دارد که چرا این غذای خوشمزه پر از پنیر یکی از محبوب ترین ها در سراسر جهان است. خاچاپوری که به عنوان غذای ملی در گرجستان شناخته می گردد، در لیست میراث فرهنگی گرجستان ثبت شده است. انواع مختلفی از این غذای پر از پنیر و خوشمزه در نقاط گوناگون گرجستان طبخ می گردد.

یکی از محبوب ترین نوع خاچاپوری از منطقه ساحلی آجارا می آید و به خاچاپوری آجری معروف اس.ت خاچاپوری آجری، خمیری به شکل قایق است که با پنیر خوشمزه گرجی، زرده تخم مرغ و کره پر شده است.

2- قومی یا فرنی گرجی

قومی غذایی از منطقه غربی گرجستان، سامگرلو است. این غذا که شکل فرنی ایران است، به طور سنتی با ارزن دم روباهی یا آرد ذرت پخته می گردد. درواقع نام قومی، اصطلاح گرجستانی برای ارزن دم روباهی است. قومی به طور سنتی در ظروف بزرگ درست و دائماً با یک کفگیر چوبی بزرگ شبیه راکت تنیس هم زده می گردد. در طول قرن ها، قومی غذای اصلی برای بسیاری از خانواده ها درغرب گرجستان بود که اغلب با گوشت و خورش های مختلف سرو می گردد، یکی از برترین ترکیب ها برای قومی، پنیر سولگونی گرجی است. سولگونی که شبیه پنیر موزارلا است، یک پنیر با ویژگی ذوب عالی است. این پنیر کاملاً با قومی داغ ترکیب می گردد تا به یک غذای دلچسب و خوشمزه را بسازد.

3-خینکالی، برآمده از کوهستان های گرجستان

خینکالی، کوفته ای است که منشا آن منطقه ها کوهستانی گرجستان است. به طور سنتی فقط از چند ماده تشکیل می گردد. از جمله مواد تشکیل دهنده آن، گوشت بره چرخ نموده، پیاز، فلفل چیلی و نمک هستند. با این حال، انواع مختلفی از خینکالی به صورت کوفته های گوشت وجود دارد و هرجایی ممکن است طعم خینکالی اش با جای دیگر فرق کند. گیاهان معطر کوهستانی و ادویه های مختلف، خینکالی را به غذایی ویژه تبدیل نموده اند. بعلاوه محبوب ترین نوع خینکالی ها عبارتند از خینکالی با پنیر، خینکالی سیب زمینی یا خینکالی قارچ. اگر با گرجی ها در ضیافت های شام یا نهار شرکت می کنید، آن ها همواره مطمئن خواهند شد که روش مناسب خوردن خینکالی را، به شما آموزش می دهند.

4-خرچو، سوپی با گوشت گاو

خرچو، این سوپ از گوشت گاو است که بسیار دلچسب و لذیذ توصیف می گردد. این غذذا نیز از منطقه سامگرلو می آید. خرچو که به دلیل ترکیب منحصر به فرد مواد و طعم متمایزش شناخته شده است، می تواند تجربه ای نو از سوپ و طعم ها را برای شما به ارمغان بیاورد. خرچو را می توان با گوشت های دیگر از جمله گوشت مرغ، گوشت بره یا گوشت لذیذ غاز نیز درست کرد. طعم متمایز این غذا در آشپزی گرجستانی های ساکن غرب گرجستان از ترکیب آلو، گیلاس، گردو و یک ترکیب ادویه خاص محلی می آید.

قوام و بافت خرچو را می توان برای سازگاری با سلیقه های مختلف تنظیم کرد. اندازه پوره آلو، گیلاس و گردو روی بافت نهایی غذا تاثیر می گذارد. خرچویی را که خیلی غلیظ نشده باشد را می توان روی قومی ریخت و همراه با آن میل کرد و به این ترتیب اگر قومی بسیار غلیظ گردد بیشتر به عنوان پایه غذا، سرو می گردد.

5-بورانو، غذایی با سرشیر

بورانو یک غذای پر پنیر از منطقه آجارا است. بورانو سرشار از کالری است که از منطقه آجارا می آید. آجارا با ترکیه هم مرز است و تأثیر غذاهای ترکی در آشپزی مردم آجارا بسیار مشهود است. این غذا با پنیرمحلی گرجی و کره محلی پرورش یافته از کایماگی (که بعلاوه به عنوان کیماک در گرجستان شناخته می گردد) درست می گردد. کیماک در فارسی به معنای کف شیر تازه یه همان سرشیر است و در سراسر آسیای مرکزی، بالکان و منطقه ها ترک نشین محبوب است. بورانو از ذوب کردن کره ساخته شده از کیمک و سرخ کردن پنیر در آن تهیه می گردد. این غذا معمولاً به صورت گرم همراه با نان تازه به عنوان غذای اصلی همراه با سالاد مصرف می گردد.

6- نیکوزیان بدریجانی، غذای جشن های گرجستان

نیکوزیان بدریجانی غذای اصلی در هر جشن گرجی است. این غذا را گرجی ها معمولاً در مناسبت های خاص خود میل می نمایند نیکوزیان بدریجانی بعلاوه در میان گردشگران و آشپزهای سراسر جهان به رولت بادمجان با مغزهای آجیلی معروف است، طرز تهیه آن بسیار راحت است. رول های بادمجان را قبل از پر شدن با چاشنی گردو سرخ نموده طعم می دهند تا نیکوزیان بدریجانی درست گردد. یک خورشت معطر و غلیظ از گوشت (یا برای گیاه خواران با گیاهان معطر) همرا با گردوی ریز آسیاب شده، سیر، ادویه، ترشی جات و سرکه! این غذا را معمولا با انار و برگ های گشنیز تزیین می نمایند.

7- کوبداری، غذای محلی پرظرفدار

کوبداری نانی پر شده از گوشت است که از منطقه کوهستانی سوانتی می آید. کوبداری یک غذای نسبتاً ساده و محلی است ولی با این حال از محبوب ترین غذاها در گرجستان است. کوبداری با تکنیک مناسب و مواد اصلی طعم متمایز خود را به دست می آورد که بسیاری آن را تحسین می نمایند. کوبداری به طور سنتی با گوشت گاو یا دیگر گوشت های قرمز همراه با پیاز و مجموعه ای از ادویه جات گرجی درست می گردد. برای تهیه فیلینگ کوبداری، گوشت را به مکعب های ریز خرد می نمایند و با پیاز و ادویه های مختلف ورز می دهند تا گوشت را کاملاً عطردار و مزه دار نمایند. یکی از عناصر کلیدی در کوبداری که طعم آن را متمایز می نماید گیتسرولی است. گیسترولی گیاهی وحشی است که در کوه های سوانتی رشد می نماید. این ادویه در خواربار فروشی های معمولی و بازارها در گرجستان به سختی یافت می گردد. بنابراین، در گرجستان، کسانی که می خواهند کوبداری اصیل درست نمایند، اغلب به دوستان سوانتی خود برای تهیه این ادویه مراجعه می نمایند. کوبداری به دلیل کم یاب بودن گیسترولی غذایی لوکس و در عین حال ساده به شمار می رود.

8- شکمرولی، مرغ خوشمزه گرجستان

شکمرولی یک خوراک تهیه شده از مرغ پخته شده سرچشمه گرفته شده از منطقه راچا در گرجستان است که اخیراً درسراسر جهان مخصوصا کشور ژاپن از محبوبیت شگفت انگیزی پیدا نموده است. برای تهیه شکمرولی ابتدا یک مرغ کامل را سرخ می نمایند تا پایه شکمرولی درست گردد. قبل از پخت، مرغ را با سیر، ادویه جات ترشی جات و شیر (یا خامه ترش) طعم دار می نمایند که نتیجه آن یک مرغ آبدار با دم نموده هایی خوش طعم و یک سس خامه ای لذیذ برای غوطه ور کردن نان است. شکمرولی را بسیاری از گرجی ها دوست دارند و تقریباً در همه رستوران های این کشور سرو می گردد.

9- ساتیوی، غذای زمستان های گرجستان

ساتیوی یک غذای محبوب در گرجستان است و یک وعده اصلی و ثابت برای هر جشن تعطیلات زمستانی در گرجستان است. ساتیوی از مرغ یا بوقلمون آب پز و سس غنی از گردو درست می گردد. این سس از گردو، سیر، ادویه های معطر و مجموعه ای از ادویه ها تهیه می گردد. مرغ کامل یا بوقلمون به طور کامل در سس گردو غوطه ور شده و به صورت سرد سرو می گردد. می توان ساتیوی مرغ یا بوقلمون را با قومی یا به همراه نان محلی گرجستانی میل کرد. سس ساتیوی شباهت زیادی به سس گردو که به نام بازه شناخته می گردد دارد که قوام بیشتری به غذا می دهد و از سرکه به عنوان پایه برای تهیه استفاده می نماید. ساتیوی را گرجی ها اغلب با غذاهای مختلف سرو می نمایند.

10- لوبیو پخته شده در ظروف سفالی

لوبیو در غذاهای گرجستانی نیز جایگاه ویژه ای دارد. این نام می تواند به معنای طیف گسترده ای از غذاهای تهیه شده با لوبیا باشد که مورد علاقه هر خانواده و گردشگری در گرجستان است. از پیش غذای سرد گرفته تا خورش، گرجی ها تقریباً هر راهی را برای سرو لوبیا پیدا نموده اند. خورش لوبیو به این صورت است که لوبیا و ادویه ها را یک شب قبل از پختن در آب خیس نموده و روز بعد به آرامی همراه با سبزیجات معطر می پزند. این غذا را اغلب به صورت گرم در یک ظرف سفالی سرو و با دانه های انار تزیین می نمایند. بعد هم آن را همراه با نان تخت یا نان ذرت گرجی می خورند. لوبیو را بعلاوه با ادویه های طعم دار، سبزی های محلی و کوهستانی و...، صورت خمیر غلیظی در می آورند که برای پر کردن در میان نان محلی از آن استفاده می گردد. لوبیو اغلب در طول مراسم های مذهبی به وسیله جمعیت مسیحی ارتدوکس گرجستان تهیه و سرو می گردد.

سخن آخر

در این مقاله از ده غذای محبوب در گرجستان برای تان گفتیم. بعضی از این غذاها برای جشن ها و مراسم خاص هستند. بعضی دیگر را در فصل های مختلف درست می نمایند. تعدادی از این غذاها نیز همواره و همه وقت پیدا می شوند. اگر دوست دارید گرجستان را ببینید و غذاهای خوشمزه آن را بچشید، خبرنگاران با تورهای گرجستان همراه شماست. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این تورها سایت خبرنگاران را ببینید یا با ما تماس بگیرید.

منبع: دالاهو
انتشار: 3 دی 1402 بروزرسانی: 3 دی 1402 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 2590

به "10 غذای گرجی که باید امتحان شان کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 غذای گرجی که باید امتحان شان کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید