جدال ادامه&zwnjدار حسن روحانی و محمد باقر قالیباف

به گزارش تور چین ارزان، حسن روحانی در تازه ترین سخنان خود در هیئت دولت شمشیر را از رو برای محمد باقر قالیباف بست و از او و مجلس تحت اختیارش به تندی انتقاد کرد. رئیس جمهور در این باره اظهار کرد: طبق قانون اساسی مشخص برنامه و خط مشی جزء اختیارات خاص رئیس جمهور به حساب می آید. ما ابتدا به قانون خدا سپس قانون اساسی و پس از آن قوانین مجلس پایبندیم و ابتدا باید قوانین بالادستی را به عنوان قوانین مهم مبنا قرار دهیم. بر همین اساس برنامه را برای دوره بعد کسی نمی تواند مشخص کند و برنامه را فقط رئیس جمهور مشخص می کند. برای همین هم مردم پای صندوق های رأی می آیند و به فرد رأی نمی دهند؛ بلکه به برنامه رئیس جمهور رأی می دهند.

جدال ادامه&zwnjدار حسن روحانی و محمد باقر قالیباف

به گزارش خبرنگاران، حسن روحانی رئیس جمهوری با اشاره به تحویل بودجه سال 1400 پیش از موعد مقرر به مجلس تأکید کرد این اولین کار مشترک مجلس یازدهم و دولت دوازدهم است. متأسفانه در این چند ماه امکانش فراهم نشده که کار مشترکی انجام بدهیم؛ چون کنندگان مجلس محترم لوایح ما را به بایگانی بردند و سونامی طرح ها را راه انداختند.

او اضافه کرد: در انتخابات گذشته هم مردم برنامه ها را خواندند و رأی دادند؛ برنامه ای که 24 میلیون نفر به آن رأی دادند که نمی شود کم وزیاد کرد. مردم یک روز رأی می دهند و چهار سال عمل می خواهند و باید به آن برنامه ای که ارائه شده در طول چهار سال پایبند بود.

روحانی با بیان اینکه باید صدای ما در سیاست خارجی یک صدای واحد باشد، تأکید کرد: هرچه رفتار ما پخته تر، سنجیده تر و با دوراندیشی بیشتر باشد و منافع ملی ما اصل باشد و دعوا های سیاسی و جناحی را کنار بگذاریم، پیروز تر خواهیم بود. باید ملت و ایران برای ما اصل باشند، نه انتخابات 1400. روز انتخابات فراخواهد رسید و باید بگذاریم ملت شاداب و فعال خودشان به پای صندوق های رأی بیایند و هر کسی را می خواهند انتخاب کنند.

رئیس جمهوری اضافه کرد: ما برای پیشرفت دیپلماسی نیاز داریم که از کشور صدای واحدی شنیده شود، البته نمی گویم سلیقه ها را یکی کنیم و مجلس تابع دولت باشد یا دولت تابع مجلس باشد. آن ها هم نظر خود را دارند، ما هم نظرات خود را داریم؛ ولی شنیده شدن صدایی واحد از کشور بسیار مهم است.

روحانی از لاک دفاعی بیرون آمد

جلال جلالی زاده عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه حسن روحانی با اظهارات اخیر خود، دوباره فضای انتخاباتی سال 96 را زنده کرد، گفت: روحانی نشان داد که هم اکنون نیز رقابت قالیباف با او ادامه دارد، به نوعی می توان گفت، شخص رئیس جمهور بعد از مدت ها دوباره از پیله خود بیرون آمد و با اظهاراتی قابل توجه نشان داد که هنوز حرف هایی برای گفتن دارد، از سوی دیگر قالیباف در قامت رئیس مجلس نشان داد که قصد انتقام گیری از روحانی را دارد و مجلس نیز با دولت همکاری نخواهد کرد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر روحانی به این مسئله توجه کرد که در بزنگاه هایی که باید می تواند با بیان نقطه نظرات خود از لاک دفاعی بیرون بیاید و از خود دفاع کند، همچنین به دلیل اینکه مجلس فعلی از بدنه کارشناسی قوی برخوردار نیست و دارای ضعف های بسیار زیادی است، چنین صحبت هایی می تواند مجلس را در موضع ضعف قرار دهد، از سویی مصوبه اخیر مجلس در مورد پروتکل الحاقی و برجام بیان کننده این موضوع بود که بهارستان نشینان به دنبال جدل با دولت هستند.

جلالی زاده این مصوبه را دهن کجی به دولت و همین طور خوشبینی ایجاد شده ناشی از انتخاب بایدن دانست و گفت: عملکردی که مجلس از خود طی این شش ماه نشاه داده، هیچ گونه قابل دفاع نیست و این قانونی که با مخالفت صریح دولت به تصویب رسید، معلوم بود که با هماهنگی و چراغ سبز برخی از نهاد ها و افراد نهایی شد، زیراکه دولت اصلا در جریان نبود، از سوی دیگر دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نیز که باید در هماهنگی با دولت عمل کند، در این رابطه در زمین مجلس بازی کرد و فریاد دولتی ها را نیز در این زمینه بلند کرده است.

وی ادامه داد: شمخانی در نحوه مواجهه با قالیباف و تائید مصوبه مجلس به نوعی روحیه نظامی گری خود را نشان داد در هماهنگی با قالیباف به عنوان یک نظامی، از سویی با توجه به اینکه کار او مصداق نافرمانی از مسئول بالادستی

روحانی به دنبال فرار رو به جلو است

حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصول گرا در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه دولت قطعا باید در قبال عملکرد خود در مورد بودجه پاسخگو باشد، گفت: دولت در قبال کاری که در بودجه امسال و همچنین 1400 انجام داده باید، مورد حساب کسی قرار بگیرد، اما روحانی با انجام چنین اظهاراتی در واقع فرار رو به جلو دارد و می خواهد از زیر بار پاسخگویی شانه خالی کند، از سوی دیگر احکامی که در بودجه آمده، در خلاف کامل با آن چیزی است که روحانی وعده آن را مدام به مردم می دهد.

وی اضافه کرد: در حالی رئیس جمهور مدام بر تلاش دولت در مورد بهبود شرایط معیشتی مردم تاکید می کند، اما اعلام نرخ دلار 11 هزار تومانی در بودجه امسال خلاف حرف های اوست، در واقع دولت ارز 4 هزار تومانی را سه برابر کرده، خوب در چنین شرایطی آیا گرانی ها بازهم گسترش نخواهد یافت، دولت در این زمینه باید توضیح دهد چرا با اتخاذ سیاست هایی که در پیش گرفته، عملا ارز را طی این دو سال چندین برابر کرده، در حالی که وعده ثبات ارزی در انتخابات سال 96 از سوی جهانگیری و روحانی داده شد.

کنعانی مقدم گفت: روحانی در حالی که برای بودجه سال آینده تعیین تکلیف می کند که خود او بیشتر از چهار ماه این بودجه را اجرا نمی کند و این دولت بعدی است که کار را به دست خواهد گرفت، بنابراین روحانی نمی تواند هر طوری که دلش می خواهد بودجه را ببندد، در این رابطه مجلس باید اصلاحات زیادی در بودجه ایجاد کند، چرا که بودجه ای که دولت بسته عملا قابلیت تحقق ندارد و کسری بودجه را بیشتر از گذشته می کند.

این فعال سیاسی اصول گرا اضافه کرد: مجلس باید بودجه را برای سه ماه تضویب کند، تا دولت بعدی که بیشتر ماه های سال بعد قدرت را در اختیار دارد، خود بودجه را با توجه به شرایط و اهدافی که در دست دارد، به مجلس ببرد، از سوی دیگر در این مدت باقیمانده تا پایان دولت، مجلس باید با به کارگیری ابزار هایی که در اختیار دارد، از دولت بازخواست کند که در این مدت چه عملکردی از خود برجای گذشته که امروز شرایط اقتصادی کشور به این روز افتاده، اما آقایان به جای اینکه عذرخواهی کنند، همچنان مدعی هستند.

منبع: فرارو
انتشار: 16 دی 1399 بروزرسانی: 16 دی 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1651

به "جدال ادامه&zwnjدار حسن روحانی و محمد باقر قالیباف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدال ادامه&zwnjدار حسن روحانی و محمد باقر قالیباف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید