خبرنگاران افراط گری و خشونت با هیچ دینی مرتبط نیست

به گزارش تور چین ارزان، تهران - خبرنگاران - انجمن دفاع از قربانیان تروریسم در نشستی با عنوان ادیان علیه افراط گری تاکید کرد: افراط گری و خشونت با هیچ دینی مرتبط نیست.

خبرنگاران افراط گری و خشونت با هیچ دینی مرتبط نیست

به گزارش روز یکشنبه خبرنگاران، نشست ادیان علیه افراط گری به همت انجمن دفاع از قربانیان تروریسم با همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب و فرهنگسرای ملل با حضور شخصیت ها و عالمانی از مسیحیت، زرتشت، یهودیت و اسلام (تشیع و تسنن)، اساتید، دانشجویان و تعدادی از قربانیان تروریسم در ادیان مختلف به مناسبت روز جهانی عاری از خشونت و افراط گری در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

در بیانیه این نشست آمده است: ادیان الهی کانون رحمت، عطوفت و مهربانی در نظام خلقت بوده که با دستوراتی دقیق و روشن ارزش های اخلاقی و اصول متعالی ادیان را در جامعه بشری ترویج می کند و بر پرهیز از هرگونه ناپاکی، پلیدی و ستم به هر انسانی فارق از ملیت، رنگ، نژاد و جغرافیا تاکید اساسی دارند.

این بیانیه می افزاید: تاریخ همواره شاهد خشونت، ظلم و جنایاتی بوده که جان، سلامت، آزادی، امنیت و حقوق جامعه بشری را به مخاطره افکنده است و تاسف بارتر اینکه این فجایع و معرکه جرم و جنایت با سوء استفاده از مفاهیم و ارزش های متعالی ادیان صورت می گیرد.

در این بیانیه آمده است: تروریسم تحت هر عنوان که باشد در بهره گیری از ارزش ها و تولید جنایت اشتراک داشته و دلیل ادامه حیاتش همین سوء استفاده از مقدسات است، هرگونه جنایتی با پرچم ادیان الهی اقدامی فریبکارانه و توطئه ای است علیه ادیان که در راستای راهبرد دین ستیزان در طول تاریخ ادامه یافته است.

نشست ادیان علیه افراط گری در بخش دیگر بیانیه خود شرح داد: حال سوال این است که چطور می شود ادیان الهی که متون شان سرشار از توصیه به محبت، صلح و دوستی است منبع جریان های افراط گرا و خشونت طلب باشند؟ بلکه باید گفت ادیان، مراکز دینی و پیروان ادیان، اولین قربانیان خشونت و افراط گری هستند.

این بیانیه می افزاید: بنابراین باید بین کسانی که خودشان را زمامدار و مفسر دین می دانند و آنچه واقعا در آموزه های ادیان الهی وجود دارد تمایز قائل شویم، وقتی یک تفسیر اشتباه از دین صورت می گیرد نباید آن دین را محکوم کرد بلکه باید آن شخص را محکوم کرد. نباید سخن او را به حساب دین گذاشت و پیروان آن دین را تکفیر کرد. و چنین رویکری است که جلوگیری از افراط گرایی، خشونت و ایجاد همزیستی مسالت آمیز را در پی خواهد داشت.

در بخش دیگر این بیانیه آمده است: اگر ادیان الهی ظرفیت های گسترده ای برای مقابله با خشونت و افراط گری داشته باشند باید مرکز جهانی ادیان علیه تروریسم را شکل داد تا پیام روشن ادیان الهی مبنی بر رعایت حقوق دوست و دشمن را ترویج و این منطق مشترک که افراط گری و خشونت مرتبط با هیچ دینی نیست را به گوش همه جهانیان برسانیم.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 بهمن 1399 بروزرسانی: 9 بهمن 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1689

به "خبرنگاران افراط گری و خشونت با هیچ دینی مرتبط نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران افراط گری و خشونت با هیچ دینی مرتبط نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید