خبرنگاران تصویب طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی بانه توسعه کردستان را به همراه دارد

به گزارش تور چین ارزان، سنندج - خبرنگاران - طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی بانه به تصویب رسید و واگذاری اراضی آن بدون هیچ مانع و مشکل قانونی به متقاضیان در حال اجرا است تا سرمایه گذاری، تولید و اشتغال در این شهرستان و به تبع آن در استان بر مدار توسعه قرار گیرد.

خبرنگاران تصویب طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی بانه توسعه کردستان را به همراه دارد

به گزارش خبرنگاران، منطقه ویژه اقتصادی بانه در 15 کیلومتری غرب این شهر و در پنج کیلومتری مرز سیرانبند قرار گرفته است که در سال 89 مصوبه ایجاد آن در دولت دهم به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن هم در سال 96 آغاز شد.

منطقه ویژه اقتصادی بانه یکی از طرح های پیشران توسعه کردستان است که با طرح جامع آن به همراه هفت منطقه ویژه اقتصادی دیگر در کشور روز دوشنبه 29 دی ماه امسال در جلسه شورای عالی مناطق آزاد تجاری با حضور معاون اول رییس جمهور موافقت شد.

در اوایل قرار بود منطقه ویژه اقتصادی بانه صرفا به واحدهای صنایع تبدیلی و بسته بندی اختصاص پیدا کند که بعد با مصوبه هیات دولت این مهم تغییر پیدا کرد و امکان سرمایه گذاری بخش های غذایی و خوراکی، فلزی، شیمیایی و نساجی و سلولزی در آن فراهم شده است.

منطقه ویژه اقتصادی بانه 85 هکتار و در2 فاز طراحی شده و مساحت مرحله اول آن 35 هکتار است که از این میزان 20 هکتار آن به فضای صنعتی و تولیدی اختصاص پیدا کرده است.

اشتغالزایی برای 630 نفر در 21 واحد تولیدی منطقه ویژه بانه

استاندار کردستان در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با اشاره به صدور پروانه بهره برداری منطقه ویژه اقتصادی بانه و تصویب آن در شورای عالی مناطق آزاد تجاری گفت: در آینده ای نزدیک مراسم افتتاح این منطقه با حضور مسوولان و سرمایه گذاران برگزار می شود.

بهمن مرادنیا اعلام نمود: تا به امروز به 21 نفر از سرمایه گذاران واجد شرایط در فاز یک این منطقه زمین واگذار شده است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد واحدهایی در بخش های غذایی و خوراکی، فلزی، شیمیایی، نساجی و سلولزی درفاز نخست این منطقه تعریف شده است، گفت: براساس برآورد اجرا شده با راه اندازی این 21 واحد برای 630 نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

استاندار کردستان یادآور شد: بیش از 100 نفر برای دریافت زمین و سرمایه گذاری در فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی بانه درخواست داده بودند ولی با پالایش اجرا شده توسط اعضای کارگروه استانی منطقه ویژه افرادی که قصد آنها تولید و اشتغال است، انتخاب و به آنها زمین واگذار شد.

با توجه به همه مسائل و موانع پیش آمده به ویژه در حوزه کمبود اعتبارات طی دو، سه سال اخیر عملیات اجرای منطقه ویژه اقتصادی بانه و ایجاد زیرساخت ها در آن انجام شد.

هرچند شیوع بیماری کرونا و تشکیل نشدن جلسات صدور پروانه بهره برداری و تصویب طرح جامع این منطقه را که قرار بود اسفند سال گذشته انجام شود 10 ماهی به تاخیر انداخت ولی در این مدت هم فعالیت برای اجرای این طرح متوقف نشد و شورای راهبری منطقه ویژه بانه در استان کردستان به بررسی متقاضیان زمین در این منطقه پرداخت.

افزایش امکان جذب سرمایه گذار در منطقه ویژه اقتصادی بانه

کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه کردستان هم در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با اشاره به اینکه یکی از ویژگی ها و ظرفیت های کردستان داشتن بیش از 200 کیلومتر مرز با کشور عراق و انجام فعالیت های بازرگانی است، گفت: این ظرفیت می تواند موجب ایجاد بستر اشتغال و سرمایه پذیری و سرمایه گذاری در استان به ویژه در منطقه ویژه اقتصادی بانه شود.

حامد قادرزاده اضافه کرد: یکی از مهمترین مزایای منطقه ویژه اقتصادی بانه وجود نگاه جدید به اقتصاد مرزی و نبود موانع سرمایه گذاری و بروکراسی اداری و تسهیل در فرایند تولید است و با توجه به تمهیدات قانونی فعالیت در مناطق ویژه اقتصادی امکان جذب سرمایه گذار در منطقه ویژه اقتصادی بانه هم افزایش پیدا می کند.

وی یادآور شد: بازگشت نیروی کار دارای نگاه و تجربه مدرن اقتصادی و همچنین سرمایه خارج شده و جذب آنها در منطقه ویژه اقتصادی بانه از دیگر مزایای وجود این ظرفیت در استان است.

قادرزاده گفت: بی شک با آغاز بکار منطقه ویژه اقتصادی بانه خروج نیروهای سرمایه ای و مادی از استان کمتر می شود و کردستان می تواند به مرکزی برای تولید محصولات و تولیدات در حوزه های مختلف و همچنین صادرات آنها تبدیل شود.

فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی بانه آماده استقرار واحدهای تولیدی و سرمایه گذاری است

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با اشاره به اینکه فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی بانه در 35 هکتار آماده واگذاری است، گفت: این فاز دارای زیرساخت های آب، گاز، برق و تلفن است.

احمد خسروی با اشاره به اینکه جدول گذاری و خیابان کشی در فاز نخست اجرا شده است، اضافه کرد: در این فاز اراضی در 100 قطعه تقسیم بندی و به متقاضیان واگذار می شود.

وی با اشاره به اینکه مساحت اراضی را از 2 هزار تا 2 هزار و 500 مترمربع و برخی قطعات هم تا سه هزار مترمربع تعیین شدند، اضافه کرد: 21 قطعه در این فاز آماده و اراضی آن به متقاضیان واگذار شده است.

دیوارگذاری منطقه ویژه اقتصادی بانه انجام و عملیات آماده سازی فاز 2 این منطقه هم آغاز شده و در این فاز هم ایجاد 100 قطعه زمین برای واگذاری به متقاضیان تعریف شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان با اشاره به اینکه 90 درصد عملیات آماده سازی فاز 2 این منطقه اجرا شده است، گفت: تامین زیرساخت های مورد نیاز فاز دوم مستلزم تامین اعتبار است.

هزینه کرد بیش از 24 میلیارد تومان اعتبار در فاز نخست

خسروی با اعلام اینکه برای ایجاد فاز نخست این منطقه تا به امروز 24 میلیارد و 250 میلیون تومان اعتبار هزینه شده است، اضافه کرد: برای ایجاد فضای سبز و همه خدمات موجود در این فاز نیاز به مبلغی 2 برابر میزان اعتبار هزینه شده داریم.

وی با اشاره به اینکه فاز نخست برای تولید و جذب سرمایه گذاری آماده است، گفت: قیمت تمام شده هر مترمربع زمین در فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی بانه برای شرکت شهرک های صنعتی 150 تا 160 هزار تومان است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان با اشاره به اینکه قیمت هر مترمربع زمین در منطقه ویژه اقتصادی در سال گذشته 180 هزار تومان تعیین شده بود، گفت: امسال این مبلغ برای منطقه ویژه اقتصادی بانه براساس کارشناسی اجرا شده 210 هزار تومان است.

خسروی با اشاره به اینکه قیمت هر مترمربع زمین سالانه تا 40 درصد قابلیت افزایش دارد، یادآور شد: مبلغ مذکور به منظور حمایت از سرمایه گذاری در این منطقه به این میزان تعیین شده است.

وی گفت: 20 درصد قیمت تعیین شده اراضی منطقه ویژه اقتصادی توسط متقاضیان به صورت نقد و مابقی هم در اقساط دو ساله باید پرداخت شود.

واحدهایی که در منطقه ویژه اقتصادی بانه احداث می شوند طبق قانون تا 13 سال از پرداخت اقتصادیات معاف هستند و می توانند بدون هیچ مانع و مسئله ای هم اقدام به واردات مواد اولیه مورد نیاز خود از سایر کشورها و همچنین ورود تجهیزات و تکنولوژی های نوین کنند.

هر سرمایه گذاری که امروز بخواهد در هر نقطه از کشور اقدام به سرمایه گذاری در مناطقی به غیر از مناطق ویژه اقتصادی یا آزاد کند باید هزینه زیادی بابت خرید زمین پرداخت کند که همین امر تا حدودی توجیه اقتصادی هر گونه طرحی را با شکست روبرو خواهد کرد.

بنابراین وجود منطقه ویژه اقتصادی بانه در کنار به صرفه بودن هزینه ای که بابت خرید زمین و شرایط مطلوب پرداخت بهای آن (20 درصد نقد و 80 درصد اقساطی)دارای مزایایی هم چون صدور مجوز و پروانه بهره برداری آن بدون طی مراحل وقتگیر و افتادن در فرایند بروکراسی اداری و تامین سریع و آسان تجهیزات و مواد اولیه است.

منطقه ویژه اقتصادی بانه می تواند آغازگر عصر طلایی تولید و اشتغال در استان شود اگر نظارت و کنترل مطلوبی بر فرایند فعالیت واحدهای تولیدی و همچنین حمایت دولت از تولیدکنندگان و سرمایه گذاران در آن صورت گیرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 اسفند 1399 بروزرسانی: 3 اسفند 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1735

به "خبرنگاران تصویب طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی بانه توسعه کردستان را به همراه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تصویب طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی بانه توسعه کردستان را به همراه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید