خبرنگاران ویروس کرونا در فضای مجازی؛ کاهش التهابات در تلگرام و سیاسی شدن کرونا در توئیتر

به گزارش تور چین ارزان، یک هفته است که کرونا در کشور شیوع پیدا نموده است و حالا با گذشته زمان، مطالب منتشر شده در فضای مجازی، حاکی از آن است که التهاب اولیه نسبت به این موضوع فروکش نموده است.

خبرنگاران ویروس کرونا در فضای مجازی؛ کاهش التهابات در تلگرام و سیاسی شدن کرونا در توئیتر

یک هفته است که کرونا در کشور شیوع پیدا نموده است و حالا با گذشته زمان، مطالب منتشر شده در فضای مجازی، حاکی از آن است که التهاب اولیه نسبت به این موضوع فروکش نموده است. آنالیز های سرویس داده کاوی خبرنگاران نشان می دهد که پرلایک ترین توئیت ها در مورد کرونا ماهیتی سیاسی دارد و شدت نقدها از مسئولین افزایش یافته است. اما در تلگرام که ماهیتی خبری دارد، در کنار اخبار، توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا پررنگ بوده؛ چیزی که در توئیتر دیده نمی گردد.

وجه مشترک توئیتر و تلگرام در مطالب طنزی است که منتشر شده و در هر دو شبکه اجتماعی، 9 درصد لایک ها و بازدیدها را در میان مطالب مورد آنالیز به خود اختصاص داده است. گزارش کامل را در ادامه می توانید بخوانید.

توئیتر: کرونا سیاسی شده است

با گذشته چند روز از شیوع کرونا در کشور، به نظر می رسد التهابات اولیه نسبت به این موضوع فروش نموده است. در توئیتر و در روز 9 اسفندماه توئیت های کمتری در مورد این موضوع منتشر شده و در مجموع نزدیک به 55هزار توئیت و ریپلای با موضوع کرونا منتشر شده است. آنالیز 10 توئیتی که بیشترین لایک را در این رابطه داشته نشان می دهد که موضوع بیماری کرونا به یکی موضوع فرعی تبدیل شده و توئیت ها ماهیتی سیاسی تر پیدا نموده اند به این معنا که موضوع دیگر انتقاد از عملکرد مسئولین نیست بلکه موضوع انتقاد از حاکمیت به بهانه شیوع کرونا>ویروس کرونا است و از 10 توئیت پرلایک اول، 6 توئیت به این قبیل موضوعات اختصاص دارد.

حتی کاربران توئیتری مدافع نظام نیز توئیت هایشان سیاسی بوده است و در مورد بیماری کرونا توئیت نزده اند و به نوعی از نظام دفاع نموده اند. در یکی از این توئیت هایی با ماهیت سیاسی نوشته شده است:

ویروس کرونا تقریباً از شرق تا غرب عالم منتشر شده و رسانه ها در مورد مبتلایان به این ویروس، از سانچز بازیکن اینترمیلان تا پاپ فرانسیس را نام میبرند. اما خب در بی بی سی، شبکه منوتو و شبکه ایران اینترنشنال، این ویروس در ایران فراوری شده، مخصوص ایرانیاست و اصلاً قشنگ فارسی حرف میزنه!

نکته جالب توجه اما آن است که از میزان لایک توئیت های کرونایی نیز کاسته شده و فقط دو مورد توئیت بالای 10هزار لایک در روز گذشته منتشر شده است. یکی از این توئیت ها، به یکی از موضوعاتی که در روزهای گذشته مورد توجه توئیتری ها بوده اختصاص داشته است؛ یعنی موضوع دریافت تست کرونا از مسئولین. بسیاری از کاربران در این روزها از اولویت دادن به مسئولین به جای مردم، انتقاد نموده اند:

بعد از اینکه کیف بهداشتی حاوی ماسک ، دستکش، ژل ضدعفونی و الکل بین نمایندگان مجلس بطور رایگان توزیع شد (چیزی که مردم ازش محرومند)، و نمایندگان چپ و راست آزمایش کرونا دادند (چیزی که مردم عادی ازش محرومند)، مجلس شورای اسلامی تا اطلاع ثانوی تعطیل شد (چیزی که مردم عادی ازش محرومند).

به طور کلی پرلایک ترین توئیت ها در روز گذشته نشان می دهد که مسأله کرونا به مسئله ای فرعی تبدیل شده و به این بهانه موافقان و مخالفان حاکمیت مطالب سیاسی خود را توئیت نموده اند. آنالیز توئیت های با حداقل هزار لایک (139 توئیت) نیز مؤید همین موضوع است و در آنجا نیز 44درصد لایک های توئیت های مورد آنالیز در مورد کرونا، در انتقاد از مسئولین بوده و یا ماهیتی سیاسی پیدا نموده است.

همان گونه که در نمودار فوق نیز تعیین است، مطالب هشدارآمیز و توصیه به رعایت نکات بهداشتی، در پایین تر حد خود واقع شده است؛ این در حالی است که انتقاد از مسولین، اخبار رسمی و غیر رسمی در مورد کرونا و مطالب طنز 65درصد لایک های توئیت های مورد آنالیز در مورد کرونا را به خود اختصاص داده است.

تلگرام: پیشگیری از ابتلا به کرونا مهمترین مسأله است

در تلگرام نیز از شدت مطالب مربوط به کرونا کمی کاسته شده است. در روز 9 اسفند همچنان مطالبی که برای پیشگیری از بیماری کرونا لازم است بیشترین بازدیدها را داشته است: مطلبی در مورد ضرورت حفظ خونسردی برای تقویت سیستم ایمینی بدن و مطلبی در مورد نحوه شستن دست ها. در این میان، ویدئویی که عادل فردوسی پوربا کپشن کرونا را شکست می دهیم؛ آشنایی، پیشگیری و راه درمان این ویروس در مورد پیشگیری از کرونا داده نیز جالب توجه است و حدود 445 هزار بار فقط در کانال ورزش 3 دیده شده است.

اطلاع رسانی در مورد تعطیلی ها و تعداد مبتلایان به کرونا، از دیگر مطالب پربازدید تلگرامی در روز آدینه بوده است. در میان این مطالب، اینفوگرافی خبرگزاری خبرنگاران بیش از 430هزار بار در کانل گیزمیز دیده شده و یکی از پربازدیدترین مطالب روز گذشته بوده است:

منبع: ایرنا

انتشار: 27 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1102

به "خبرنگاران ویروس کرونا در فضای مجازی؛ کاهش التهابات در تلگرام و سیاسی شدن کرونا در توئیتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ویروس کرونا در فضای مجازی؛ کاهش التهابات در تلگرام و سیاسی شدن کرونا در توئیتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید