خبرنگاران کشت پاییزه کلزا در بوکان 50 درصد کاهش یافت

به گزارش تور چین ارزان، مهاباد- خبرنگاران- مدیر جهاد کشاورزی بوکان گفت: سطح زیر کشت پاییزه کلزا در این شهرستان نسبت به سال قبل 50 درصد کاهش یافته است.

خبرنگاران کشت پاییزه کلزا در بوکان 50 درصد کاهش یافت

انور امینی خواه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، گفت: در سال جاری سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا در این شهرستان نسبت به سال قبل به دلیل وجود محصولات رقیبی چون یونجه و پیاز و قیمت پایین خرید تضمینی کلزا کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: طی سال زراعی گذشته در بوکان، یک هزار و 200 تُن کلزا توسط کشاورزان تولید و تحویل مراکز خرید شد که این میزان در سال زراعی جاری به زیر یک هزار تن کاهش پیدا می کند.

مدیر جهاد کشاورزی بوکان در خصوص سطح زیر کشت کلزا در این شهرستان افزود: در سال زراعی جاری به صورت پاییزه در سطح 334 هکتار این محصول کشت شده است که پیش بینی می شود حدود 800 تا 900 تُن کلزا برداشت شود.

وی اضافه کرد: برای حفظ این سطح زیر کشت کلزا در شهرستان نیاز به مراقبت های مرحله داشت از جمله آبیاری، مبارزه به موقع با علف های هرز، آفات و بیماری ها و تغذیه با توصیه کارشناسان انجام می شود.

امینی خواه بیان کرد: با توجه به نیاز کشور به تامین روغن و کاهش واردات دانه های روغنی، توسعه کشت کلزا در برنامه اجرایی وزرات کشاورزی قرار گرفته و از طرفی اهمیت کشت کلزا در تناوب با کشت گندم باعث تقویت زمین و افزایش عملکرد می شود.

کلزا (Brassica napus) یکی از گیاهان روغنی مهم در مناطق معتدل و دارای طیف وسیعی از سازگاری اقلیمی است؛ روغن کلزا به علت اینکه دارای اسیدهای چرب اشباع نشده و بدون کلسترول است از کیفیت تغذیه ای بالایی برخوردار است.

این شهرستان به لحاظ برخورداری از آب و هوای مناسب و اراضی کشاورزی حاصل خیز استعداد بالای در زمینه توسعه کشت دانه های روغنی به ویژه کلزا دارد.

شهرستان بوکان با 210 هزار هکتار اراضی قابل کشت از قطب های مهم کشاورزی در آذربایجان غربی است.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 آذر 1399 بروزرسانی: 30 آذر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1614

به "خبرنگاران کشت پاییزه کلزا در بوکان 50 درصد کاهش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کشت پاییزه کلزا در بوکان 50 درصد کاهش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید