خبرنگاران گزارش می دهد؛ بیماری بدشکلی که اگر به موقع درمان نشود گلویتان را مانند یک بادکنک می کند

به گزارش تور چین ارزان، اگر بزرگی غده تیروئید در حدی باشد که باعث تورم واضح در گردن شود، اصطلاح گواتر مطرح می شود.

خبرنگاران گزارش می دهد؛ بیماری بدشکلی که اگر به موقع درمان نشود گلویتان را مانند یک بادکنک می کند

به گزارش خبرنگار ، غده تیروئید عضوی پروانه ای شکل در قسمت تحتانی گردن و قدامی نای است؛ طول آن حدود پنج سانتی متر، پهنا سه سانتی متر و 30 گرم وزن دارد. این غده از 2 لوب جانبی تشکیل شده است که به وسیله باریکه ای به نام تنگه یا ایسموس به یکدیگر وصل شده اند، حجم خون رسانی بافت تیروئید به ازای هر گرم از بافت، بسیار زیاد و حدود پنج برابر خونرسانی کبد است، این موضوع از فعالیت متابولیکی بالای تیروئید حکایت دارد.

طبقه بندی تومور های تیروئید بر اساس خوش خیم یا بدخیم بودن، وجود یا فقدان تیروتوکسیکوز و بزرگی منتشر یا نامنظم غده تیروئید صورت می گیرد، اگر بزرگی غده تیروئید در حدی باشد که باعث تورم واضح در گردن شود، اصطلاح گواتر مطرح می شود.

گواتر در اندازه های مختلف دیده می شود؛ بعضی از گواتر ها با پرکاری تیروئید همراهند که آن ها را گواتر سمی می نامند، انواع دیگر گواتر که با حالت یوتیروئید (عملکرد طبیعی تیروئید) همراهند، اصطلاحا گواتر های غیرسمی نامیده می شوند.

گواتر آندمیک شایع ترین نوع گواتر است که به طور عمده در مناطق جغرافیایی دچار کبود ید دیده می شود؛ این نوع گواتر را گواتر ساده یا کلوئید نیز می نامند؛ گاهی اوقات غده تیروئید به علت رشد بیش از حد منطقه ای حالت ندولر و گره دار پیدا می کند، در بعضی موارد این ندول ها به آهستگی بزرگ می شوند و بعضی از آن ها با نزول به قفسه سینه، علائم فشاری موضعی ایجاد می کنند، در این بعضی از این ندول ها بدخیم می شوند.

بیماری گواتر و روش های درمانی آن را بهتر بشناسید/ برگ قاصدک؛ دشمن سرسخت گواتر

از گواتر چه می دانید؟

فریبا محسنی فوق تخصص غدد و متابولیسم در بالغین در گفت وگو با خبرنگار ، درباره بیماری گواتر اظهار کرد: به بزرگی تیروئید گواتر می گویند؛ تیروئید غده داخلی در بدن است که در جلوی گردن واقع شده است و اگر این غده بزرگ شود به آن گواتر می گویند.

وی بیان نمود: گواتر به چند دسته ساده، گره ای، کم کاری یا پرکاری تیروئید تقسیم می شود و درمان بسته به نوع آن صورت می گیرد؛ اگر گواتر ساده باشد درمانی متفاوت و اگر گواتر گره ای کم کار یا پرکار باشد درمان های جداگانه ای دارد.

شایع ترین زمینه علت گواتر کمبود ید و زمینه ژنتیکی است

محسنی ادامه داد: شایع ترین زمینه علت گواتر کمبود ید و زمینه ژنتیکی است؛ اگر در خانواده ای مادر، خواهر یا دیگر اقوام دچار گواتر باشند احتمال اینکه فرد به این بیماری مبتلا شود، زیاد است؛ برای پیشگیری از ابتلا به گواتر استفاده از نمک یددار توصیه می شود، این افراد می توانند از روغن حاوی ید استفاده کنند زیرا ید مانع بزرگی تیروئید می شود.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم ادامه داد: در موارد کم کاری و پر کاری تیروئید از درمان های دارویی استفاده می کنیم و در مواردی که بیماری شدت داشته باشد از ید رادیو اکتیو استفاده خواهیم کرد تا غده کوچک شود، اما در بعضی از موارد که گواتر بزرگ شده باشد تنها راه درمان جراحی است.

کلم تشدید کننده گواتر است

عوامل تشدید کننده گواتر چیست؟

وی با اشاره به عوامل تشدید کننده گواتر، گفت: بعضی مواد مانند کلم بروکلی، کلم قرمز، سویا و شلغم باعث تشدید غده تیروئید و بزرگ شدن اندازه گواتر در افراد خواهد شد؛ به افرادی که گواتر بزرگی دارند توصیه می کنیم از این مواد استفاده نکنند.

محسنی تشریح کرد: گواتر سیری خوش خیم دارد و افراد نباید هیچ نگرانی از این بابت داشته باشند، چراکه این بیماری به خوبی قابل درمان است و با انواع درمان های موجود می توان آن را کنترل کرد؛ برای درمان گاهی از درمان خوراکی، گاهی جراحی و گاهی از ید استفاده می کنیم.

گواتر به هیچ عنوان بیماری کشنده ای نیست

این فوق تخصص غدد و متابولیسم با اشاره به اینکه گواتر به هیچ عنوان بیماری کشنده ای نیست، گفت: بیماری تیروئید به هیچ عنوان بیماری کشنده نیست و تنها ممکن است یک یا 2 درصد از مردم را تهدید به مرگ کند.

وی با اشاره به علامت های مختلف گواتر، اضافه نمود: فردی که دچار پرکاری تیروئید است علائمی مانند تپش قلب، تنگی نفس، تعریق و کاهش وزن دارد و فردی که دچار کم کاری تیروئید شده است دچار افزایش وزن، ریزش مو و پف آلود بودن خواهد شد، همچنین اگر گواتر ساده اندازه ای بزرگ داشته باشد، فرد دچار تنگی نفس و احساس خفگی خواهد داشت.

منصور خرمی زاده متخصص طب سنتی در گفت وگو با خبرنگار ، درباره بیماری گواتر، اظهار کرد: در طب سنتی کلمه رایج گواتر به کار برده نمی شود و به آن بزرگ شدن تیروئید می گویند؛ این بیماری به دلایل مختلفی فرد را مبتلا می کند که اصلی ترین دلیل آن سوء مزاج غده تیروئید است.

این متخصص طب سنتی بیان نمود: برای درمان گواتر در مرحله اول باید مسائل زمینه ای برطرف شود، همچنین درمان سوء مزاج یکی از کاربرد های درمانی است، در این حالت به طور مثال اگر فرد دچار یبوست، سینوزیت، تنگی نفس و غیره شده باشد آن را برطرف می کنیم.

وی ادامه داد: ترشحات پشت حلق که به ترشحات نزله ای معروف است باعث بروز بیماری های مختلف می شود که در آن بحث گواتر مطرح است چراکه این ترشحات پشت هم می تواند یکی از علت های ایجاد گواتر باشد که برای درمان آن در مرحله اول باید علل بروز نزله ای را درمان کنیم.

اختلالات رفتاری که گواتر مسبب آنهاست

خرمی زاده با اشاره به اینکه یکی از علل بروز گواتر ضعف در معده است، گفت: ضعف معده باعث بروز مسائلی خواهد شد از این رو در طب سنتی توصیه می کنیم که حتما فرد باید بیماری زمینه ای را برطرف کند و زمانی که این بیماری برطرف شود مسائل دیگر حل خواهد شد.

این متخصص طب سنتی یادآوری کرد: برای درمان گواتر می توانیم از روغن مالی استفاده کنیم روغن هایی مانند بابونه و سیاه دانه در درمان تیروئید موثر هستند و افراد اگر زیر نظر متخصص از این مواد استفاده کنند، بیماری شان به خوبی درمان خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 31 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 366

به "خبرنگاران گزارش می دهد؛ بیماری بدشکلی که اگر به موقع درمان نشود گلویتان را مانند یک بادکنک می کند" امتیاز دهید

2 کاربر به "خبرنگاران گزارش می دهد؛ بیماری بدشکلی که اگر به موقع درمان نشود گلویتان را مانند یک بادکنک می کند" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گزارش می دهد؛ بیماری بدشکلی که اگر به موقع درمان نشود گلویتان را مانند یک بادکنک می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید