دریافت سود بیشتر، در صورت حفظ سهام عدالت توسط مشمولان

به گزارش تور چین ارزان، به گزارش خبرنگاران به نقل از سازمان خصوصی سازی، داود خانی گفت: در قانون اصل 44 برای واگذاری سهام عدالت قوانینی مصوب شده است که بر اساس آن معین شده که چه فرآیندهایی باید برای تخصیص سهام به مشمولان انجام گردد. با این حال در مورد آزادسازی سهام عدالت احکام قانونی کفایت لازم را ندارد و بر این اساس انتهای سال 96 لایحه ساماندهی سهام عدالت توسط دولت به مجلس برای تصویب ارسال شد.

دریافت سود بیشتر، در صورت حفظ سهام عدالت توسط مشمولان

معاون سازمان خصوصی سازی اضافه نمود: به موجب این لایحه باید آزادسازی سهام عدالت صورت گیرد که البته این لایحه هنوز در مجلس تصویب نشده تا برای اجرا تبدیل به قانون گردد.

وی ادامه داد: تعداد مشمولان سهام عدالت حدود 50 میلیون نفر است که اگر یک جا اقدام به فروش سهام خود نمایند، این اتفاق هم در بازار سرمایه اختلال ایجاد می نماید و هم این که بخش زیادی از این سهام تقاضا ندارد که ممکن است موجب ضرر مشمولان گردد.

عضو هیات عامل و معاون برنامه ریزی، توسعه منابع و امور پشتیبانی اضافه نمود: در حال حاضر مشمولان مالک مستقیم شرکتهای واگذار شده به سبد سهام عدالت نیستند و اولین حکمی که در لایحه ساماندهی سهام عدالت اشاره شده این است که مشمولان سهام عدالت چگونه بتوانند حقوق خود را واگذار نمایند.

وی با بیان این که این طور نیست که شرکتهای سرمایه پذیر در اختیار مشمولان باشد و سفارش دهند که سهام آنها واگذار شوند، گفت: مشمولان مستقیما مالک سهام این شرکتها نیستند و باید فرایند مالکیت طبق لایحه تعریف گردد که بر اساس آن صندوق های قابل معامله پیش بینی شده است و مشمولان سهام این صندوقها را واگذار خواهند کرد.

خانی در مورد مزایای آزادسازی سهام عدالت در قالب صندوقهای قابل معامله در بورس گفت: بر اساس این سازوکار مشمولان کاملا از حقوق خود برخوردار می شوند و الان تعریفی وجود ندارد که مشمولان چه شرکتی را دارند. دوم این که مشمولان سهام عدالت وقتی یکجا درخواست فروش سهام خود را داشته باشند، از مجموعه درخواستهای آنها بلوکی تهیه می گردد که ارزش آن بیش از ارزش سهام خرد است و این موضوع موجب رسیدن سود بیشتری به مشمولان می گردد.

وی گفت: سود شرکتهای سهام عدالت مبلغ مشخصی دارد که ناشی از عملکرد شرکتهای سرمایه پذیر است. بر این اساس اگر مشمولان، سهام عدالت خود را نگه دارند طی سالهای آینده سود بیشتری دریافت خواهند کرد. به عنون مثال مشمولان برای یک میلیون تومان سهام عدالت خود، بابت عملکرد سال اقتصادی 95 شرکتهای سرمایه پذیر مبلغ 150 هزار دریافت نموده اند که این سود برای سال اقتصادی 96 مبلغ 175 هزار تومان بوده است. بنابراین طبیعی است که هر چه زمان می گذرد طبیعتا به تدریج این عدد بزرگتری می گردد.

خانی در مورد نظارت بر شرکتهای سرمایه پذیر پس از آزادسازی سهام عدالت نیز گفت: یکی از وظایف مجامع شرکتها، تصمیم گیری در مورد عملکرد مدیران شرکت است. در بخش سهام عدالت این کار کماکان توسط وزارتخانه های تخصصی به نمایندگی از دولت و مشمولان انجام می گردد. وقتی آزادسازی سهام عدالت انجام گردد امور مجامع شرکتهای سرمایه پذیر در خدمت مشمولان قرار خواهد گرفت و مشمولان از حق رای برخوردار خواهند بود و به نوعی مدیریت سهام عدالت در مالکیت مشمولان قرار خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 307

به "دریافت سود بیشتر، در صورت حفظ سهام عدالت توسط مشمولان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریافت سود بیشتر، در صورت حفظ سهام عدالت توسط مشمولان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید