لغو ممنوعیت فصلی واردات؛ برنج مقرون به صرفه می گردد؟

به گزارش تور چین ارزان، تهران (پانا) - مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک به تازه گی از لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج با تصمیم وزارت جهاد کشاورزی خبر داده است. به گفته او با پیگیری های انجام شده، وزارت جهاد کشاورزی نسبت به لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج اقدام نموده است؛ تصمیمی که می تواند در واردات برنج در هفته های آینده و تنظیم قیمت برنج یا مقرون به صرفه شدن احتمالی آن موثر باشد.

لغو ممنوعیت فصلی واردات؛ برنج مقرون به صرفه می گردد؟

به گفته معاون فنی گمرک با توجه به خاتمه فصل برداشت برنج، نامطلوب بودن فضای نگهداری محموله های برنج وارد شده به بنادر و گمرکات کشور، جلوگیری از فساد احتمالی کالا و به منظور ایجاد تعادل و ثبات در بازار، وزارت جهاد کشاورزی لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج را به وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر مراجع ذیربط ابلاغ کرد.

مطابق با اعلام گمرک با توجه به آنالیز های صورت پذیرفته و با توجه به برطرف ممنوعیت فصلی واردات برنج، 15 هزار تن برنج وارداتی که قبل از ممنوعیت فصلی واردات به گمرکات وارد شده بود امکان ترخیص دارد ضمن اینکه 85 هزار تن از محموله های برنج وارد شده به بنادر و گمرکات در بازه ممنوعیت فصلی برنج نیز قابلیت ترخیص از گمرکات کشور را خواهد داشت.

آسیب شناسی گرانی برنج در ماه های گذشته

آنگونه که مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج کشور می گوید پیش بینی شرایط کنونی از قبل اجرا شده بود و با توجه به کاهش میزان فراوری هشدارها درباره احتمال گرانی برنج داده شده بود. اکنون کمبود برنج خارجی موجب خروج آن از سفره اقشار آسیب پذیر شده است و اقشار میانه نیز مصرف خود را محدود نموده اند.

مسیح کشاورز در گفت وگو با پانا درباره دلایل افزایش قیمت برنج و شرایطی که این کالای استراتژیک تجربه می نماید، اظهار کرد: خرداد ماه 1400 با دولت دوازدهم شرایط بازار برنج را تجزیه و تحلیل نموده و پیش بینی های خود را نیز بیان نمودیم که مورد قبول ستاد تنظیم بازار نیز نهاده شد.

وی افزود: آن شرایط به دولت سیزدهم منتقل شد و دولت سیزدهم نیز با وجود آنکه فرصت داشت تا از این پیشنهادات استفاده کند و شرایط تعادلی قیمت را در بازار فراهم کند اما ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی این پیشنهادات را نادیده گرفت و اکنون در پی افزایش قیمت های ناگهانی برنج اجازه داده شده تا ثبت سفارش واردات انجام گردد و پس از آذرماه که برطرف دوره ممنوعیت واردات است بتوان نسبت به واردات برنج اقدام کرد.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج بیان نمود: ما به ستاد تنظیم بازار بیان نمودیم که برنج ایرانی در انتهای فصل که اوج قیمت خود را دارد و از انجا که برنج پرمحصول ایرانی قیمتی نزدیک به برنج های خارجی را دارد و با برنج های کیفی 5 تا 6 هزار تومان فاصله دارد رقابت سالمی در بازار شکل گرفته بود و کسی که ذائقه اش به برنج ایرانی نزدیک تر بود برنج ایرانی خرید می کرد و در نتیجه از نظر قیمتی برنج خارجی هیچ تهدیدی برای برنج ایرانی نبوده است.

وی مطرح نمود: از نظر حجم نیز تنها 400 هزار تن برنج خارجی وارد شده و در نتیجه هیچ ذخیره ای هم وجود ندارد تا گفته گردد که واردات برنج تهدیدی برای برنج ایرانی در فصل برداشت است و با این استدلال ها ستاد تنظیم بازار پذیرفت که مجوز واردات برنج داده گردد اما 22 تیرماه قانون انتزاع به طور مجدد به وزارت جهاد کشاورزی برگشت و رسما مخالفت ها با واردات برنج شروع شد و اعلام شد که باید دوره ممنوعیت واردات برنج طی گردد.

کشاورز توضیح داد: در تیرماه اعلام شد که بخش خصوصی ذخیره برنج وارداتی ندارد و اعمال ممنوعیت موجب کمبود و شائبه گرانی گردد و مهمترین عامل برای اینکه قیمت برنج در فصل برداشت با افزایش قیمت ناگهانی روبرو گردد.

وی مطرح نمود: نپذیرفتن استدلال ها به وسیله واردکنندگان از سوی وزارت جهاد کشاورزی موجب شد تا قیمت برنج ایرانی تا 100 درصد افزایش یابد و نسبت به خرداد سال گذشته و خاتمه فصل زراعی سال قبل شاهد افزایش قابل توجه قیمت برنج باشیم.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج بیان نمود: کمبود برنج خارجی موجب خروج آن از سفره اقشار آسیب پذیر شده و اقشار میانه نیز مصرف خود را محدود نموده اند.

وی با اشاره به اینکه به زمان برطرف محدودیت های واردات برنج نزدیک شده ایم، اظهار کرد: آقای عسگرزاده معاون توسعه وزارت جهاد کشاورزی بیان نموده است که امکان ثبت سفارش های نو فراهم گردد که تنها حُسن آن این است که عملیات اداری را به مدت 20 روز به جلو می اندازد و برنج وارداتی نیز 20 روز زودتر وارد خواهد شد.

کشاورز اظهار کرد: نکته دیگر آنکه برطرف ممنوعیت واردات برنج، دربحث کمبود و شائبه برنج خارجی نیز تاثیرات خود را به همراه خواهد داشت و بسته به قیمت برنج های وارداتی یاری خواهد نمود که از رشد قیمتی برنج ایرانی جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه واردات برنج بیشتر از کشورهای پاکستان و هندوستان انجام می گردد، توضیح داد: محدودیتی برای واردات برنج وجود ندارد یکی از دلایل آن این است که برنج در بازارهای جهانی افزایش قابل توجهی داشته و بسته به احتیاج و تقاضای بازار واردکنندگان نسبت به واردات اقدام خواهند کرد.

فراوری برنج 40 درصد کاهش یافته است

عضو هیات مدیره تعاونی شالیکوبی داران کشور نیز می گوید کاهش 40 درصدی فراوری برنج به علت خشکسالی و مسائل فراوری مهمترین علت گرانی بی سابقه برنج در کشور است و اگر فکری برای واردات برنج نگردد افزایش های بیشتر در قیمت برنج قابل پیش بینی است.

سیدتقی جعفریان در گفت وگو با پانا اظهار کرد: دولت باید تصمیم بگیرد که در خصوص واردات برنج سرعت لازم را به وجود آورد در غیر این صورت گرانی برنج ادامه دار خواهد بود.

عضو هیات مدیره تعاونی شالیکوبی داران کشور افزود: مجوز ثبت سفارش برای واردات برنج صادر شده اما انجام نشده است و هنوز هم برنج های موجود در انبارهای گمرک ترخیص نشده است.

وی از کاهش 40 درصدی فراوری برنج در امسال اطلاع داد و افزود: وزارت جهادکشاورزی میزان کاهش فراوری برنج در امسال را 20 درصد اعلام می نماید اما با عدله می گویم که میزان کاهش فراوری در حدود 40 درصد است. در استان های گیلان، مازندران، گلستان، صنایع تبدیلی و کارخانجات برنج کاهش ظرفیت قابل توجهی وجود دارد.

جعفریان درباره ضعف آمار فراوری در محصولات کشاورزی از جمله برنج اظهار کرد: وزارت جهادکشاورزی دستگاه متولی ارایه آمارهای دقیق در این زمینه است اما برآورد فراوری 2 میلیون و 400 هزار تن است. خرد شدن اراضی کشاورزی یکی از مهمترین معضلات در زمینه فراوری برنج و عدم دسترسی به آمارهای واقعی در فراوری است.

عضو هیات مدیره تعاونی شالیکوبی داران کشور با بیان اینکه به علت گران شدن زمین بسیاری از اراضی برنجکاری و باغداری تبدیل به ویلا و مسکن شده است، بیان نمود: خشکسالی، کسری آب و آفتاب شدید موجب شده است تا کمبود آب فراوری برنج را در کشور کاهش دهد و خشکسالی کم سابقه زمینه ساز افزایش قیمت بالا در برنج را سبب گردد.

جعفریان مطرح نمود: با توجه به تغییرات اقلیمی معضل کمبود فراوری در محصولات کشاورزی ادامه دار خواهد بود و این نگرانی در سال های آینده نیز قابل پیش بینی است.

فراوری برنج نیز قابلیت استفاده از آبیاری قطره ای را دارد

وی در پاسخ به این پرسش که در بسیاری از فراوریات کشاورزی اکنون بحث استفاده از فن آوری و تکنولوژی های به روز مطرح است این قابلیت در خصوص فراوری برنج نیز وجود دارد، توضیح داد: برنج هم می تواند ازاین فناوری استفاده کند اما در استان های شمالی مانند گلستان، گیلان و مازنداران اقدامی در این زمینه انجام نشده است و تنها به صورت پایلوت بخشی از زمین ها را با مصرف کم آب برنج کاری نموده اند که نتایج این تحقیقات و دستاوردهای آن می تواند در سایر نقاط کشور نیز مورد استفاده قرار گیرد.

عضو هیات مدیره تعاونی شالیکوبی داران کشور مطرح نمود: وزارت نیرو، وزارت جهادکشاورزی و دستگاه های ذی ربط باید برای اجرای این طرح های تحقیقاتی و کاهش مصرف آب در فراوری برنج برنامه هایی را در دستور کار قرار دهند در غیر این صورت در فراوری بسیاری از محصولات استراتژیک با معضلات جدی روبرو خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 26 آذر 1400 بروزرسانی: 26 آذر 1400 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 2177

به "لغو ممنوعیت فصلی واردات؛ برنج مقرون به صرفه می گردد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "لغو ممنوعیت فصلی واردات؛ برنج مقرون به صرفه می گردد؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لغو ممنوعیت فصلی واردات؛ برنج مقرون به صرفه می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید