مطهرنیا: بحران کرونا کارآمدی دولت ها را در بوته آزمایش قرار داده است

به گزارش تور چین ارزان، یک استاد دانشگاه گفت: در شرایط فعلی کشورها از شرق و غرب درگیر بحران کرونا هستند و عملکرد دولت ها زیر ذره بین است. مهم این است که دولت ها چه بر اساس نظریه هابس حکومت مطلقه باشند و چه بنا بر عقیده جان لاک حکومت لیبرال، متعهد به حفظ جان مردم هستند و این تعهد امروز بیش از هر زمان دیگر زیر ذره بین است و دولت ها را به محک کارآمدی گذاشته است.

مطهرنیا: بحران کرونا کارآمدی دولت ها را در بوته آزمایش قرار داده است

مهدی مطهرنیا در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: بحران کرونا حلقه ای از حلقه های به هم فشرده ایجاد درگرگونی است که از سرانجام قرن 20 تا قرن 21 شاهد آن هستیم. شاید ویروس کرونا موضوعی مربوط به بافت سلامت، بهداشت و خطری دنیای باشد اما پیامدهای آن در دوران پساکرونا و در زیست-دنیا های بشر بیشتر خود را نشان خواهد داد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که بعضی معتقدند، کرونا بحرانی در حوزه سلامت و بهداشت تعریف می گردد اما بعضی دیگر بر این اعتقادند که این بحران، سیاسی بین المللی است؟ اظهار کرد: بحران کرونا تنها یک بحران در حوزه سلامت و بهداشت جوامع نیست بلکه بحرانی معنادار و تشدید نماینده در اثر بحران های دیگر و عمیق است و تغییرات عظیمی را در ابتدای هزاره سوم در دنیا ایجاد خواهد نمود.

مطهرنیا توضیح داد: معتقدم جوامع بعد از کرونا نه به فوریت بلکه با شیب معناداری به سوی آبشاری از تغییرات عظیم در حوزه های مختلف سیاسی، مالی، فرهنگی و امنیتی حرکت خواهند کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که بعضی در همین رابطه عملکرد دولت های اقتدارگرا را در این بحران بهتر و کارآمدتر از دولت های دموکرات ارزیابی می نمایند گفت: عظیم کردن عملکرد کشورهای با سیستم سیاسی اقتدارگرا مثل چین در چارچوب جنگ نامتعادل است. در این تئوری آسیب پذیری مجازی و قدرت مجازی وجود دارد. همان قدر که قدرت چین در مهار بحران کرونا و پیامدهای آن را باید دید، باید تهدید این کشور برای آینده دنیا را هم به نمایش گذاشت. بسیاری از کشورها دست اتهام به سمت چین در ایجاد بحران کرونا دراز نموده اند چرا که دولت چین اجازه پژوهش های بین المللی در ووهان که ویروس کرونا از این شهر به دیگر نقاط چین و دنیا سرایت کرد را نمی دهد و بخشی از آمارها و اطلاعات را سانسور نموده است، از این رو پرسش های بسیاز زیادی درباره عملکرد چین مطرح است.

این استاد دانشگاه اعلام نمود: البته باید این مساله را در نظر گرفت که بعضی کشورها به دنبال متهم کردن چین در این مساله هستند و باید این مساله را از واقعیات تفکیک کرد. ارایه اطلاعات و آمار از سوی کشورهای مختلف به گونه ای است که به هیچ یک از اطلاعات ارایه شده نمی توان اعتماد کرد. در عین حال اینکه کشوری با ابزار پلیسی و توتالیتر و تمامیت خواهانه زمینه کنترل افراد را در چنین شرایطی فراهم کند این سوال را مطرح می نماید که آیا شیوع یک بیماری مجوزی برای اعمال تمامیت خواهانه است؟ بسیاری از ملت های دنیا حاضرند از کرونا بمیرند اما آزادی هایشان محدود نشده و از بین نرود.

مطهرنیا گفت: این استراتژی نامناسب است که صحبت از محبوبیت و عملکرد بهتر رژیم های اقتدارگرا در شرایط بحرانی از جمله بحران کرونا بزنیم.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورها با سیستم دموکراسی مثل آلمان به دلیل وجود کنش گری مثل آنگلا مرکل که صداقت با مردم دارد و در ایجاد فضای درست برای کنترل بیماری خوب عمل کردند و یا کره جنوبی، توانستند این بحران را مدیریت نمایند. این کشورها ارتباط منطقی با مردم داشتند و از رو این مردم هم محدودیت ها در قالب قوانین را ولو محدودنماینده آزادی های آنها برای دورانی موقت باشد پذیرفتند که رفتاری معنادار میان حکومت و مردم بود.

این استاد دانشگاه گفت: در همین حال شاهد رفتارهای متناقض رییس جمهور آمریکا در مواجهه با بحران کرونا هستیم. در حال حاضر با توجه به بودجه ای که مجلس آمریکا در چند نوبت برای مقابله با کرونا تصویب کرد مردم این کشور از شرایط حمایتی برخوردارند اما از طرفی شاهد هستیم که رئیس جمهور این کشور هواداران خود را برای بازگشت فعالیت های مالی و کسب و کار دعوت به راهپیمایی و تظاهرات می نماید که رفتاری پرخطر است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1259

به "مطهرنیا: بحران کرونا کارآمدی دولت ها را در بوته آزمایش قرار داده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مطهرنیا: بحران کرونا کارآمدی دولت ها را در بوته آزمایش قرار داده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید