وزارت بهداشت هیچ گاه اعلام نکرده که سونوگرافی رایگان گردد، متخصص می تواند از خدمات تشخیصی استفاده کند

به گزارش تور چین ارزان، معاون حقوقی وزیر بهداشت: وزارت بهداشت هیچ گاه اعلام نکرده که سونوگرافی در بیمارستان رایگان گردد، بلکه دارای تعرفه است. در جایی که سونوگرافی منع دارد این است که کسی که رشته اش نیست.

وزارت بهداشت هیچ گاه اعلام نکرده که سونوگرافی رایگان گردد، متخصص می تواند از خدمات تشخیصی استفاده کند

با وبسایت سازمان نظام مهندسی همراه باشید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، براساس بخشنامه های وزارت بهداشت طی سال های گذشته متخصصان زنان از بدو آموزش، سونوگرافی را انجام می دادند بگونه ای که انجام سونوگرافی جزء لاینفک این رشته بشمار می رفته است.

وزارت بهداشت در مقابل اعتراض جامعه رادیولوژیست همیشه اعلام نموده که مهمترین شاخص بهداشتی هر کشور، سلامت مادران و زنان و کاهش آمار مرگ و میر مادر و نوزادی است که متخصصین زنان با انجام سونوگرافی تصمیم گیری سریع و بدون اتلاف وقت در همان معاینه، تکلیف بیمار را معین و وقت و کرامت این بیماران را حفظ نموده است.

همچنین وزارت بهداشت تاکید داشته که در تمام کشور های دنیا، سونوگرافی زنان و مامایی جز اصلی مراقبت های دوران بارداری و مهمترین وسیله تشخیص عوارض بارداری و ارزیابی رشد و سلامتی جنین و تشخیص ناهنجاری های آن از طریق متخصصین زنان و مامایی است به طوری که بدون سونوگرافی امکان مراقبت های صحیح دوران بارداری توسط این گروه امکان پذیر نیست.

اما مشاهده شده بعضی از پزشکان در مطب های خصوصی خود برای کمترین معاینه از این دستگاه استفاده مینمایند و هزنه ای جدا از مادران و زنان دریافت می نمایند که این امر مخالفت های متعددی را به دنبال داشت و مردم مجبور بودند برای معاینه بهتر هزینه بیشتر را دریافت نمایند.

البته بر اساس گفته مسولان وزارت بهداشت استفاده تشخیصی از دستگاه سوناگرافی جز کارکرد پزشکی است و نباید از بات استفاده از آن پول دریافت نمایند همین امر باعث شد تا صدای پزشکان دربیایید و با مصوبه وزارت بهداشت مخالفت نمایند.

لازم به ذکر است در واکنش به این موضوع همتی معاون حقوقی وزارت بهداشت درباره بعضی اختلافات بین پزشکان و وزارت بهداشت، گفت: بسیاری از این اختلافات ریشه در بحث های اقتصادی و عدم تمکین از قانون دارند. به عنوان مثال اگر یک متخصص زنان می تواند از امکانات تشخیصی برای هدف تشخیصی خودش استفاده کند، اما نه مجاز به دریافت پول است و نه مجاز به خدمتی غیر از ارگانی که دارد روی آن کار می نماید. در عین حال وزارت بهداشت هیچ گاه اعلام ننموده که سونوگرافی در بیمارستان رایگان گردد، بلکه دارای تعرفه است. در جایی که سونوگرافی منع دارد این است که کسی که رشته اش نیست، از این محل به صورت القایی تجویز نموده و خودش هم کار را انجام دهد که این مورد منع شده است.

حال باید دید با این دیدگاه ها پزشکان متخصص به خصوص در بخش زنان باز هم برای انجام کارهای تشخیصی پول دریافت می نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1021

به "وزارت بهداشت هیچ گاه اعلام نکرده که سونوگرافی رایگان گردد، متخصص می تواند از خدمات تشخیصی استفاده کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارت بهداشت هیچ گاه اعلام نکرده که سونوگرافی رایگان گردد، متخصص می تواند از خدمات تشخیصی استفاده کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید