کرونا شیوه عرضه کتاب را تغییر داد، بازگشت مطالعه به صدر لیست اوقات فراغت

به گزارش تور چین ارزان، محمدسعید ذکایی، نویسنده، مترجم و استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران ، درباره تاثیر کرونا بر کیفیت و کمیت عرضه کتاب در جامعه گفت: هرچند باتوجه به درجریان بودن کرونا، نمی توان درباره ادامه فعالیت کتاب فروشی ها -به عنوان مجاری اصلی عرضه حضوری کتاب- نظر درست و قطعی داد و به وقت بیشتر و ارزیابی دقیق تر روندها نیازمندیم، اما روشن است که در دو ماهه اول امسال و اسفندماه سال گذشته که تقریبا رکود و تعطیلی کامل بر کتاب فروشی ها حاکم بود، بازار کتاب رونقی نداشت.

کرونا شیوه عرضه کتاب را تغییر داد، بازگشت مطالعه به صدر لیست اوقات فراغت

این جامعه شناس ضمن اشاره به استقبال خوب مردم از کتاب به عنوان یکی از تاثیرات غیراقتصادی کرونا، گفت: سویه غیراقتصادی تاثیر کرونا بر کتاب، به عموم مردم برمی گردد. طی ایام کرونا، خانه نشینی اجباری و فراغت ها به لحاظ کمیت و تاحدودی به لحاظ کیفیت، گسترش پیدا کرد. این شرایط اغلب افراد را راغب کرد که به سمت مطالعه روی بیاورند؛ تاجایی که الان یکی از گزینه های جدی برای طبقه متوسط شهری در هنگام خانه نشینی، سرگرم شدن با اشکال مختلف مطالعه است.

مترجم کتاب مفاهیم کلیدی در مطالعات فراغت، توجه مردم به مطالعه کتاب را به عنوان یک گزینه اجتناب ناپذیر برای گذران اوقات فراغت و از توفیقات اجباری کرونا دانست و اظهار کرد: دسترسی تقریبا آزاد و مجانی به کتاب از سوی کتاب فروش ها و تعدادی از ناشران در ایام کرونا، محرک و مشوق خوبی برای مطالعه در این ایام بوده و هست. با این شرایط، مطالعه یک فرصت و گزینه جذاب و تا حدودی اجتناب ناپذیر است که خیلی ها به آن می اندیشند و طبیعتا در چند ماه اخیر تعداد بیشتری را به خود جذب کرده است.

مطالعه کتاب در صدر لیست اوقات فراغت

ذکایی با تاکید بر اینکه قرنطینه و شرایط ناشی از کرونا موجب تغییر درک مردم از اوقات فراغت شده است، اضافه کرد: فراهم کردن اوقات فراغت کیفی، تجربه ای است که این ایام به لحاظ اجتماعی به ما تحمیل کرد. این توفیق اجباری که حاصل یک تجربه تلخ در ایران و جهان بود، باعث تحت شعاع قرارگرفتن درک ما از اوقات فراغت شد.

وی اضافه کرد: خانه نشینی اجباری و طولانی مدت مردم در ایام کرونا و تعطیل شدن مراکز تفریح و فراغت عمومی، آن ها را به این فکر انداخت که مصرف، خیابان و هیجاناتی که با نمایش و دیگر گونه های فراغتی تظاهری همراه است، می تواند با فراغت های اصیل و ناب تر، که پاداش بیشتری را برای فرد و اجتماع دارند، جایگزین شوند و قطعا مطالعه کتاب در صدر این لیست قرار می گیرد.

این جامعه شناس با بیان اینکه شرایط کرونایی تاحدودی ظواهر را عوض کرده است، اضافه کرد: هنوز نمی توان آمار یا مطالعه و تحقیقات سیستماتیکی به دست داد؛ ولی در حد خرد می توان بااطمینان گفت این ایام فرصتی برای انجام کارهای معوق مانده بود؛ کارهایی که آدم ها حسرت نداشتن تمرکز، انرژی و زمان لازم برای معطوف کردن به آن ها را داشتند که مطالعه یکی از پررنگ ترین این کارها بود.

کرونا شیوه عرضه کتاب را تغییر داد

استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی در بخش دیگر صحبت های خود به تاثیر کرونا بر نوع عرضه کتاب اشاره کرد و گفت: تجربه این چند ماه، بسیاری از کتاب فروشی ها را واداشت که غیر از عرضه حضوری و کلاسیک کاغذی کتاب، با شیوه آنلاین و تجارت مجازی هم در بازار حضور داشته باشند و غیر از اینکه نسخه کاغذی کتاب هست، نسخه دیجیتال آن را هم ارائه کنند.

مولف کتاب فرهنگ مطالعات جوانان صنعت نشر را ناگزیر از رفتن به سمت نشر الکترونیک دانست و اظهار کرد: مسائل ناشران در سال های اخیر، به خصوص به لحاظ هزینه کاغذ و دستیابی به امکانات تولید، عملا به پایین آمدن حداکثری تیراژ و پرهزینه شدن تولید و استقبال کم خوانندگان انجامیده است. گرچه عادت کتاب خوانی در کشور ما خیلی عمیق و فراگیر نیست و کارکردن با این سلیقه ها نیاز به مقداری تغییر ارزش ها، نگاه ها و سلیقه ها دارد اما شاید بتوان این بحث را عنوان کرد که با گگردده شدن امکانات مجازی تولید کتاب الکترونیک به موازات کاغذی، عرضه مجازی آثار هم می تواند گزینه ای باشد و حداقل بخشی از ناشرها را به بقا و دوام این بازار آسیب پذیر امیدوار نگه می دارد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 16 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1334

به "کرونا شیوه عرضه کتاب را تغییر داد، بازگشت مطالعه به صدر لیست اوقات فراغت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا شیوه عرضه کتاب را تغییر داد، بازگشت مطالعه به صدر لیست اوقات فراغت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید