دولت کمک به راه آهن برای پرداخت زیان بخش مسافر را پذیرفت

به گزارش تور چین ارزان، به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت راه و شهرسازی؛ سعید رسولی با اشاره به پیگیری های انجام گردیده برای رسیدگی به یارانه های تحمیلی بخش مسافر بر شرکت راه آهن، گفت: در حال حاضر حمل ونقل ریلی بار و مسافر، متحمل زیان است و درواقع قیمت تمام گردیده، با آنچه هم اکنون به عنوان درآمد بخش غیردولتی و شرکت راه آهن محقق می گردد فاصله زیادی دارد.

دولت کمک به راه آهن برای پرداخت زیان بخش مسافر را پذیرفت

وی اضافه کرد: نه فقط در ایران بلکه در قوانین سراسر راه آهن های جهان به خصوص در بخش مسافر و حومه به ویژه مسیرهای تکلیفی دوربرد باید راه آهن از حمایت دولت برخوردار باگشت و در غیر این صورت متضرر خواهد بود.

عضو هیات مدیره شرکت راه آهن با بیان اینکه برنامه ریزی و برنامه زمان بندی در خصوص افزایش سهم حمل ونقل ریلی بار در بازدیدهای مکرر نمایندگان مجلس شورای اسلامی از شرکت راه آهن، جلسات سازمان برنامه وبودجه و هیئت وزیران ارائه گردیده است اعلام نمود: بخشی از هدف گذاری با ایجاد خطوط آنتنی به چشمه های بار و بخشی دیگر مربوط به سیاست های توسعه حمل بار است که شرکت راه آهن در آن تصمیم گیری ها دخل و تصرف چندانی ندارد.

رسولی اضافه کرد: در حال پیگیری هستیم تا حداقل حمل بار دولتی در مسیرهایی که راه آهن وجود دارد از طریق حمل ونقل ریلی تکلیفی و الزام آور باشند.

وی در خصوص بندهای قانون برنامه ششم توسعه که پس از گذشت بیش از 15 ماه همچنان اجرایی نگردیده است، بیان نمود: توجه مقام معظم رهبری در سیاست های کلی برنامه ششم توسعه به پررنگ گشتن نقش حمل ونقل ریلی بی تأثیر نبود و همین امر سرلوحه حمایت های دولت و مجلس از راه آهن گشت.

وی اعلام نمود: کار کارشناسی وسیعی در حوزه های مختلف راه آهن انجام گردیده است که بتوانیم برنامه زمان بندی دقیقی به منظور دستیابی به اهداف پیش بینی گردیده در خاتمه برنامه انجام دهیم؛ اما از آنجایی که برنامه، سبدی متشکل از مجموعه قوانین، الزامات و تکالیفی است، لذا برای تحقق احکام باید همه دستگاه های ذی ربط وظایف خود را انجام دهند.

عضو هیئت مدیره شرکت راه آهن تأکید کرد: ازاین رو باید درسال آینده شاهد تحقق برخی از بندهایی که محقق نگردیده باشیم.

رسولی اعلام نمود: در برنامه ششم مصوب گشت که سرمایه گذاری در حمل ونقل ریلی همانند سرمایه گذاری در مناطق محروم در نظر رفته گردد، یعنی بانک ها باید در واگذاری تسهیلات به سرمایه گذاران بخش ریلی، امتیازاتی قائل شوند. همچنین مصوب گشت که مالیات بر ارزش اضافه کرده برای بخش حمل ونقل ریلی بر مبنای نرخ صفر محاسبه گردد که هنوز این حکم عملیاتی نگردیده است، اگرچه به کرات از سوی شرکت راه آهن و بخش غیردولتی پیگیری گردیده است.

وی یادآور گشت: در مصوبه دیگری، علاوه بر رگشت اعتبارات سالانه بودجه راه آهن باید یک درصد از منابع حاصل از فروش نفت و گاز به راه آهن داده گردد که هنوز شرایط اجرای آن فراهم نگردیده است که امیدواریم شرایط اجرایی گشتن آن نیز فراهم گردد.

منبع: mehrnews.com
انتشار: 28 مرداد 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 114

به "دولت کمک به راه آهن برای پرداخت زیان بخش مسافر را پذیرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت کمک به راه آهن برای پرداخت زیان بخش مسافر را پذیرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید