مدیریت منابع آب کردستان نیازمند نگرش جامع است

به گزارش تور چین ارزان، به گزارش خبرنگاران، احمدعلی کیخا عصر امروز در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی و معاون وزرای نیرو و جهاد کشاورزی از طرح های حوزه کشاورزی و آب شهرستان های دهگلان و قروه گفت: هدف از این سفر اطلاع از کم و کیف امور کشاورزی کشور و آشنایی با مسایل کشاورزان و روستاییان در استان های مختلف است.

مدیریت منابع آب کردستان نیازمند نگرش جامع است

به گفته وی به دلیل اهمیت و نقشی که کردستان در تأمین امنیت غذایی کشور و فراوری محصولات کشاورزی دارد و در راستای پیگیری و جمع بندی مسایل آنالیز گردیده و تصمیم گیری در مسایل مرتبط به تخصیص آب و طرح های توسعه کشاورزی و دامداری در زمینه های مختلف به این استان آمدیم.

کیخا در پاسخ به این سؤال که آیا پروژه انتقال آب از سد آزاد به دشت های قروه و دهگلان متوقف گردیده، گفت: ما بازدیدی از پروژه انتقال آب نداشته ایم که صحت این مسئله را تأیید کنیم اما طبق گفته های معاون وزیر نیرو این پروژه در حال اجراست و تا نیمه های سال آینده بهره برداری می گردد.

وی با بیان اینکه در بازدیدهای امروز متوجه شدم که جای یک نگرش جامع در مدیریت منابع آب استان خالی است، اضافه نمود: کارهای خوبی در سطح استان انجام گردیده اما سؤال اصلی این است که آیا به صورت جامع در کل زیر حوضه های کردستان جمع بندی گردیده که مجموعه عملیات آبخیزداری در حوزه های مختلف با هزینه کمتر و جواب سریع تر را انجام دهیم.

کیخا لازمه این کار را در این دانست که دستگاه های مرتبط در وزارت های جهاد و نیرو یک بار دیگر برنامه توسعه منابع آب استان را بازنگری نموده و به یک نقشه راه جامع برسند.

مطابق اظهارات این مقام مسئول اینکه کردستان توسعه نیافتگی دارد و بخش کشاورزی ظرفیت توسعه استان است و باید مورد توجه باشد، درست اما قبل از هر چیز پایداری فعالیت های کشاورزی است که باید بیش از هر چیزی مدنظر مسئولان باشد.

احمدعلی کیخا با اشاره ببه اینکه در طول دهه های گذشته در بخش هایی از کشور توسعه بی ضابطه فعالیت های کشاورزی را داشتیم، توضیح داد: به نظر من اگر آبی در استان داشته باشیم ابتدا تأمین آب شرب، حفظ محیط طبیعی و سپس تغذیه سفره های آب زیرزمینی و در نهایت استفاده از فناوری های نوین مهم است.

رئیس کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس به هوشمند سازی کشاورزی در استان و کارهایی که در این زمینه انجام گردیده پرداخت و گفت: بیشتر باید در حوزه فرآوری محصولات و معین بازارهای صادراتی و هدف کار گردد و کشاورزان از همین فراوریات سهم بیشتری از درآمد حاصله و قیمتی که مصرف نمایندگان می پردازند کسب نمایند.

به گفته احمدعلی کیخا مجموعه منابع آب و خاک و نیروی انسانی به اندازه کافی در استان وجود دارند که مردم کردستان زندگی خوبی را در بخش کشاورزی داشته باشند.

وی به برنامه دولت برای آنالیز بهتر وضعیت استان ها اشاره نمود و یادآور شد: دولت باید به صورت عام در همه حوزه ها و بخش های اقتصادی از جمله کشاورزی، گردشگری و صنعت و خدمات یک سند راه مشخصی با استفاده از تجربه های داخلی و بین المللی داشته باشد.

کیخا همچنین از تصمیم گیری بر مبنای علم و منطق توسط وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در حوزه کشاورزی با آنالیز مسایل از نزدیک گفت.

وی در ادامه از برگزاری نشست های آنالیز طرح های مطالعاتی و توسعه استان ظرف دو هفته آینده و در نظر دریافت ردیف اعتباری لازم با استفاده از ظرفیت مجلس اطلاع داد.

همچنین جمع بندی در خصوص تخصیص منابع آب به عنوان دغدغه اصلی مردم در کنار آنالیز مسائل موجود در این بازدید از دیگر مواردی بودند که رئیس کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس به آن ها اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 200

به "مدیریت منابع آب کردستان نیازمند نگرش جامع است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت منابع آب کردستان نیازمند نگرش جامع است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید