آشنایی با خواص و مضرات گیاه اکالیپتوس

به گزارش تور چین ارزان، اوکالیپتوس درختی از تیره موردیها که اصلش از استرالیا است و در آن سرزمین تشکیل جنگل های انبوهی می دهد و ارتفاع آن به 145 متر و محیط تنه آن به 25 متر می رسد.

آشنایی با خواص و مضرات گیاه اکالیپتوس

خواص درمانی اکالیپتوس:

اکالیپتوس ضد میکروب است.

اکالیپتوس بعضی علائم سینوزیت مانند سردرد را کاهش می دهد.

اکالیپتوس بر طرف کننده درد مفاصل است . بدین منظور دو قطره روغن اکالیپتوس لیمویی را در چند قطره روغن گیاهی مانند روغن بادام حل کنید هر روز دو تا سه مرتبه مفاصل دردناک را ماساژ دهید.

اکالیپتوس علاوه بر ضدعفونی کردن دهان و گلو موجب برطرف احتقان بینی نیز می گردد.

اکالیپتوس ضدباکتری و ضد عفونی کننده است و برای همین می تواند به درمان عفونت های ادراری یاری کند.

اکالیپتوس جای نیش حشرات را تسکین می دهد.

اکالیپتوس برای درمان برونشیت و سرفه موثر است و باعث می گردد که ترشحات روان شده و راحت تر دفع گردد. برای این منظور می توانید از دم نموده آن دم نموده آن بهره ببرید.برای تهیه دم نموده اکالیپتوس روی یک قاشق چای خوری برگ های خرد شده اکالیپتوس 150 میلی لیتر آب جوش بریزید. و بگذارید مدت 15 دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کنید و روزانه بعد 3 تا 4 فنجان از این دم نموده (بعد از غذا) میل کنید.

همچنین می توانید 3 تا 4 قطره روغن اکالیپتوس را در مقدار کمی روغن بادام شیرین حل نموده و قفسه سینه یا پشتتان را ماساژ دهید. این کار را به مدت 3 تا 6 روز و هر روز 3 مرتبه انجام دهید.

این گیاه معجزه گر همچنین سرفه های چرکی را نیز تسکین می دهد.

اکالیپتوس برای پایین آوردن تب موثر است .10 تا 15 قطره روغن گیاهی اکالیپتوس را در صابون مایع یا پودر شیر ریخته و آن را داخل وان حمام بریزید. به مدت 3 تا 4 روز، روزانه یک مرتبه با این آب حمام کنید. یا اینکه 10 قطره روغن گیاهی اکالیپتوس را در آب بریزید و هر روز دو مرتبه پاشویه کنید.

همچنین بصورت پماد و مخلوط با روغن های پایه در تخفیف التهاب و تسکین دردهای عضلانی به وسیله موضعی مصرف می گردد.

در صورت آلوده شدن لباس یا پوست با قیر، استفاده از روغن اکالیپتوس یک راه مؤثر و بی ضرر برای زدودن قیر است.

موارد احتیاط:

>مصرف خوراکی روغن اکالیپتوس غلیظ بعلت اسانس های موجود در آن باعث مرگ می گردد و در درمان بیماران مبتلا به قند خون، ایجاد اختلال می نماید.

>در دوران بارداری یا شیردهی از مصرف اکالیپتوس پرهیز کنید. روغن این گیاه اگر استعمال موضعی داشته باشد، سمی نیست. اما نباید از این گیاه برای مصارف داخلی استفاده کرد. انجمن فرآوردهای گیاهان دارویی آمریکا برگ اکالیپتوس را از نظر بی خطری در ردیف و درجه دو ارزیابی نموده است. درجه 2 به معنای این است که در کاربرد این گیاه محدودیتهایی متصور است.

>تماس با مواد حاصل از گیاه و حتی تماس با قسمتهای مختلف گیاه نظیر شاخ و برگ آن در افراد حساس کهیر ایجاد می نماید. محلولهای روغنی آن نباید در فرآورده های بینی به کار فرایند، زیرا حرکات مژکها را مهار نموده و پنومونی چرب ایجاد می نماید . اسانس مورد استفاده در فرآورده های داروئی باید عاری از آلدئیدهای فرار و فلاندرن باشد .

>مصرف بی رویه و زیاد اکالیپتوس باعث ایجاد ورم معده ، سردرد ، تشنج ، ورم کلیه ، پیدایش خون در ادرار ، ضعیف شدن رفلکس ها و حرکات تنفسی ، پایین آمدن فشار خون و درجه حرارت بدن می گردد و مصرف زیاد آن باعث فلج دستگاه تنفسی ، خفگی و مرگ می گردد . لذا باید در اندازه های مجاز مصرف گردد .

>اکالیپتوس به بچه ها زیر 2 سال نباید داده گردد و در خصوص بچه ها بزرگتر و اشخاص مسن تر از 65 سال با دم نموده رقیق ، مصرف آن را آغاز و بتدریج غلظت دم نموده را تا حد مجاز رسانند .

گردآوری و ویرایش گروه هفت گنج

منبع: هفت گنج
انتشار: 26 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1237

به "آشنایی با خواص و مضرات گیاه اکالیپتوس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با خواص و مضرات گیاه اکالیپتوس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید