با قسمت های مختلف بدنه هواپیما آشنا شوید
به گزارش تور چین ارزان، قسمت های مختلف هواپیما
تا به امروز در مجله اینترنتی خبرنگاران شما را با قسمت های مختلف هواپیما به صورت مجزا و در مطالب جداگانه آشنا کرده ایم اما این بار، به ساختمان و اجزای بدنه هواپیما می پردازیم. بسیاری از قسمت های مختلف هواپیما و عملکرد آن ها را در این مطلب می خوانید. هواپیماها وسیله ای برای حمل و نقل هستند که در انتقال افراد و محموله و بارها از یک مکان به مکان دیگر طراحی شده اند. هواپیماها با توجه به مأموریت و نحوه استفاده آن، از اشکال، طراحی و مقدار های مختلفی برخوردار است. هر هواپیمایی که پرواز می نماید، باید وزن خود هواپیما، سوخت، مسافران و محموله را تحمل کند. بال ها بیشتر انرژی بالابرنده برای هواپیما را به وسیله فشار هوا فراوری می نمایند. هوا با حرکت در شکل های آیرودینامیک و مقاوم بال ها به جریان در می آید. هواپیماهای مدرن از winglets در نواحی بال استفاده می نمایند تا اصطحکاک را کاهش دهند. موتورهای توربویی که در زیر بال ها واقع شده اند، باعث می شوند تا از مکیدن هوا به درون توربین ها انرژی لازم برای پرتاب هواپیما به جلو ایجاد گردد. هواپیماهای کوچکتر و کم سرعت، به جای موتور توربین، از پروانه جلوی دماغه برای این عملکرد استفاده می نمایند.
بدنه هواپیما
قسمت اصلی هواپیما بدنه هواپیما نامیده می گردد. این قسمت عموما و به طور کلی به شکل یک لوله طولانی طراحی می گردد. چرخ های هواپیما قسمت چرخ دنده فرود نامیده می گردد. دو چرخ اصلی در هر دو سمت بدنه هواپیما وجود دارد و در نهایت چرخ سومی هم در نزدیکی دماغه هواپیما دیده می گردد. ترمز چرخ ها مانند ترمزهای اتومبیل عمل می نمایند. آن ها به وسیله پدال های ترمز که برای هر چرخ یکی طراحی شده است، کنترل می شوند. در بیشترین زمان و در طول پرواز، چرخ ها به درون بدنه جمع می شوند و تنها در زمان فرود آمدن از درون بدنه خارج می شوند.
در هنگام پرواز با جمع شدن چرخ ها در واقع سطح اصطحکاک بدنه با هوا کمتر شده و هواپیما به راحتی به پرواز خود ادامه می دهد. از مهم ترین کارایی بدنه هواپیما این است که قسمت های مختلف هواپیما را نگه می دارد. خلبان ها در قسمت دماغه بدنه و در کابین خلبان می نشینند. مسافران و بارها در قسمت میانی بدنه قرار می گیرند. برخی از هواپیماها سوخت خود را در قسمت بدنه هواپیما حمل می نمایند و برخی دیگر در طراحی خود، قسمت سوخت را در بال ها قرار می دهند.
نمونه ای از بدنه هواپیما را در تصاویر مختلف می بینید. هر چند برای بیشتر هواپیماهای شخصی این بدنه به گونه ای دیگر طراحی می گردد. عموما در هواپیماهای جنگنده، موتورهای جت در درون بدنه اصلی به جای غلاف های بر روی بال های هواپیما جاسازی می گردد. بسیاری از پیکربندی هواپیماها ممکن است، اما هر پیکربندی باید چهار نیروی مورد احتیاج برای پرواز را فراهم کند.
بال های هواپیما
بعد از بدنه اصلی هواپیما از مهمترین قسمت های مختلف هواپیما که در واقع بخش اصلی هواپیما محسوب شده و کابین مسافرین در آن قرار گرفته است، هواپیما برای پرواز احتیاج به بال دارد. همچون پرندگان تمام هواپیماها باید بال داشته باشند. بال ها با سطوح صاف و با کمی منحنی طراحی می شوند در نتیجه سرعت آن سریعتر از بالون حرکت می نماید. عملکرد بال هواپیما به این صورت است که در هنگام پرواز هوایی که به سمت بالای بال جریان می یابد سرعت کمتری از هوایی که در قسمت پایین بال جریان می یابد، داشته و در نتیجه این عامل، اختلاف فشار به وجود می آید. هر چه طراحی باله ها دقیق تر و ارگونومی تر باشد این اختلاف فشار بیشتر بوده و در نتیجه هواپیما سریع تر اوج می گیرد و از زمین کنده می گردد.
شکل بال ها و میزان طولی آن ها معین نماینده نحوه و سرعت پرواز و صعود هواپیما است. در طراحی های تازه ایرباس ها و هواپیماهای تازهی که وارد چرخه صنعت هواپیمایی شده اند، بال های هواپیما متفاوت شده و در انتهای بال ها، شکسته و به سمت بالا برگشته است. این نوع طراحی روند پرواز را سریع تر نموده و کارایی بهتری نسبت به طراحی هواپیماهای گذشته دارد. بعلاوه تحمل بدنه سنگین و بزرگ هواپیما را خواهد داشت. به بال های هواپیما ایرفویلز airfoils سوخت هوایی نیز می گویند.
زبانه یا به گونه ای پرهای بال هواپیما
سطوح کنترل لولایی یا همان زبانه ها، در حقیقت قسمتی کوچک در بال ها هستند که برای راهنمایی و کنترل هواپیما استفاده می شوند. زبانه ها و قسمت های متحرک بال ها به ناحیه انتهایی و پایین بال ها نزدیک به بدنه هواپیما متصل می شوند و به سمت بالا و پایین حرکت می نمایند تا سطح و کارایی بال ها را افزایش دهند. آن ها بعلاوه برای بیشتر شدن منحنی بال ها کار گذاشته می شوند. منحنی بال ها از ناحیه جلویی بال ها آغاز شده تا فضا و مساحت سطحی بال را افزایش دهد. این موضوع یاری می نماید تا نیروی پروازی بال را در سرعت های پایین تر مانند زمان های صعود و فرود افزایش دهد.
قسمت های متحرک بال
از قسمت های مختلف هواپیما قسمت های متحرک بال ها هستند. قسمت های متحرک بال بر روی بال ها و دورتر از بدنه هواپیما آویزان هستند و به سمت پایین حرکت می نمایند تا هوا را پایین آورده و شیب بال ها را افزایش می دهند. این قسمت بال ها، هواپیما را به جهات کناری حرکت می دهد و در کل به پرواز هواپیما در جهات مختلف یاری می نماید. در هنگام فرود، این قسمت مانند ترمزهای هوایی برای کاهش سرعت هواپیما عمل نموده و هر گونه حرکت به جای مانده را کم نموده و در کم کردن سرعت هواپیما استفاده می گردد.
دم هواپیما
از دیگر قسمت های مختلف هواپیما که در طراحی بدنه آن نقشی بسیار مهم و اساسی دارد، دم هواپیما است. دم هواپیما در ناحیه عقبی بدنه هواپیما به شکلی ثابت واقع شده است. در مجموعه دم هواپیما باله ای به صورت عمودی طراحی شده است. سکان در قسمت انتهایی هواپیما به سمت چپ و راست حرکت می نماید تا حرکت چپ یا راست هواپیما را کنترل کند. آسانسورهایی در عقبی هواپیما یافت می شوند که کار آن ها یاری به تغییر جهت دادن هواپیما است. این موضوع که هواپیما به سمت بالا حرکت می نماید یا به سمت پایین می رود به وسیله حرکت این قسمت های بالا یا پایین رونده آسانسوری معین می گردد.
پس از آشنایی با قسمت های مختلف بدنه هواپیما می توانید اطلاعات عمومی خود را در این زمینه تخصصی تر نموده و اگر علاقه مند به این مطالب هستید، دیگر مطالب هواپیمایی ما را در مجله خبرنگاران بخوانید.
منبع: thoughtco.com
منبع: الی گشت