کوشش برای رونق گردشگری در منطقه مسلمان نشین چین

به گزارش تور چین ارزان، استان سین کیانگ (شین جیانگ) از نظر منابع گردشگری طبیعی و اکوتوریسم بسیار غنی است. مناظر طبیعی در سین کیانگ سحرآمیز و منحصر به فرد هستند. سین کیانگ با ذخائر فرهنگی عمیقی که در رسم و رسوم قومی آن نمایان شده، دارای مکان های تاریخی و فرهنگی مشهوری نیز است که به گفته مقامات چین از پتانسیل بسیار بالایی برای توسعه برخوردارند. در امتداد جاده ابریشم باستانی که طول آن بیش از 5000 کیلومتر است، در سرزمین اویغورها صدها شهر باستانی، معابد باستانی و غارهای بوداییان وجود دارد که برای گردشگران بسیار جالب و جذاب محسوب می شوند.

کوشش برای رونق گردشگری در منطقه مسلمان نشین چین

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرنگاران، از حدود 10 سال پیش که دولت پکن با همکاری دولت مرکزی سین کیانگ اقدامات متعددی را برای سرکوب حملات تروریستی در این استان انجام داده، کوشش شده تا صنعت گردشگری آن از سوی دیگر جان تازه ای بگیرد. دولت به طور ویژه در برنامه های مربوط به رونق صنعت گردشگری این منطقه که می تواند به طور موثر بر اقتصاد آن نیز تاثیر بگذارد، سرمایه گذاری نموده است.

در این گزارش با بعضی از جاذبه های گردشگری استان سین کیانگ آشنا می شویم:

بازار بزرگ سین کیانگ

بازار بزرگ به صورت گذرگاه عابرین پیاده رسما در 15 اوت 2018 برپا شد و خیلی زود به عنوان کارت طلایی تجارت سین کیانگ در زمینه توریسم معرفی گردید. این بازار در زمینه ارائه صنایع دستی قومی، لباس های محلی و سنتی، غذاهای اقوام مختلف، میراث معنوی و فرهنگی و همچنین آوازها و پایکوبی های اقوام سین کیانگ فعالیت می نماید. بازار بزرگ با طول 730 متر دارای سه بخش، 134 فروشگاه و 65 دستگاه اتوماتیک فروش است. در این بازار 50 رستوران مختلف وجود دارد. برای بیشتر از هفت ماه از سال این خیابان میزبان تعداد زیادی بازدیدنماینده است. در انتها سال 2018 میلادی، به طور میانگین روزانه 150 هزار تن در تابستان و 30 هزار تن در زمستان از این بازار بازدید کردند و به طور کلی حدود 12 میلیون بازدید از این مرکز صورت گرفت. این بازار با سه مرکز برای گردشگران و پنج پارکینگ با ظرفیت 500 ماشین، زمینه میزبانی از گردشگران را فراهم می نماید.

مجموعه هنرهای مقامی سین کیانگ (موکام)

مجموعه هنری گروه موکام سین کیانگ در سال 1989 تاسیس شد و سپس نام خود را در 2015 به گروه هنری موکام هنرهای نمایشی سین کیانگ تغییر داد. وظیفه اصلی آن جمع آوری، نگهداری، پژوهش و میراث داری هنرهای مقامی (موکام) و نمایش آنها است. این مجموعه در تیانشان اورومچی واقع است. این مجموعه با سرمایه گذاری بیش از 100 میلیون یوآن توسط دولت خودمختار اویغور سین کیانگ در سال 2011 ساخته شد. ساختمانی مدرن با ظرفیت حدود 800 نفر با سیستم های صوتی و نورپردازی پیشرفته برای اجرای کنسرت ها، تئاتر و نمایش های پایکوبی در ابعاد بزرگ تجهیز شده است. این مجموعه شامل اتاق های پیانو و سالن های اجرا در ابعاد بزرگ، متوسط و کوچک می باشد و دارای زیرساخت و تجهیزات کاملی برای دفاتر و تامین لوازم و سازهاست. از زمان راه اندازی، دولت خودمختار اویغور سین کیانگ توجه زیادی به میراث داری، محافظت، گسترش و نوآوری در هنر موکام داشته است. این مجموعه سرمایه خاصی را برای احیا و برگزاری اجراهای عصرانه در ابعاد بزرگ نظیر بهار موکام، برگزاری شب شعرهای بزرگ، موسیقی روح جاده ابریشم و احساس موکام اختصاص داده و برگزار می نماید.

هرساله تعدادی از آهنگسازان، شاعران و هنروران به دانشگاه ها و مدارس معروفی در استان های توسعه یافته چین برای آموزش اعزام می شوند. این مجموعه با بیش از 100 کشور برای تبادلات فرهنگی در تماس است. موکام اویغور سین کیانگ اصطلاحی کلی برای هنرهای مقامی - هنرهایی مربوط به اقوام مختلف که سینه به سینه نقل شده و زنده مانده اند - و محبوب در مناطق اویغورنشین می باشد. موکام اویغور شاهکاری هنری است که موسیقی، شعر، ادبیات، پایکوبی، تاریخ و رسوم سنتی را ادغام می نماید و شامل بخش مهمی از فرهنگ چین است. در 25 نوامبر 2005 میلادی، موکام اویغور سین کیانگ چین رسما به عنوان نمایش دهنده میراث معنوی و فرهنگی بشری در یونسکو ثبت شد.

شهر چانگجی

شهر چانگجی در کوه های تیانشان استان سین کیانگ در میراث طبیعی دنیا و میراث فرهنگی دنیا به ثبت رسیده که شامل بیش از 400 مکان تاریخی نظیر شهر شوله از دوران امپراطوری هان می باشد. در کوهپایه های شمالی تیانشان، شهر چانگجی به معنای آرزوی خوب برای رفاه (چانگ) و خوشحالی (جی) وجود دارد.

این شهر مملو از مناظر تحسین برانگیز کوه ها، آبادی ها و صحرای گُبی است و بیانگر زیبایی های سین کیانگ است. در این منطقه با مساحت 8215 کیلومترمربع، 32 قومیت شامل هان، هوی، قزاق و اویغور وجود دارند. این بخش شاخص اصلی مالی سین کیانگ با رشد مالی در حدود 70 درصد می باشد که افتخارات و جوایز متعددی نظیر شهر نمونه چین، شهر بهداشت چین، باغ شهر چین، شهر برجسته توریستی چین و شهر دوستدار محیط زیست را کسب نموده و در لیست 100 شهر برتر چین واقع شده است.

- بخش هایی از مراکز جذب توریست این شهر

خیابان اغذیه فروشی چانگجی که در سال 2007 با مساحت 17 هزار مترمربع و ساختمان هایی با زیربنای 12 هزار مترمربع بنا شده، نمونه کلاسیک پروژه توسعه گردشگری است که تعیینه آن سبک زندگی خلاقانه و پرانرژی و ایجاد شغل است که با سرمایه گذاری شهرداری ایجاد شده است و ادغام نماینده فرهنگ، جغرافیا، غذا و گردشگری در شانگجی است. سبک معماری در این منطقه براساس ساختمان های تاریخی و معماری سنتی چینی است که با کاشی های سبز در سقف ها، دیوار نگاره و مجسمه های خاکستری، درها و پنجره هایی با پرده و تزییات قرمز و زرد و کف پوش هایی به رنگ فیلی، مناظری بدیع و زیبا از چین باستان را بازسازی نموده است. این خیابان مشتمل بر اغذیه فروشی ها، فروشگاه های لباس های محلی و فروشگاه های دیگر، منطقه ای ایده ال برای گشت و گذار، خرید و لذت از غذاهاست. این خیابان مفتخر به کسب عناوینی چون خیابان معروف غذاهای چینی، خیابان نمونه آشپزی شانگجی و حمایت از حقوق مصرف نمایندگان در سال 2014 شده و جایزه مجموعه آشپزی سالم از سازمان هتلداری و گردشگری چین را دریافت نموده و جزو 10 مقصد برتر جذب تبلیغات در سازمان غذای چین است.

- تئاتر بزرگ سین کیانگ

تئاتربزرگ سین کیانگ با مساحتی حدود 100 هزار مترمربع و دو هزار جایگاه نقطه عطفی در این منطقه و تعیینه تاثیرگذار قومی در چین است و به گفته مقامات چین به برگی طلایی برای شانگجی و سین کیانگ بدل شده است. این تئاتر بخشی از پروژه فرهنگی جاده ابریشم با سرمایه گذاری کلان 1.76 میلیارد یوآن در چین است. صفحه نمایش 3600 مترمربعی این ساختمان نیز در نوع خود در دنیا نمونه است.

همچنین این مجموعه از پیشرفته ترین نورپردازی، کنترل الکترونیکی و تکنولوژی و صدابرداری برخوردار بوده و درخشان ترین نفرات در زمینه اجراهای قومی و پایکوبی های بین المللی در آن مشغول فعالیت هستند. این مجموعه که به عنوان بزرگ ترین صحنه نمایش آسیا شناخته می گردد، بیش از 300 بارنمایش بازگشت به جاده ابریشم را به اجرا درآورده و سالانه بیش از 600 هزار تماشاگر داخلی و خارجی را جذب می نماید.

پارک تالاب ملی آکسو

پارک تالاب ملی آکسو واقع در آبرفت های مجاور رودخانه آکسو یکی از جاذبه های گردشگری در شهرستان آکسو است. احداث این پارک با سرمایه گذاری سازمان ملل و دولت محلی در حدود 180 میلیون یوآن، در اوت 2016 آغاز شد و در اکتبر 2017 به بهره برداری رسید. این تالاب به صورت طبیعی وجود داشت اما بسیار کوچکتر و کثیف بود که با این سرمایه گذاری اجرا شده توسعه یافت. با انباشت رسوبات، حفاظت از منابع آبی، جلوگیری از سیل و همین طور تصفیه آب، این پارک تالاب برای حفظ تعادل و سلامت محیط زیست طبیعی و تهیه شرایط مساعد برای بقای حیات وحش و رشد و نمو گونه های گیاهی طراحی شده است. در عین حال این پارک، پارکی با موضوع گردشگری و محیط زیست است که مساحت آن شامل 67 درصد آب، 28 درصد مناطق گیاهی و پنج درصد جاده احداث شده برای بازدید است. بیش از 140 گونه گیاهی شامل 40 گونه گیاهان زمین پوش، 40 گونه بوته و 60 گونه درخت است و علاوه بر آن 230 هزار مترمربع برای پرورش 40 گونه گل اختصاص داد شده و به عنوان بزرگترین باغ شهری در سین کیانگ مطرح است. بسیاری از گل ها نظیر گل شاه پسند (ماهرو)، خون فام (سرده) و مریم گلی ژاپنی برای اولین بار در آکسو کاشته شده اند که مورد توجه محلی ها هستند و از رشد خوبی برخوردارند.

موزه آکسو

موزه آکسو که در دسامبر 2017 تاسیس شده است با ساختمانی که از روش و سبک معماری دوران امپراتوری هان و تانگ بنا شده، نمایشگر مجموعه ای از رسوم مدرنیته و عناصر محلی است. با مساحت 18 هزار مترمربع که 9 هزار مترمربع آن سالن های نمایش است، این موزه بیش از 10 هزار عتیقه و آثار باستانی را دارا می باشد. این نمایشگاه شامل پنج سالن نمایش برای نشان دادن تاریخ و فرهنگ آکسو، دوران باستان سین کیانگ و قدرت دولت های مرکزی آکسو در چین باستان است. دو سالن نمایش موقت، یک سالن نمایش دیجیتال، یک سالن نمایش ادبیات و یک سالن نمایش آثار مرمت شده، سالن سخنرانی و یک مرکز جوانان نیز در این ساختمان وجود دارد. این یک مجموعه موزه جامع برای نشان دادن تاریخ، هنر، طبیعت و لباس های سنتی آکسو است.

درخت شاه گردو

پارک درخت شاه گردو، واقع در شهر باغی در شهرستان ختن واقع است. تعیین شده درخت شاه گردو در حدود سال 644 میلادی در امپراتوری تانگ در چین کاشته شده است. براساس توضیحات ارائه شده در این مکان، بذر این درخت از ایران به آن منطقه برده شده است. این درخت با گذشت صدها سال زندگی، هنوز مجلل و نیرومند است و تنها سند زنده یوتکان از مراکز بودایی، بوده است. این پارک مساحتی در حدود 2.73 هکتار دارد، در حالی که درختان گردو مساحتی در حدود 667 مترمربع آن را در برگرفته اند. ارتفاع درخت شاه گردو 16.7 متر و ضخامت تنه آن به گونه ای است که برای احاطه آن پنج نفر با دستان باز احتیاج است. درخت شاه گردو سالانه شش هزار گردو ثمره دارد که به خاطر اندازه بزرگ، پوست نازک و مغز آن معروف است. خواص درمانی گردو برای کبد، کلیه، ریه ، روده و تقویت طحال و افزایش طول عمر در طب سنتی چینی مورد استفاده قرار می گیرد. براساس روایات، راهبی به نام شوانزانگ به خاطر گرسنگی و تشنگی بیهوش می گردد. او هنگام به هوش آمدن خود را در زیردرختی می یابد و با وزش باد میوه های آن درخت بر زمین می ریزند. راهب از میوه ها می خورد و احساس سلامت و نیرو می نماید. پس تعدادی از آنها را در بارش می گذارد و هر روز یکی از آنها را می خورد. این میوه به قدری جادویی بوده است که هر دانه آن کفاف یک روز از سفر او را می دهد. وقتی به ختن می رسد سه میوه جادویی آخر را به اهالی مهمان نواز ختن هدیه می دهد. مردم ختن میوه ها را به عنوان دانه های جادویی پذیرفته، ارج نهاده و می کارند و ماحصل آن درخت تنومند شاه گردو است.

درخت شاه انجیر

پارک درخت شاه انجیر در شهرستان ختن با مساحت 3000 مترمربع واقع شده است. انجیر یا در زبان اویغورها انجور به عنوان میوه مرموز و همچنین میوه طول عمر شناخته می گردد. درخت شاه انجیر هر ساله بین ژوئن تا اکتبر بیش از 20 هزار انجیر می دهد. انجیرهایی زرد، شیرین و با طعمی ماندگار. علاوه بر این، در طب چینی انجیر برای تقویت قوای جسمی، مغزی و افزایش طول عمر پیشنهاد شده و آن را با عنوان میوه جاودانگی ستایش می نمایند. این درخت بیش از 500 سال عمر دارد. این درخت یکی از بزرگترین مقاصد توریستی در ختن است و تعداد زیادی بازدیدنماینده را در پاییز، تابستان و بهار به خود جذب می نماید.

در زیر تصاویر دیگری از جاذبه های گردشگری سین کیانگ آمده است:

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 شهریور 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 437

به "کوشش برای رونق گردشگری در منطقه مسلمان نشین چین" امتیاز دهید

2 کاربر به "کوشش برای رونق گردشگری در منطقه مسلمان نشین چین" امتیاز داده اند | 3.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش برای رونق گردشگری در منطقه مسلمان نشین چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید