ثبت سالانه 50 هزار عقرب زدگی در کشور

به گزارش تور چین ارزان، رئیس اداره بیماری های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه 200نوع بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان در دنیا وجود دارد گفت: سالانه 50 هزار عقرب زدگی در کشور ثبت می گردد.

ثبت سالانه 50 هزار عقرب زدگی در کشور

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، بهزاد امیری در نشست خبری که به مناسبت روز دنیای بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان برگزار گردید با اشاره به اینکه تا به امروز بالغ بر 200 نوع بیماری زئونوز (بیماری قابل انتقال از حیوانات مهره دار به انسان) در دنیا شناسایی شده است گفت: عوامل ایجاد نماینده بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان شامل ویروس ها، باکتری ها و انگل ها و پریون و… هستند.

وی اضافه نمود: تعداد بسیار زیادی از بیماری های عفونی در انسان، زئونوز است و حدود 60 تا 70 درصد بیماری های عفونی که در حال حاضر قابلیت انتقال به انسان دارند منشأ حیوانی دارند و بیش از 75 درصد بیماری های نوپدید عفونی، بیماری های زئونوز است؛ به اسم مثال کووید 19 هم یک بیماری زئونوز است، چون منشأ برخواسته از حیوانات دارد.

وی با اشاره به اینکه در هر سال 5 بیماری نو عفونی که در دنیا شناسایی می شوند منشأ حیوانی دارند گفت: 80 درصد عوامل بیماری زایی که می توانند پتانسیل استفاده در سلاح های بیوتروریستی را داشته باشند، منشأ حیوانی دارند. از بعد دیگر بیماری های زئونوز در بحث تجارت و اقتصاد دنیای هم اهمیت دارند، زیرا فراوری محصولات دامی بسیار رابطه تنگاتنگی با سلامت دام دارد و در تجارت فراوریات دامی اثرگذار هستند.

رئیس اداره بیماری های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت گفت: بعضی بیماری های زئونوز قابلیت پیشگیری دارند، مثلاً بیماری هاری یک بیماری ویروسی است که در دستگاه اعصاب مرکزی به واسطه گاز گرفتگی و انتقال ترشحات آلوده از حیوان هار به انسان منتقل می گردد و اگر در زمان مناسب واکسن و سرم ضدهاری برای فرد گاز گرفته شده استفاده نگردد متأسفانه ابتلای انسان به هاری 100 درصد کشنده است.

وی با تاکید بر پیشگیری از گزش اضافه نمود: متأسفانه یکی از مسائل ما آمار رو به افزایش حیوان گزیدگی در کشور است و اکنون 253 مورد حیوان گزیدگی در هر 100 هزار نفر جمعیت داریم و این تهدیدی برای سلامت عمومی است. در سراسر کشور واحد هایی برای پیشگیری و درمان هاری داریم؛ آمار بالغ بر 216 هزار مورد حیوان گزیدگی در سال آمار بالایی است، اما به دلیل خدمات همکاران من مرگ ناشی از هاری در سنوات اخیر کاهش یافته است و سال قبل تنها 5 مورد مرگ انسانی ناشی از هاری داشته ایم. در این رابطه هر ساله هزینه زیادی برای خرید سرم و واکسن ضدهاری می کنیم.

امیری درباره بیماری تب مالت هم گفت: آمار ما در سال 1399 در کشور نشان می دهد 17 هزار و 807 بیماری تب مالت شناسایی شده که 21.2 درصد در هر 100 هزار نفر به تب مالت مبتلا شدند.

وی بیماری سالک را یک بیماری انگلی معرفی کرد و ادامه داد: این بیماری به واسطه گزش پشه خاکی اتفاق می افتد، مخزن این انگل در نوع سالک روستایی جوندگان و موش های صحرایی هستند. سال قبل 14 هزار و 171 مورد ابتلاء به سالک داشتیم.

رئیس اداره بیماری های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت با بیان اینکه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یا CCHF یک بیماری ویروسی است هم گفت: مخزن و ناقل این ویروس در طبیعت کنه های سخت است. زمانیکه این کنه ها حیوان را مورد گزش قرار می دهند، ویروس را به بدن دام منتقل می نمایند و دام در طی مدت دو هفته ناقل ویروس خواهد بود و ممکن است خود دام علامتی بروز ندهد. چنانچه در طی این مدت، دام به وسیله انسان بدون رعایت نکات بهداشتی و بدون استفاده از وسایل حفاظت فردی ذبح گردد و در معرض خون و ترشحات دام آلوده قرار گیرد، احتمال انتقال بیماری به انسان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه کنه آلوده می تواند انسان را مورد گزش قرار داده و او را آلوده کند، توضیح داد: اگر انسان نادانسته کنه آلوده به ویروس را با دست له کند و بعلاوه اگر فرد با یک بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در تماس باشد، چنانچه اصول بهداشتی و استفاده از وسایل حفاظت فردی به درستی رعایت نگردد، ممکن است ویروس به وسیله ترشحات آلوده و خون بدن بیمار، به فرد دیگری سرایت کند. تب، علائم عضلانی، دل پیچه، اسهال و… علائم عمومی بیماری است.

امیری اضافه نمود: در سال 1399 تعداد 40 مورد مبتلا به تب کریمه کنگو در کشور شناسایی شدند که 5 نفر به دلیل ابتلاء به این بیماری جان خود را از دست داده اند.

رئیس اداره بیماری های منتقله از حیوان به انسان وزارت بهداشت اضافه نمود: از چند سال قبل ما برنامه هایی هم برای کنترل مارگزیدگی و عقرب گزیدگی داشتیم. در کشور ما سالانه حدود 50000 عقرب زدگی گزارش و ثبت می گردد. در سال 1399 تعداد 49709 مورد عقرب زدگی و 18 مورد فوت ناشی از آن در کشور ثبت شده است که بیشتر آن ها بچه ها بوده اند. تعداد موارد مارگزیدگی در سال قبل 6018 مورد بوده است. این نکته مهم است که به محض عقرب یا مارگزیدگی به مرکز بهداشتی برای تزریق پادزهر مراجعه گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 تیر 1400 بروزرسانی: 28 تیر 1400 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 2001

به "ثبت سالانه 50 هزار عقرب زدگی در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت سالانه 50 هزار عقرب زدگی در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید