حمله 150 هزار کلاغ به شهرهای ژاپن ، پرندگانی که غذای دانش آموزان را می دزدیدند، دلیل افزایش این پرنده چه بود؟

به گزارش تور چین ارزان، نیمه های بهار سال 2008، جمعیت کلاغ ها در توکیو و سایر شهرهای ژاپن به طرز بی سابقه ای افزایش یافت و حضور این پرندگان به صورت کاملا پر رنگی در منطقه ها شهری مشهود بود. بخش های وسیعی از پیاده روهای توکیو و سایر شهرها به تصرف کلاغ هایی عایدی که در پی زباله می گشتند، حضور کلاغ ها در محلاتی مانند شینجوکو بیش از سایر محلات شهر مشهود بود.

حمله 150 هزار کلاغ به شهرهای ژاپن ، پرندگانی که غذای دانش آموزان را می دزدیدند، دلیل افزایش این پرنده چه بود؟

خبرنگاران - آرش نهاوندی: حضور کلاغ ها پیامدهای مخرب زیاد دیگری به همراه داشت؛ به علت لانه سازی کلاغ ها روی سیم های برق، شبکه برق کلانشهرهای ژاپن، گاه و بی گاه دچار اتصالات می شد، که در ساعاتی از شبانه روز قطعی های گسترده و بی سابقه برق را در پی می آورد.

به گزارش نیویورک تایمز، در این زمان گروهی از مردان با لباس گرم کن خاکستری در قالب تیم های مجهز به دوربین های دو چشمی برای محافظت از شهرها در برابر هجوم کلاغ ها روی پشت بام خانه ها و ساختمان های شهرهای بزرگ مستقر شدند. آن ها برای شکار کلاغ ها طعمه هایی نظیر یک کیسه زباله پاره شده و شاخه های درختی که روی یک پایه الکتریکی قرار داده شده بود، با خود به همراه داشتند. این افراد در واقع اعضای تیم گشتی بودند که از طرف کمپانی برق کیوشو، برای شکار کلاغ هایی گمارده شده بودند که با ایجاد لانه روی تیر چراغ های برق باعث بروز قطعی های برق گسترده در شهرهای بزرگ ژاپن از جمله شهری نیم میلیون نفری در جزیره کیویشو در جنوب ژاپن شده بودند.

قطعی برق تنها یکی از مسائلی بود که در نتیجه توسعه بی رویه جمعیت کلاغ ها در سال 2008 در ژاپن ایجاد شده بود. در آن موقع جمعیت کلاغ ها در این کشور پر جمعیت چنان افزایش یافته یود، که به نظر می رسید آن ها در حال رقابت شدید با انسان ها در جهت تصرف فضاهای بیشتر برای زیست هستند. در آن موقع جوامع شهرنشین در کوشش بودند که جمعیت کلاغ ها در شهر خود را کاهش دهند یا اینکه تدابیری اتخاذ نمایند که تعداد زیادی از این کلاغ ها به منطق غیر شهری و خارج شهرها انتقال داده شوند. در این زمان حضور بییش از حد کلاغ ها در پارک ها و منطقه ها حفاظت شده در شهرها باعث بروز موجی از وحشت میان ساکنان شهرها شده بود.

آسیب کلاغ ها به بچه ها

گویی این کلاغ ها مستقیما از دل فیلم پرندگان آلفرد هیچکاک بیرون زده بودند و در واقع داشتند به نقش آفرینی خود در این فیلم ادامه می دادند. واقعیت نیز این بود که کلاغ های ژاپنی با منقار سیاه ترسناک خود و پنجه های قوی و سر پنجه های تیز خود در فضایی نسبتا وسیع موجی از ترس و وحشت را در فضاهای شهری را ایجاد نموده بودند و ترسناک تر و مخوف تر از کلاغ هایی که پیشتر در امریکای شمالی دیده شده بودند به نظر می رسیدند. در این مدت به ندرت اخباری از حمله مستقیم کلاغ ها به مردم گوش می رسید، در بعضی موارد اخباری انتشار یافته بود مبنی بر اینکه کلاغ ها در زمانی که می خواستند آب نبات بچه ها را بدزدند صورت آن ها را بعضا با نوک خود یا چنگال هایشان زخمی نموده بودند. بعلاوه مقام های شهری گزارش هایی از ربودن سگ ها و اردک های کوچک از باغ وحش توکیو را تائید نموده بودند.

150 هزار پرنده ساکن توکیو

در حالی که همچنان آمار دقیقی از تعداد کلاغ ها در ژاپن در دست نیست. اما کارشناسان امور پرندگان و مقامات دولتی در سراسر شهرهای این کشور خبر از افزایش کم سابقه تعداد کلاغ ها در تمام طول دهه 1990 میلادی داده اند. مقامات شهری توکیو اعلام نموده اند که تعداد کلاغ های شمارش شده در پارک های بزرگ این شهر از 7 هزار کلاغ در اواخر دهه 1980، به 36 هزار و 400 کلاغ در سال 2001 رسیده بود. این مساله باعث شده تا در سال 2007 مقامات شهری ژاپن، سیاستی را در جهت کاهش تعداد کلاغ ها در پارک ها و فضاهای سبز شهری و رساندن این تعداد به رقم 18 هزار و 200 در پیش بگیرند. برآوردها در اوایل سال 2008 از شهر توکیو نشانگر آن بود که 150 هزار پرنده این شهر را تبدیل به زیستگاه خود نموده بودند. حتی گفته می گردد که تعداد زیادی از کلاغ ها برای فرار از تله هایی که برای آن ها به ویژه در پشت بام های اماکن شهری گسترانیده شده بود، به پارک ها و فضاهای سبز شهری روی آورده بودند.

علت افزایش کلاغ ها در ژاپن

مقامات و کارشناسان شهری معتقدند که یکی از دلایل افزایش کلاغ ها در شهرهای بزرگ ژاپن، بالا رفتن مقدار فراوری زباله های دور ریختنی است. کارشناسان نزدیکی بیش از میزان زندگی ژاپنی به فرهنگ مصرف گرای غرب را از دلایل ازدیاد فراوری زباله در دهه های اخیر در این کشور دانسته اند. این مساله مواد غذایی زیادی را برای کلاغ ها فراهم نموده و باعث شده اشتهای آن ها نیز به طرز عجیبی افزایش یابد. مجموع این مسائل مقامات ژاپنی را بر آن داشت تا سیاست هایی را در جهت مهار جمعیت کلاغ ها بگیرند. به تدریج گام هایی نیز برای کاهش تعداد کلاغ ها در اطراف محل های تجمع زباله برداشته شد؛ از جمله قرار دادن زباله در کیسه های زرد رنگ در محوطه های تجمیع زباله، زرد یکی از رنگ هایی است که فرض می گردد کلاغ ها قادر نیستند به وسیله آن اشیای موجود داخل کیسه زباله را ببینند. یکی دیگر از این اقدامات نیز پوشاندن کیسه های زباله با تورهای مشبک است تا از این طریق از نوک زدن و پاره کردن کیسه های زباله به وسیله جلوگیری گردد.

ضد حمله کلاغ های باهوش

اما کلاغ ها حیوانات بسیار باهوشی هستند و نشان داده اند که می توانند اقدامات کنترلی بشر را خنثی نمایند. آن ها برای مقابله با کوشش های انسانی انجام شده، مبادرت به ساختن لانه های ساختگی و مصنوعی نموده اند تا اعضای گشت را در پیدا کردن لانه های واقعی با مشکل روبرو نمایند.

کازوهیده کیوتکو، معاون رئیس بخش ایمنی گروه الکتریکی کیویوشو در این باره می گوید کلاغ ها کوشش دارند خود را از ما زرنگ تر جلوه دهند، آن ها حاضر نیستند ذره ای در برابر انسان ها عقب نشینی نمایند و بخشی از زمین متصرفی خود را در اختیار آن ها بگذارند. کیوتکو می افزاید به رغم فعالیت دو هفته یک بار گشت های ما که باعث شده در مدت سه سال بتوانیم 600 لانه را جمع آوری کنیم. تعداد لانه ها همچنان در حال افزایش است و قطعی های گسترده برق همچنان ادامه دارد. تنها در سال گذشته(2007) سه مورد قطعی گسترده برق داشتیم . گسترده ترین قطعی برق در ماه مارس رخ داد. در این زمان به علت اینکه کلاغ ها لانه ای را روی یکی ازسیم های برق ساخته بودند، اتصالی به وجود آمد و برق بخش مرکزی بندر کاگوشیما به طور کامل از مدار خارج شد. زمانی هم که یک کلاغ به یکی از خطوط فشار برق نوک زد، برق 610 خانه و واحد مالی و تجاری به مدت 48 قطع شد.

کلاغ ها بعلاوه به طرز شگفت آوری قابلیت خود در زمینه ایجاد اختلال در زیر ساخت های ارتباطی فوق پیشرفته ژاپن را اثبات نموده اند. در دوسال اخیر (2006 و 2007) شرکت های آب و برق در توکیو 1400 مورد گزارش از قطع خطوط فیبر نوری در این شهر به وسیله کلاغ ها داده اند. ظاهرا این طور به نظر می رسد که کلاغ ها از مواد فیبرهای نوری در ساخت لانه هایشان استفاده می کردند. قطعی برق نیز در طول این مدت به امری عادی تبدیل شده است. یکی از این قطعی های سال گذشته در استان شمالی آکایتا رخ دا و به موجب آن خدمات قطار سریع السیر به مدت کوتاهی در این منطقه قطع شد.

ترس از کلاغ ها

میچیو ماتسودا یکی از اعضای هیات رئیسه انجمن پرندگان وحشی ژاپن و نویسنده تعدادی اثر درباره کلاغ ها، می گوید: ما ژاپنی ها به کلاغ ها واکنش نشان می دهیم چرا که از آن ها وحشت داریم، در بعضی مواقع نمی توانیم با اطمینان بگوئیم ما باهوش تریم یا کلاغ ها.

انفجار جمعیت کلاغ ها در ژاپن یک سردرگرمی بزرگ اخلاقی را در این کشور پدید آورده است. چرا که ژاپنی ها همیشه به این مساله افتخار نموده اند که مردم کشورشان اهل خشونت علیه حیوانات نیستند و در هماهنگی و نوعی هارمونی با طبیعت زندگی می نمایند. اما آن ها به ویژه در شهرهایی نظیر توکیو ناچار شده اند بپذیرند که سیاست های حذفی در روبروه با کلاغ ها تنها اقدام موثری است که می تواند در کنترل جمعیت این پرندگان در ژاپن انجام گیرد.

سیاست خشونت بار ضد کلاغ در توکیو

توکیو اولین شهر ژاپنی بود که مقابله خشونت بار و کشنده با کلاغ ها را سر لوحه سیاست های شهری قرار داد. زمانی که شینتارو ایشی هارا فرماندار توکیو، در حال بازی گلف بود کلاغی به سر وی نوک زد و همین مساله باعث خشم آقای فرماندار و صدور فرمان مقابله تمام عیار با کلاغ ها از سوی وی شد. از آن موقع به بعد اقداماتی نظیر قرار دادن گوشت خام به عنوان طعمه در پارک ها و منابع طبیعی حفاظت شده این شهر اغاز شد. با اتخاذ این اقدامات مقامات شهری توکیو پیروز شدند طی 7 سال 93 هزار کلاغ را با قرار دادن تکه های گوشت خام در کیسه های آغشته به گاز سمی از بین ببرند. در نتیجه این اقدام تعداد شکایات مرتبط با کلاغ ها در شهر توکیو به طرز قابل توجهی کاهش یافت.

نائوکی ساتو مدیر برنامه ریزی در اداره محیط زیست توکیو که بر عملیات مقابله با کلاغ ها در این شهر نظارت دارد، می گوید: تمام هدف ما بازکشت به عصر طلایی همزیستی مسالمت آمیز است.

شهرهای دیگر نظیر تسوروکا، شهری که در استان یاماگاتا واقع در شمال غربی ژاپن واقع شده، نیز مانند توکیو تدابیر سفت و سختی را برای مقابله با کلاغ ها اتجاذ نموده بود.

مخالفت با خشونت علیه کلاغ ها

سویچیرو میورا رئیس اداره تدابیر محیط زیستی تسوروکا می گوید: زمانی که حدود 7هزار کلاغ به یکی از پارک های مرکزی و زمین بازی ای که در نزدیکی آن قرار داشت، حمله ور شدند، ما اقدام به تله گذاری کردیم. در آن موقع دانش آموزان مدرسه به شدت از سقوط کلاغ ها از آسمان گله مند بودند و ناگزیر بودند از چتر استفاده نمایند. از سویی دیگر کلاغ ها وارد کلاس های مدارس می شدند و جعبه غذای دانش آموزان را نیز می دزدیدند. در حالی که با اتخاذ تدابیر سخت گیرانه در عرض یک سال در این شهر فقط 200 کلاغ کشته شدند، اتخاذ این تدابیر خشونت آمیز موجی از مخالفت های شدید را در پی آورد. میچیو گوتو از دانشگاه یاماگاتا، خواهان اتخاذ تدابیر جایگزین غیر خشونت آمیز در روبروه با کلاغ ها در شهر تسورورکا شد. از جمله این تدابیر پیشنهادی جابه جایی کلاغ ها به منطقه های در خارج از شهر یا ایجاد محل هایی مناسب ساخت لانه است. گوتو در توجیه ضرورت جایگزینی عمل خشونت آمیز با رفتار انسانی توام با مروت می گوید: زمانی که شما کشتن کلاغ ها را شروع کردید دیگر نمی توانید پایانی بر این راه بگذارید. با اتخاذ این شیوه خشونت آمیز شما باید به کشتار کلاغ ها تا آخرین آن ها ادامه دهید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 شهریور 1401 بروزرسانی: 10 شهریور 1401 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 2415

به "حمله 150 هزار کلاغ به شهرهای ژاپن ، پرندگانی که غذای دانش آموزان را می دزدیدند، دلیل افزایش این پرنده چه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمله 150 هزار کلاغ به شهرهای ژاپن ، پرندگانی که غذای دانش آموزان را می دزدیدند، دلیل افزایش این پرنده چه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید