ساده ترین روش تهیه کردن قهوه ترک در خانه

به گزارش تور چین ارزان، اگر بخواهیم با هم صادق باشیم باید بگوییم که قهوه یک نوشیدنی جذاب است و قابل مقایسه با هیچ نوشیدنی گرم دیگری نیست. تهیه قهوه های مختلف در خانه، به خصوص در این روزها که ترجیح می دهیم بیرون از خانه ماسک را از صورتمان بر نداریم، واقعا لذت بخش و دوست داشتنی است. در هفته های گذشته طرز کار با دم افزارهای مختلف قهوه مانند موکاپات، فرنچ پرس و V60 را آموزش دادیم و کمی هم از روش های آسیاب کردن قهوه در خانه صحبت کردیم. امروز هم نوبت به آموزش تهیه قهوه ترک خوش عطر و طعم در خانه است. پس اگر شما هم از دوست داران قهوه ترک هستید تا انتها این مطلب با ما باشید.

ساده ترین روش تهیه کردن قهوه ترک در خانه

جهت دریافت خدمات پتینه نقاشی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

قهوه ترک چیست؟

اولین نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که ترکیه محل کشت دانه های قهوه ترک نیست. در واقع قهوه ترک با دانه های قهوه عربیکا که بسیار ریز آسیاب شده اند تهیه می گردد. جالب است بدانید که روش تهیه قهوه ترک بیشتر شبیه به پختن است تا دم آوری.

همان طور که گفتیم برای تهیه قهوه ترک از دانه های قهوه عربیکا استفاده می گردد و درجه آسیاب آن به حدی ریز است که ممکن است با پودر کاکائو اشتباه گرفته گردد. به همین دلیل شما می توانید در پخت کوکی از پودر قهوه ترک هم بهره ببرید و کوکی هایی با طعم لذیذ قهوه آماده کنید.

روش تهیه بسیار آسان است؛ پودر قهوه را با آب و شکر (در صورت تمایل) در قهوه جوش می ریزید و روی حرارت کم می گذارید تا آماده گردد. قهوه جوش مخصوص تهیه این نوع قهوه جذوه یا ایبریک نامیده می گردد و در روش سنتی، جذوه را روی شعله نمی گذارند بلکه در ماسه داغ قرار می دهند تا محتویات داخل آن بجوشد.

در سرانجام شما یک فنجان قهوه غلیظ همراه با فوم قهوه خواهید داشت که عطری بسیار قوی دارد. فوم قهوه به دست آمده نشانه تبحر شما در تهیه آن است؛ پس هرچه فوم بیشتری داشته باشد، یعنی شما ماهرتر هستید.

روش سرو قهوه ترک

قهوه ترک معمولا به روش سنتی خود سرو می گردد. همواره در کنار فنجان قهوه یک لیوان آب و نوعی دسر شیرین و گرم مثل کنافه، باقلوا یا شکلات گذاشته می گردد.

در واقع تمام فرآیند تهیه قهوه ترک، از آسیاب کردن تا سرو، مانند یک مراسم خاص است. این نوشیدنی خاص روشی برای معاشرت با مردم ترکیه است. وقتی در یک رستوران ترکی غذا می خورید می توانید مطمئن باشید که پس از غذا خوردن قرار است از نوشیدن یک فنجان قهوه عالی لذت ببرید.

ترفندهایی برای تهیه یک قهوه باکیفیت

نوشیدن قهوه ترک در یک کافی شاپ سنتی ساده ترین راه برای تجربه بالاترین کیفیت قهوه است. در کافه های سنتی دانه قهوه بلافاصله پس از آسیاب شدن در جذوه ریخته می گردد و همین موضوع دلیل عطر و طعم عالی آن است. اما اگر بخواهید در خانه قهوه ترک تهیه کنید باید از پودر قهوه تازه بهره ببرید. پس حتما در زمان خرید نکات زیر را در نظر داشته باشید.

اولین نشانه قهوه خوب، عطر آن است. اگر قهوه عطر قوی داشته باشد به شما احساس سرخوشی دهد یعنی پودر قهوه خوب و تازه ای در اختیار دارید. اگر عطر قهوه به سختی استشمام گردد یعنی پودر قهوه کهنه است و با استفاده از آن یک قهوه بی مزه خواهید داشت.

راه آسان برای تشخیص تازگی قهوه، نگاه کردن به پودر آن است. اگر پودر گلوله گلوله شده و به هم چسبیده باشد یعنی قهوه کهنه است. پودر قهوه تازه آسیاب شده اصلا به هم نمی چسبد و بسیار ترد است.

در زمان نوشیدن قهوه باید عطر سرمست کننده قهوه را استشمام کنید. اگر در زمان نوشیدن احساس کردید قهوه شما آبکی است و طعم خاصی ندارد یعنی پودر قهوه کهنه یا بی کیفیت است.

چطور پودر قهوه ترک را نگهداری کنید؟

نگهداری پودر قهوه به اندازه زمان و روش آسیاب کردن آن مهم است چون با نگهداری صحیح می توانید بافت و عطر آن را حفظ کنید. پس برای نگهداری پودر قهوه حتما به نکات زیر توجه کنید.

  • ظرف را در مکانی خشک، خنک و دور از نور آفتاب قرار دهید.
  • پودر را در یک ظرف در بسته که هوا به داخلش نفوذ نمی کند نگهداری کنید.
  • قاشق فلزی در ظرف نگذارید.
  • بسته قهوه را در کابینت یا روی میز رها نکنید. با این کار پودر قهوه سریع بیات شده و بی کیفیت می گردد. حتما بلافاصله پس از باز کردن بسته، محتویات آن را در یک ظرف مطمئن بریزید.

روش تهیه یک فنجان قهوه ترک

حالا که با قهوه ترک آشنا شدید نوبت به آن رسیده تا با روش تهیه یک فنجان از آن هم آشنا شوید. طرز تهیه این قهوه بسیار آسان است و با چندبار تمرین می توانید قهوه های عالی تهیه کنید.

مواد لازم

  • آب
  • پودر قهوه
  • شکر، در صورت تمایل
  • جذوه (قهوه جوش مخصوص تهیه قهوه ترک)

طرز تهیه

2 قاشق چای خوری پودر قهوه را با 1 فنجان آب سرد در جذوه بریزید و به یاری قاشق مواد را به آرامی با هم مخلوط کنید. در صورت تمایل کمی شکر هم همراه با پودر قهوه به آب اضافه کنید. نباید فراموش کنید که شکر باید قبل از قرار دریافت جذوه روی شعله به قهوه و آب اضافه گردد.

اگر برای چند نفر قهوه آماده می کنید حتما بپرسید دوست دارند چقدر شیرین باشد. برای اندازه گیری میزان شکر لازم می توانید از نسبت زیر بهره ببرید.

  • قهوه تلخ = بدون شکر
  • قهوه با کمی شکر = شکر به اندازه نصف یک حبه قند
  • قهوه کمی شیرین = شکر به اندازه یک حبه قند
  • قهوه شیرین = شکر به اندازه دو حبه قند

پس از مخلوط کردن مواد، جذوه را روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید مدتی بگذرد و دانه های قهوه بپزد. در این مدت دو یا سه بار به آرامی قهوه را با قاشق هم بزنید.

وقتی قهوه به جوش آمد و روی سطحش فوم تشکیل شد آن را از روی حرارت بردارید. با یاری یک قاشق فوم را داخل فنجان ها بریزید و سپس جذوه را دوباره روی حرارت بگذارید. بعد از جوش آمدن قهوه، آن را داخل فنجان ها بریزید.

تهیه قهوه ترک بدون جذوه

اگر به جذوه یا ایبریک دسترسی ندارید می توانید از یک قابلمه کوچک برای این کار بهره ببرید. هرچه اندازه قابلمه کوچکتر باشد بهتر است. البته کیفیت قهوه تهیه شده در قابلمه به اندازه قهوه ای که با جذوه تهیه شده باشد نیست اما نگران نباشید، قهوه خوش طعمی خواهید نوشید.

جذوه سنتی از مس ساخته می گردد اما این روزها نمونه های استیل، سرامیک یا حتی پیرکس آن هم استفاده می گردد پس نگران جنس قابلمه خود نباشید. با توجه به میزان قهوه ای که قرار است تهیه کنید اندازه قابلمه را عظیم یا کوچک کنید تا به میزان کافی فوم به دست بیاورید.

نکات مهم برای تهیه قهوه ترک

اگر می خواهید یک فنجان قهوه با قوام بالا و فوم زیاد داشته باشید حتما به نکات زیر توجه کنید؛

  • از قهوه تازه آسیاب شده بهره ببرید. اگر قهوه تازه نباشد و مدتی در انبار مانده باشد فوم نمی دهد. برای تازه نگه داشتن قهوه، حتما بلافاصله بعد از باز کردن بسته، آن را داخل یک ظرف در دار بریزید.
  • از آب فیلتر شده و سرد بهره ببرید. هرگز برای تهیه قهوه ترک از آب گرم یا ولرم استفاده نکنید.
  • قهوه، آب و شکر را در جذوه به آرامی مخلوط کنید. همواره با قهوه ملایم رفتار کنید و آن را سریع هم نزنید.
  • قهوه را با حرارت خیلی کم بپزید و قبل از اینکه بجوشد آن را 2 یا 3 بار به آرامی هم بزنید. اجازه ندهید قهوه روی گاز بجوشد، آن را قبل از جوشیدن و در زمانی که فوم تشکیل شد از روی حرارت بردارید.
  • بعد از گرم شدن مجدد قهوه، آن را به آرامی در فنجان ها و روی فوم هایی که قبلا داخل فنجان گذاشته اید بریزید تا حباب های فوم سالم بماند.

آیا می توان قهوه ترک را با شیر تهیه کرد؟

قهوه ترک به شکل سنتی هرگز با شیر آماده نمی گردد چون این قهوه به عطر شدیدش معروف است و شیر مانع از انتشار عطر می گردد. اما اگر دوست دارید قهوه ملایمی بنوشید می توانید به جای آب به آن شیر اضافه کنید ولی دیگر نباید از قهوه انتظار یک فوم عالی داشته باشید.

چرا قهوه ترک همراه با آب سرو می گردد؟

همواره در کنار قهوه ترک یک لیوان آب هم قرار گرفته است. دلیل آن این است که شما باید پرزهای چشایی خود را برای تجربه طعم قهوه آماده کنید. ابتدا کمی آب بنوشید و سپس قهوه، تا بیشترین عطر و طعم را تجربه کنید. حتی می توانید یک برش نازک سیب یا گلبرگ رز در آب قرار دهید تا عطر و بویی لطیف به آن ببخشید و تجربه قهوه را دلچسب تر کند.

سخن آخر

نوشیدن قهوه بسیار لذت بخش است و اگر خودتان آن را آماده نموده باشید، لذتی چند برابر را تجربه می کنید. در این روزها که با کرونا درگیر هستیم بهتر است قهوه دلخواهتان را در خانه تهیه کنیم تا بدون ریسک ابتلا به بیماری، از نوشیدن یک فنجان قهوه عصرگاهی کنار افراد خانواده لذت ببریم.

منبع: giverecipe

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 فروردین 1400 بروزرسانی: 1 فروردین 1400 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1794

به "ساده ترین روش تهیه کردن قهوه ترک در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساده ترین روش تهیه کردن قهوه ترک در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید