نور زرد بیشتر از آبی ساعت زیستی بدن را مختل می نماید

به گزارش تور چین ارزان، اجماع نظر محققان ابن بوده که طیف نور آبی که از ابزارهای مدرن ساطع می گردد، به اندازه قابل توجهی ریتم شبانه روزی بدن انسان را مختل می نماید، اما یک مطالعه جدید نشان می دهد که مضرات نور زردرنگ شبانه برای ساعت زیستی بدن، بیش از طیف نور آبی است.

نور زرد بیشتر از آبی ساعت زیستی بدن را مختل می نماید

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از نیو اطلس، در یک دهه اخیر اجماع نظر محققان بر آن بود که نور آبی نمایشگرهای تلفن های هوشمند و رایانه نظم خواب انسان را مختل می نماید، آنها برای حل این مشکل فعال کردن حالت شبانه یا کاهش نور نمایشگر گوشی تلفن همراه، تبلت و یا استفاده از فیلترهای رنگی را پیشنهاد می کردند.

اما اکنون نتیجه یک پژوهش محققان دانشگاه منچستر، دقت نتیجه گیری های پیشین را زیر سوال برده است، نتایج این مطالعه نشان می دهد که نور آبی نمایشگرها در حدی که ادعا شده باعث بروز اختلال در خواب نمی گردد.

محققان در این مطالعه برای آنالیز تاثیر خاص رنگ بر سیستم های شبانه روزی، یک سری آزمایش بر روی موش انجام دادند. در این مطالعه با استفاده از نورپردازی چند رنگی تعیین شد که نور زرد بیشتر از نور آبی بر رفتارهای شبانه روزی حیوانات تأثیر می گذارد. این مطالعه ثابت کرد که این نور زرد رنگ شبانه است که می تواند ساعت زیستی بدن را مختل نموده و باعث کاهش کیفیت خواب گردد.

چطور ساعت بیولوژیک بدن را با بهار تنظیم کنیم؟

در چشم انسان سلول های حساسی وجود دارند که به جای یاری به مشاهده محیط اطراف، نور را حس می نمایند تا سیستم بینایی انسان را در طول شبانه روز مدیریت نمایند. وقتی این سلول ها نور را حس نمایند، مولکولی به نام ملانوپسین فراوری می نمایند که به بخش هایی از مغز هشدار می دهد تا گوش به زنگ و بیدار بمانند. ملانوپسین به تنظیم خواب بدن هم یاری می نماید.

پیش از این تصور می شد ملانوپسین در برابر نور آبی به شدت حساس است و لذا تابش این نور باعث هشیاری مغز می گردد، اما این مطالعه جدید ثابت کرد که نور زرد رنگ بیشتر از نور آبی باعث تحریک این مولکول می گردد. البته برای افزایش دقت این نتیجه گیری هنوز باید آزمایش های بیشتری انجام گردد.

نتایج این مطالعه در نشریه Current Biology منتشر شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 16 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 912

به "نور زرد بیشتر از آبی ساعت زیستی بدن را مختل می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نور زرد بیشتر از آبی ساعت زیستی بدن را مختل می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید