همه چیز درباره موتور جست وجوی ChatGPT
به گزارش تور چین ارزان، تنها چند روز است که شرکت اوپن ای آی (Open AI) موتور جست وجوی خود مبتنی بر هوش مصنوعی چت جی پی تی (Chat GPT) را به صورت عمومی عرضه نموده است و هرچند هنوز برای همه کاربران فعال نشده است، آشنایی کلی با این سامانه تازه جست وجو، می تواند دید بهتری برای استفاده از آن ارائه دهد.
قطعا می توان گفت که گوگل برای چندین دهه و با دلایل کافی غول دنیای جست وجو در وب بوده و همچنان هم هست. نتایج آن مفید بوده اند و رابط کاربری آسانی هم برای پیمایش داشته است، پس چرا کسی باید از شرایط موجود ناراضی باشد؟
اما خب موضوع را نباید فقط در ناراضی بودن دانست بلکه ارائه فناوری های تازه و متناسب تر با احتیاجهای کاربران امروزی هم اهمیت دارد. اثرگذاری قابل توجه هوش مصنوعی در چند سال گذشته باعث شده که حالا کاربر معمولی به طور کامل نتایج جست وجوی گوگل را مطابق با خواسته های خود نداند و همین موضوع هم رقیب آن را تشویق به شکل دادن یک بستر مشابه نموده است. اکنون اوپن ای آی، موتور جست وجوی چت جی پی تی سرچ (ChatGPT Search) را عرضه نموده است که به وسیله محبوب ترین سیستم هوش مصنوعی دنیا پشتیبانی می گردد. اما این جست وجوگر مبتنی بر هوش مصنوعی چه آورده تازه ای همراه خودش دارد؟
موتور جست وجوی ChatGPT چیست؟
ChatGPT Search یا به اختصار Search GPT موتور جست وجوی تازه راه اندازی شده OpenAI است که بر پایه سیستم هوش مصنوعی این شرکت با همین نام شکل گرفته است و پشتیبانی می گردد. این روش جست وجو کمی نسبت به گوگل و دیگر موتورهای جست وجوی سنتی فرق دارد و به کاربران امکان می دهد که هنگام جست وجوی آنلاین، تجربه گفت وگو-محور بیشتری داشته باشند. بدین ترتیب جست وجو را از در نظر گرفتن تنها محتوای سئو شده و کلیدواژه ها به جست وجو بر پایه منابع تازه و مرتبط همراه با ارائه محاوره ای نتایج تغییر می دهد.
پیش از این هم راه اندازی مدل گفت وگوی زبانی ChatGPT شیوه تعامل کاربران در دنیای اینترنت را وارد فاز تازه ای نموده بود؛ اما اکنون OpenAI با عرضه موتور جست وجوی خود مبتنی بر هوش مصنوعی زایا، پا را فراتر گذاشته و به دنیای گسترده جست وجو در اینترنت هم وارد شده است. هدف این ابزار نوآورانه، بهبود تجربه جست وجو با ارائه پاسخ های مستقیم به کاربر است و بدین ترتیب در مقابل موتورهای جست وجوی سنتی مانند گوگل (Google) شیوه ای تازه را پیش می گیرد.
نتایج جست وجوی ChatGPT عمیق تر و تحلیلی تر از موتورهای جست وجوی دیگر است و به درخواست های جست وجو، پاسخ های کاملی مبتنی بر دیگر منابع وب شخص ثالث ارائه می دهد. برای بهتر کردن حس جست وجو، حتی ChatGPT پیوندهایی به منابع مختلف ارائه می دهد، بنابراین کاربران همچنان مانند دیگر موتورهای جست وجو می توانند روی لینک وب سایت های مختلف کلیک نمایند تا منبع اطلاعات بیان شده را ببینند.
کار روی موتور جست وجوی ChatGPT در ماه می از سوی OpenAI اعلام شد و اکنون به تدریج در دسترس کاربران قرار می گیرد تا از مزایای آن استفاده نمایند. در بیانیه OpenAI برای عرضه عمومی جست وجوی چت جی پی تی آمده است: ChatGPT اکنون می تواند وب را به روشی بسیار بهتر از قبل جست وجو کند. می توانید با پیوندهایی به منابع وب مرتبط، پاسخ های سریع و لحظه ای دریافت کنید که قبلا برای جست وجوی آن ها به موتور جست وجو احتیاج داشتید. این ابزار مزایای یک رابط زبان طبیعی را با ارزش گذاری به روز ترکیب می نماید.
یکی از نگرانی های اولیه درباره چت جی پی تی ، موضوع قطع دانش بود؛ به این معنی که مدل زبانی بزرگ (LLM) فقط تا یک تاریخ مشخص از دنیا آگاهی دارد. برای نمونه مدل GPT-4o دارای یک بریدگی دانش تا اکتبر 2023 است و حتی در مدل قدیمی تر GPT-4، این تاریخ سپتامبر 2021 بود.
در مقابل، یک موتور جست وجوی سنتی مانند گوگل چنین بریدگی دانشی را ندارد. با جست وجوی گوگل، اینترنت به طور مداوم آنالیز می گردد تا تازهترین اطلاعات ممکن را به فهرست اضافه کند. چالش قطع دانش در یک مدل زبانی بزرگ چالشی است که چندین شرکت در پی حل آن با قابلیت های جست وجوی مبتنی بر هوش مصنوعی (GenAI) هستند و اوپن ای آی هم یکی از آن هاست.
SearchGPT یک موتور جست وجوی GenAI است که به وسیله OpenAI ساخته شده است و اولین بار در 26 ژوئیه 2024 معرفی گردید. SearchGPT در حال حاضر یک نمونه اولیه است که برای تعداد محدودی از کاربران آزمایشی راه اندازی شده است. بعلاوه یک فهرست انتظار برای کسانی که می خواهند در آینده در گروه آزمایشی شرکت نمایند وجود دارد. کاربران آزمایشی شامل افراد و بعلاوه توسعه دهندگان می شوند.
ویژگی های SearchGPT
SearchGPT ویژگی های زیادی را برای توسعه قابلیت های ChatGPT به کاربران ارائه می دهد. از جمله مهم ترین ویژگی های کلیدی آن می توان به موارد زیر اشاره نمود.
هوش مصنوعی گفت وگو-محور
موتورهای جست وجوی معمول نتایج را به صورت فهرستی از لینک ها به نمایش درمی آورند، اما با توجه به این موضوع که SearchGPT از همان مدل زبانی بزرگ ChatGPT استفاده می نماید، یک رابط زبان طبیعی برای پرسیدن سؤالات ارائه می دهد و روندی مکالمه-محور را پیش می گیرد. بدین ترتیب کاربر امکان تعامل و شخصی سازی بیشتری هنگام دریافت نتایج جست وجو دارد.
دنبال کردن پرسش ها
داشتن رویکرد استفاده از زبان محاوره ای به کاربران امکان می دهد سؤالات بعدی خود را هم درباره نتایج جست وجو بپرسند و این روند تجربه جست وجو را تعاملی تر و شبیه تر به مکالمه انسانی می نماید. برای نمونه اگر نتایج ارائه شده مطلوب کاربر نباشد یا برای او گنگ باشد، می تواند با درخواست توضیحات، آن ها را شفاف تر کند یا نتایج تازه ای دریافت کند.
پاسخ صریح
برخلاف موتورهای جست وجوی سنتی که فهرستی از لینک ها را در اختیار کاربر قرار می دهند، موتور جست وجوی SearchGPT پاسخ مستقیمی ارائه می دهد و توضیحات صریحی درباره موضوع پرسیده شده ارائه می دهد.
پاسخ های به روز
در جست وجو بر پایه هوش مصنوعی، دیگر تاریخ قطع پایگاه دانش وجود ندارد و داده های آن محدود به تاریخ خاصی نمی گردد. SearchGPT می تواند اطلاعات لحظه ای را از وب دریافت کند تا اطلاعات به روز را در اختیار کاربران قرار دهد.
خلاصه سازی
برخلاف یک موتور جست وجوی سنتی که فقط تعدادی پیوند به آدرس های وب ارائه می نماید تا کاربر در آن اطلاعات بیشتری پیدا کند، SearchGPT خلاصه ای مختصر از اطلاعات را ارائه می دهد و از سردرگمی کاربران برای کسب اطلاعات درباره یک موضوع خاص می کاهد.
انتساب و پیونددهی
خلاصه سازی نتایج در جست وجو با هوش مصنوعی، تنها به خلاصه سازی محدود نمی گردد بلکه نتایج ارائه شده به وسیله موتور جست وجوی OpenAI شامل اسناد و پیوندهای مختلف به منابع است که به کاربران امکان می دهد اطلاعات را آنالیز نمایند و جزئیات بیشتر را در وب سایت های اصلی پیدا نمایند.
نتایج دیداری
یکی از ویژگی های SearchGPT ارائه نتایج بصری در قالب تصاویر و ویدیو برای پاسخگویی بهتر به جست وجوهای کاربران است. بدین ترتیب کاربران هنگتام جست وجوی خود، تصاویر مرتبطی را مشاهده می نمایند که اطلاعات ارائه شده به وسیله گفت وگو و لینک ها را تکمیل می نماید.
شیوه کار جست وجوی ChatGPT
جست وجوی GPT عموما به وسیله ترکیبی از مدل های زبان و ادغام موتورهای جست وجوی فعلی کار می نماید. با این حال، در اینجا نگاه دقیق تر به نحوه عملکرد صحیح و عملکرد یکپارچه آن داریم.
1. پردازش پرسش
جست وجوی ChatGPT با دریافت درخواست کاربر، که می تواند به صورت زبان طبیعی انسانی باشد، شروع می گردد. مدل زبانی که با بخش های گسترده ای از داده های متنی آشناست، پرسش کاربر را برای درک هدف، زمینه و تفاوت های آن آنالیز و مفاهیم کلیدی، درون مایه و روابط درون پرسش را شناسایی می نماید. این مرحله بسیار مهم است چون مشخص می نماید که سیستم چگونه به جست وجو ورود و پاسخ خود را فرموله کند.
2. اجرای جست وجو
بر اساس تفسیر پرسش و درخواست کاربر، موتور جست وجوی مبتنی بر Chat GPT مجموعه ای از عبارات یا کلمات کلیدی جست وجوی مرتبط را فراوری می نماید. این ها ممکن است با درخواست اصلی کاربر یکسان نباشند اما برای موتورهای جست وجو بهینه شده اند.
سپس سیستم از این عبارات برای انجام جست وجوهای وب با استفاده از موتورهای جست وجوی یکپارچه استفاده می نماید. این فرآیند ممکن است شامل جست وجوهای متعدد در منابع مختلف برای اطمینان از پوشش جامع موضوع باشد.
3. بازیابی اطلاعات
سیستم جست وجوی GPT مجموعه وسیعی از نتایج جست وجو را از جستارهای وب خود جمع آوری می نماید. این نتایج می تواند شامل صفحات وب، مقالات خبری، مقالات دانشگاهی، بحث های انجمن ها و دیگر محتوای آنلاین باشد.
روش بازیابی معمولا احتیاجمند جمع آوری داده های بیشتر از چیزی است که در نهایت در پاسخ نهایی استفاده می گردد تا اطمیان حاصل گردد که پایگاه دانش گسترده ای ایجاد شده است که می توان از آن برای ایجاد مرتبط ترین و دقیق ترین پاسخ استفاده کرد.
4. تجزیه وتحلیل محتوا
سپس مدل زبانی تجزیه وتحلیل عمیقی از اطلاعات و داده های بازیابی شده انجام می دهد، نکات کلیدی را ترسیم می نماید، عناصر مرتبط را استخراج می نماید و جزئیات و اطلاعات نامربوط یا تکراری را کنار می زند.
این مرحله به استراتژی های پردازش زبان طبیعی مانند خلاصه سازی متن، شناسایی درون مایه و تجزیه احساسات مرتبط است. این مدل بعلاوه داده های منابع متعدد را برای اطمینان از صحت و مشخص دیدگاه های اجماع یا داده های متناقض ارجاع می دهد.
5 . فراوری پاسخ
با استفاده از داده های کاوش شده و قابلیت های درک زبانی، این مدل پاسخی خوانا و مرتبط با زمینه جست وجو را در نظر می گیرد. این روش شامل ترکیب اطلاعات از منابع متعدد، برطرف تناقضات در اطلاعات در صورت وجود و ساختاردهی به پاسخ به روشی است که مستقیما با درخواست کاربر مرتبط باشد. این مدل در کوشش است تا راه حلی جامع و در عین حال ساده ارائه دهد و اطلاعات عمیق و در عین حال شفاف ارائه کند.
6. استناد و ارائه منابع
بسته به پیاده سازی خاص، جست وجوی GPT ممکن است شامل نقل قول ها یا پیوندهایی به منابع استفاده شده در ایجاد پاسخ باشد. این مرحله شفافیت و اعتبار اطلاعات ارائه شده را افزایش می دهد که به کاربران امکان می دهد تا اطلاعات را به طور مستقل تأیید نمایند یا در صورت تمایل موضوعات را بیشتر آنالیز نمایند. فرآیند استناد ممکن است شامل انتخاب معترجحانن یا مرتبط ترین منابع استفاده شده در تحلیل باشد.
7. پالایش با تکرار
بعضی از جست وجوهای پیشرفته Search GPT در یک فرآیند تکراری با کاربر شرکت می نمایند که شامل اصلاح جست وجو یا پاسخ بر اساس پرسش های بعدی یا درخواست برای شفاف سازی است. اگر پرسش اولیه مبهم باشد، سیستم ممکن است جزئیات بیشتری از کاربر بخواهد، یا ممکن است پیشنهاد کند در جنبه های خاصی از موضوع عمیق تر گردد. این تعامل با کاربر، امکان تجربه بازیابی اطلاعات پویاتر و متناسب تر را فراهم می نماید.
چه کسانی می توانند از جست وجوی C hatGPT استفاده نمایند؟
اگر یک کاربر معمولی ChatGPT باشد، همچنان نمی توانید به ویژگی جست وجوی وب دسترسی داشته باشید. این قابلیت هم اکنون فقط برای کاربران Chat GPT Plus و Team اوپن ای آی در دسترس است، به این معنی که برای دسترسی به موتور جست وجوی مبتنی بر هوش مصنوعی باید از نسخه پولی ChatGPT بهره ببرید.
با این حال اگر در فهرست انتظار این ویژگی ثبت نام نموده باشید، به جست وجوی ChatGPT هم دسترسی خواهید داشت، اما باید پیش از این، در ماه می برای آن نام نویسی نموده باشید. هرچند انتظار می رود که در ماه های آینده این جست وجوی مبتنی بر هوش مصنوعی، برای همه کاربران فعال گردد.
به جای راه اندازی به عنوان یک محصول جداگانه، جست وجوی وب در رابط فعلی ChatGPT یکپارچه شده است و با این ویژگی، بر اساس عبارت های جست وجو شده می توانید به نتایج وب هم سر بزنید.
اگرچه کاربران می توانند به صورت دستی هم جست وجوی وب را فعال نمایند. ادغام جست وجوی وب با ChatGPT انتها شکاف رقابتی کلیدی این سامانه هوش مصنوعی را با رقبایی مانند مایکروسافت کوپایلوت (Microsoft Copilot) و گوگل جمینای (Google Gemini) که مدت هاست دسترسی به داده های فعلی اینترنت را در مکالمات هوش مصنوعی خود ارائه می دهند، می بندد.
نحوه استفاده از جست وجوی ChatGPT
برای استفاده از جست وجوی جی پی تی باید در یک حساب در Chat GPT داشته باشید که با استفاده از نشانی ایمیل یا شماره تلفن امکان ساخت آن فراهم است. سپس همان طور که گفته شد، اگر جست وجوی چت جی پی تی برای شما فعال شده باشد، در کادر مکالمه روی نماد جست وجو کلیک کنید تا قابلیت جست وجو برای شما در نظر گرفته گردد.
سپس کافی است که درخواست خود را وارد کنید تا بر اساس داده های موجود در سراسر وب، پاسخ های عمیقی دریافت کنید. همواره می توانید پرسش های خود را ادامه دهید یا جست وجوی خود را اصلاح کنید تا بتوانید پاسخی کالما متناسب با پرسش خود دریافت کنید.
چت جی پی تی بعلاوه نقل قول های واضحی را در اختیار شما قرار می دهد و دقیقا اشاره می نماید که اطلاعاتی که برایتان فراهم نموده، از کجا آمده است. سپس می توانید روی زبانه منابع کلیک کنید تا ببینید چه منابعی در دسترس هستند و با باز کردن آن ها می توانید اطلاعات مورد نظرتان را مستقیما از منبع دریافت کنید.
افزونه ChatGPT Search برای گوگل کروم و مایکروسافت اج
علاوه بر دسترسی مستقیم، اوپن ای آی یک افزونه هم برای مرورگر گوگل کروم طراحی نموده که در مرورگر اج هم قابل اجراست. این افزونه چیزی بیش از یک هک معمولی برای جست وجوگر نیست و تنظیمات کروم را به شیوه ای تغییر می دهد که جست وجوهای نوار آدرس، به جای موتور جست وجوی انتخابی در تنظیمات، به وسیله جست وجوی ChatGPT انجام گردد.
در صفحه فروشگاه وب Chrome هم درباره این افزونه اشاره شده است که جست وجوگر پیش فرض در هنگام جست وجو از نوار آدرس را تغییر می دهد و به وسیله ChatGPT انجام خواهد شد.
از طرفی باید در نظر داشت که افزونه های کروم همواره با خطرات ایمنی همراه هستند و اگرچه این مورد در حال حاضر بی ضرر است، مانع آن نمی گردد که توسعه دهندگان ویژگی های تازه مرتبط با حریم خصوصی را در آینده ارائه ننمایند.
با این حال، اگر می خواهید بدون نصب افزونه از جستجوی ChatGPT بهره ببرید، می توانید یک موتور جست وجوی تازه در کروم یا اج ایجاد کنید تا جست وجوهای خود را به ChatGPT ارسال کند. برای انجام این کار در تنظیمات مرورگر به بخش مدیریت نوار آدرس و موتورهای جست وجو بروید و در بخش جست وجوی سایت، روی افزودن بزنید و اطلاعات وب سایت ChatGPT را وارد کنید و در خاتمه ذخیره را بزنید.
آیا جست وجوی چت جی پی تی بهتر از جست وجوی گوگل است؟
با توجه به اینکه موتور جست وجوی ChatGPT به تازگی راه اندازی شده است و از سویی ربع قرن از راه اندازی گوگل گذشته است، هنوز در خصوص اینکه ChatGPT واقعا بهتر از گوگل است یا نه، به خصوص با توجه به رایگان بودن کامل گوگل، نمی توان نظر قاطعی داد.
جست وجوی GPT در درک پرسش های پیچیده و ارائه پاسخ های آگاهانه رجحان دارد که آن را برای جست وجوهای ظریف، کاربردی تر می نماید. اما فهرست گسترده گوگل، منابع وسیع و پوشش جامع وب این شرکت بی مانند است. بنابراین در حالی که Search GPT می تواند برای بعضی کارها که احتیاج به درک و تعامل دارند، جایگزین گوگل گردد، هنوز نمی تواند به طور کامل با گستردگی گوگل مطابقت داشته باشد.
با این حال SearchGPT احتمالا یکی از نخستین موتورهای جست وجو است که پتانسیل رقابت قابل توجه با گوگل را دارد. ChatGPT یک تجربه جست وجوی واضح و مختصر ارائه می دهد که منحصربه فرد و در عین حال بصری است و در درازمدت به انتخاب بسیاری از کاربران تبدیل خواهد شد. اما از سویی ادعاهایی مانند اینکه جست وجوی GPT جایگزین گوگل خواهد شد، عجولانه است.
باید منتظر ماند و دید آیا این پلتفرم می تواند از پلتفرمی مثل گوگل که نام آن مترادف با جست وجوی اطلاعات آنلاین شده است و پیشرفت های چشمگیری در زمینه هوش مصنوعی دارد پیشی بگیرد؟
Search GPT، عصر تازه جست وجوی اینترنتی
با ظهور و عرضه عمومی جست وجوگر مبتنی بر هوش مصنوعی SearchGPT باید انتظار داشته باشیم شرکت های جست وجوی دیگر مانند گوگل و مایکروسافت هم بیش از پیش ارائه نتایج مبتنی بر هوش مصنوعی را در موتورهای جست وجوی خود در نظر بگیرند. بدین ترتیب باید گفت عصر تازه ای در جست جوی اینترنتی شروع شده است که دیگر نتایج جست وجو به ارائه مجموعه ای از لینک ها خلاصه نمی گردد و کاربران می توانند مستقیما پاسخ خود را دریافت نمایند، آن را با توضیحات بهبود دهند و با منابع تکمیلی، جزئیات آن را آنالیز نمایند.
منابع: Tech.Co, The Verge, Jagran Josh, Mobulous
منبع: دیجیکالا مگ