هوش مصنوعی به زودی بر انسان چیره می گردد؟!

به گزارش تور چین ارزان، ماسک اندکی پس از گفتن آن حرف ها از راه انداختن شرکت نوآفرین جدیدی برای فراوری واسط مغز و رایانه اطلاع داد که هدف آن کاشت تراشه در درون مغز با استفاده از افزاره ای شبیه دستگاه دوزندگی است.

هوش مصنوعی به زودی بر انسان چیره می گردد؟!

بات های مکالمه هوشمند مصنوعی در حال حاضر قادر به انجام بعضی از آزمایش های تورینگ هستند

ایلان ماسک هشدار داده است که خطر آن وجود دارد هوش مصنوعی در عرض پنج سال بر انسان چیره گردد.

این پیش بینی تجدید نظر چشم گیری در برآورد های قبلی در خصوص به اصطلاح تکینگی فناوری به شمار می آید. در دوران تکینگی فناوری به شرایطی می رسیم که هوش دستگاه ها از هوش انسان پیشی می گیرد و پیشرفت آن شتاب تصورناپذیری پیدا می نماید.

آینده پژوه برجسته ای به نام ری کورزویل قبل از این با اشاره به پیشرفت های تصاعدی فناوری هایی مثل روبات ها، رایانه ها و هوش مصنوعی پیش بینی نموده بود که در حول و حوش سال 2045 به دوران اوج ابرهوش ها برسیم. اما ماسک که صاحب شرکت خودرو های برقی تسلا و شرکت فضایی اسپیس ایکس است در مصاحبه ای با نیویورک تایمز گفته است با توجه به فرایند کنونی، هوش مصنوعی می تواند تا سال 2025 بر انسان چیره گردد.

این مهندس میلیاردر که به پاگرفتن آزمایشگاه تحقیقات هوش مصنوعی اوپن ای آی در سال 2015 نیز یاری کرد در سال های اخیر بار ها در خصوص خطر هوش مصنوعی پیشرفته برای موجودیت انسان هشدار داده است. او می گفت: با این حال انسان هنوز چنان که باید به این معضل پی نبرده است.

او می گوید: بسیاری از هوشمندان به ارزیابی های من در خصوص هوش مصنوعی بی اعتنا هستند، چون گمان نمی نمایند که رایانه بتواند در هوشمندی به پای آن ها برسد. اما این یعنی غرور بی جا و به هیچ وجه درست نیست.

به سوی شرایطی می رویم که در آن هوش مصنوعی خیلی باهوش تر از انسان خواهد شد و به نظر من در عرض کمتر از پنج سال آن شرایط فراخواهد رسید. نه آن که در عرض پنج سال همه چیز کن فیکون گردد، ولی اوضاع ناپایدار یا عجیب و غریبی پیش خواهد آمد.

ماسک در سال 2016 گفته بود خطر آن وجود دارد که انسان در مقابل هوش مصنوعی جایگاهی مثل حیوانات خانگی پیدا کند مگر آن که بتوانیم برای وصل کردن مغز انسان به رایانه ها فناوری هایی پدید آوریم. ماسک اندکی پس از گفتن آن حرف ها از راه انداختن شرکت نوآفرین جدیدی برای فراوری واسط مغز و رایانه اطلاع داد که هدف آن کاشت تراشه در درون مغز با استفاده از افزاره ای شبیه دستگاه دوزندگی است.

به گفته ماسک این شرکت که نویرالینک نام دارد می خواهد به انسان یاری کند تا در برابر هوش مصنوعی کم نیاورد و همچنین به درمان بیماری های مغزی و واپایش خلق و خوی انسان یاری کند و حتی امکانی فراهم کند تا انسان بتواند مستقیماً از تراشه ها موسیقی گوش دهد.

هم ماسک هم کورزویل از جمله محققان برجسته هوش مصنوعی، قول داده اند از دستورعمل های سخت گیرانه در خصوص فراوری هوش مصنوعی پیشرفته حمایت نمایند. مؤسسه آینده زندگی (اف. ال. آی) با انتشار نامه سرگشاده ای مجموعه اصول ضروری برای جلوگیری از افسار گسیخته شدن هوش مصنوعی را تدوین نموده است و همچنین از شرایطی آخرالزمانی و جنگ افزار های مرگ بار خودمختار گفته است.

این مؤسسه همان زمان خاطرنشان کرد: امیدواریم این اصول زمینه را برای شکل گیری بحث هایی پویا فراهم کند و همچنین برای هدف گزاری در خصوص استفاده از قدرت هوش مصنوعی در جهت بهتر کردن زندگی همگان در سال های آینده الهام بخش باشد.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید
انتشار: 2 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1432

به "هوش مصنوعی به زودی بر انسان چیره می گردد؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش مصنوعی به زودی بر انسان چیره می گردد؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید