شرایط ترانه سرایی امروز در مقایسه با گذشته چگونه است؟

به گزارش تور چین ارزان، امروز ترانه به شکل شنیداری خود در ریتم و وزن شعر اجرا می گردد و همین امر باعث سهل انگاری در زمینه سرایش ترانه شده است.

شرایط ترانه سرایی امروز در مقایسه با گذشته چگونه است؟

مصطفی راضی جلالی شاعر، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی خبرنگاران، درباره کیفیت پایین ترانه های امروز بیان نمود: تصورم این است که اوضاع ترانه امروز از آنچه دیده می گردد، بدتر است. از این جهت که ترانه امکانات و ظرفیت هایی در اختیار شاعر و ترانه سرا می گذارد که به وی اجازه می دهد از بعضی قوانین عدول کند. امروز ترانه به شکل شنیداری خود در ریتم و وزن شعر اجرا می گردد. همین امر باعث سهل انگاری هایی در زمینه سرایش ترانه شده است. از آنجا که سرودن و نوشتن به استفاده از منابع احتیاج دارد و این آمادگی فکری برای سرودن در شاعر و ترانه سرا با مطالعه ایجاد می گردد و از سوی دیگر میانگین مطالعه در کشور ما بسیار پایین است، این مسئله در خصوص شاعر و ترانه سرا هم صدق می نماید.

ببیشتر بخوانید

وی ادامه داد: من با نسل امروزی که در زمینه ترانه سرایی فعالیت می نمایند، برخورد نموده ام. سطح مطالعه آن ها بسیار پایین است و از موضوعات ابتدایی شعر و ترانه بی خبر هستند. برای همین امکان اینکه اتفاقات اجتماعی در شعر آن ها دیده گردد، وجود ندارد. علاوه بر آن آثار آن ها از مسائل زیباشناسی خالی است. ترانه های ترانه سرایان امروز بسیار کم به حافظه مخاطبان سپرده می گردد. درحالی که ترانه های 80 تا 100 سال پیش در فکر مانده است.

این شاعر با اشاره به تاثیر سلیقه شاعر و ترانه سرا و خالق ادبیات خلاقه در تربیت سلیقه مخاطبان، اظهار کرد: این مسیری که ترانه امروز ما می رود به ترکستان است. تنها به وجود چند ترانه سرای باسواد در ترانه امروز اتکا نکنیم. امروزه یک متن منظوم به ترانه سرا تحویل داده می گردد و نام آن را ترانه می گذارند. این ترانه در تربیت ذائقه نسل امروز که نوجوان هستند، تأثیرمی گذارد و باعث می گردد سطح سلیقه آن ها کاهش یابد. در این میان برای بهبود ترانه امروز باید هم ترانه سرایان سطح دانش خود را ارتقا دهند و وزارت ارشاد و متولیان فرهنگی کشور جدی تر به ترانه سرایی نگاه نمایند. سال گذشته بخش ترانه به جشنواره شعر فجر افزوده شد و این مسئله در جشنواره شعر فجر در دوره های بعد هم باید ادامه یابد.

راضی جلالی با اشاره به اقدامات لازم در زمینه آموزش ترانه ابراز کرد: در پایگاه نقد شعر که در دفتر توسعه شعر و ادبیات داستانی فعالیت می نماید، از شاعران و ترانه سرایان صاحب نام که ترانه هایشان ماندگار شدند می توان یک شورای ترانه تشکیل داد و در این شورا به آموزش ترانه سرایی توجه کرد. از سوی دیگر می توان ترانه سرایی را در انجمن های ادبی تقویت کرد تا خوراک آموزشی در اختیار ترانه سرایان قرار بگیرد. اینگونه می توان امیدوار بود که ترانه کشور بالنده گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 آذر 1400 بروزرسانی: 21 آذر 1400 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 2171

به "شرایط ترانه سرایی امروز در مقایسه با گذشته چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط ترانه سرایی امروز در مقایسه با گذشته چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید