کاهو با طعم لاستیک خودرو ، احتمال وجود ذرات شیمیایی در محصولات کشاورزی

به گزارش تور چین ارزان، نتایج یک تحقیق نو از حتمال وجود ذرات لاستیک در کاهو خبر می دهد. بیشتر مردم با ایده از مزرعه تا میز غذاخوری به خوبی آشنا هستند. اما آیا با ایده از بزرگراه تا میز غذا نیز آشنا هستند؟

کاهو با طعم لاستیک خودرو ، احتمال وجود ذرات شیمیایی در محصولات کشاورزی

به گزارش خبرنگاران و به نقل از نیو اطلس، یک تحقیق نو در دانشگاه وین (UV) نشان می دهد که کاهو به راحتی ذرات لاستیک تایرهای خودروهایی که در جاده های اطراف مزارع می چرخند را جذب می نماید.

این تحقیق بخشی از شواهدی است که نشان می دهد مواد روزمره مانند بطری های پلاستیکی و داروها به منابع غذایی ما سرازیر می شوند، هنوز تحقیق جامعی درباره اثرات بالقوه مضر آن ها بر مواد غذایی و سلامت انسان انجام نشده است. همزمان با اینکه تایر خودروی مارا به اطراف می برند، سائیده نیز می شوند و ذرات سایشی میکروسکوپی (TWP) لاستیک از آن ها خارج می گردد که شامل آنتی اکسیدان ها، شتاب دهنده های ولکانیزاسیون، فعال نماینده ها و نرم نماینده ها است. به گفته محققان، این ذرات با سرعت حدود 1 کیلوگرم برای هر نفر در سال به محیط زیست راه پیدا می نمایند.

در نهایت این ذرات به وسیله ترکیبی از رسوبات جوی، روان آب جاده ها و لجن حاصل از تصفیه خانه های فاضلاب که به وسیله کشاورزان به عنوان کود استفاده می گردد، در خاک زمین کشاورزی رسوب می نماید. در واقع، به گفته محققان، حدود 93 درصد از این ذرات میکروسکوپی پس از عبور آب از مزرعه ها باقی می ماند، با یک تخمین که سالانه بین 1400 تا 2800 تن ذرات میکروسکوپی ناشی از فرسایش لاستیک تایر خودروها تنها در زمین های کشاورزی آلمان پخش می گردد.

تحقیقات قبلی دانشگاه وین نشان داد که بسیاری از این ذرات آلاینده هایی را در سطوح بالایی خاک آزاد می نمایند، اما گروه تحقیقاتی مسول انجام این تحقیقات اخیر کنجکاو بود که بداند اگر مواد شیمیایی به سمت پایین تر حرکت نمایند، چه اتفاقی می افتد. آیا این مواد می توانند وارد سیستم های ریشه شده و به وسیله گیاهان جذب شوند؟

برای پی بردن به این موضوع، گیاهان کاهو در محلول هیدروپونیک قرار گرفتند که به آن پنج ذره آلاینده ناشی از فرسایش لاستیک تایر خودرو نیز اضافه شد. محققان در پی انجام این مطالعه، اعلام کردند که هنوز وجود سم در تمام ترکیبات آزمایش شده نشان داده نشده است به جز یک مورد به نام 6PPD-quinone که با مرگ های انبوه ماهی قزل آلا در شمال غربی اقیانوس آرام در نزدیکی آمریکا مرتبط است.

نیا شرمن، دانشجوی دکترا در مرکز میکروبیولوژی و علوم سیستم های زیست محیطی (CMESS) و اولین نویسنده این تحقیق می گوید: مقدار گیری های ما نشان داد که گیاهان کاهو تمام ترکیباتی را که ما آنالیز نموده ایم به وسیله ریشه هایشان جذب نموده، آن ها را به برگ های کاهو منتقل نموده و در آنجا انباشته نموده اند.

این تیم بعلاوه با افزودن ذرات لاستیک تایر خودرو به بطری آبی که در آن یک گیاه کاهو قرار داده شده بود، محتوای بطری را آزمایش کردند و متوجه شدند که گیاهان کاهو همچنان آلاینده ها را جذب می نمایند. علاوه بر این، گیاهان کاهو مواد شیمیایی را به مواد نوی تبدیل کردند.

بیشتر بخوانید:

  • تاثیرات عجیب گرما بر پیازهای انگلیسی | محصولی که اشک بیشتری درمی آورد!

تورستن هوفر، دانشمند ارشد در در مرکز میکروبیولوژی و علوم سیستم های زیست محیطی (CMESS) می گوید: گیاهان کاهو مواد را فرآوری کردند و با انجام این کار ترکیباتی فراوری کردند که قبلا توصیف علمی از آن ها ارائه نشده بود. می دانیم که ترکیبات نو برای سلامتی خطر دارند اما از آنجایی که اندازه سم موجود در این ترکیبات را نمی دانیم، اندازه این خطر قابل ارزیابی نیست.

محققان این تحقیق می گویند: در حالی که چنین مواد شیمیایی در گیاهان کاهو پایدار هستند، می توانند هنگام خوردن دوباره در بدن انسان به صورت مجزا انتشار یابند.

شرمن در شرح این موضوع می گوید: در بدن انسان چنین ترکیباتی به راحتی تجزیه می شوند. بنابراین، اگر کسی چنین کاهوی آلوده ای را بخورد، مواد شیمیایی اصلی می تواند دوباره در بدن او آزاد گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 بهمن 1401 بروزرسانی: 8 بهمن 1401 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 2487

به "کاهو با طعم لاستیک خودرو ، احتمال وجود ذرات شیمیایی در محصولات کشاورزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهو با طعم لاستیک خودرو ، احتمال وجود ذرات شیمیایی در محصولات کشاورزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید