اردوغان: انتظار رویکرد بدون پیش شرط را در ملاقات با بایدن دارم

به گزارش تور چین ارزان، رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه انتظار ملاقاتی بدون پیش شرط با همتای آمریکایی خود را دارد، گفت باید مسائل دوجانبه را بعد از ملاقات در نشست ناتو پشت سر بگذارند.

اردوغان: انتظار رویکرد بدون پیش شرط را در ملاقات با بایدن دارم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت از ملاقات روز دوشنبه با جو بایدن همتای آمریکایی خود انتظار دارد که مسائل دوجانبه را پشت بگذارند و اختلافات اخیر بر سر مسائل مختلف از جمله خرید سامانه پدافندی روسی را حل نمایند.

اردوغان، که قرار است امروز در حاشیه اجلاس سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای اولین بار با بایدن ملاقات کند، تاکید نمود واشنگتن باید رویکردی بی قید و شرط برای این نشست داشته باشد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، وی طی گفت وگو با خبرنگاران در فرودگاه استانبول پیش از عزیمت به بروکسل، گفت که درباره تصمیم اخیر کاخ سفید در به رسمیت شناختن حادثه موسوم به نسل کشی ارامنه در سال 1915 میلادی و بعلاوه اقدام آمریکا برای کنار گذاشتن ترکیه از برنامه فراوری مشترک جنگنده های اف-35 با بایدن صحبت می نماید.

رئیس جمهور ترکیه در این باره شرح داد: پیش از هر چیز، ما باید روابط ترکیه و آمریکا را روی میز بگذاریم. شایعه های داخلی و خارجی زیادی مطرح شده، پس ما باید درباره این صحبت کنیم که چگونه این مسائل را پشت سر بگذاریم و اینکه چه کاری می توانیم در این خصوص انجام دهیم. ترکیه [برای آمریکا] مانند سایر کشورها نیست، بلکه یک متحد است.

بر اساس این گزارش، اردوغان بعلاوه اضافه نمود: کشوری متحد (آمریکا) که چنین موضعی در قبال مسئله ای که هیچ ربطی به ناتو ندارد اتخاذ نموده، منظورم [نسل کشی] ارامنه است، ما را ناراحت و آزرده خاطر است. نمی توان بدون گوشزد کردن این مسئله [به بایدن] از آن گذشت.

به نوشته رویترز، وی درباره تصمیم واشنگتن برای حذف آنکارا از برنامه اف-35 هم گفت: متاسفانه با وضعیتی روبرو هستیم که در آن ترکیه به تعهدات خودش عمل نموده و ایالات متحده وعده های خود را محقق ننموده و به قرارداد پایبند نماند.

رئیس جمهور ترکیه درباره انتظار خود از اجلاس امروز سران ناتو توضیح داد: ما باید شاهد رویکرد بدون پیش شرط از سوی آمریکا، بدون هیچگونه اما و اگر باشیم، که می تواند به همکاری و تقویت ناتو یاری کند.

روابط ترکیه و آمریکا طی چند سال گذشته، بر سر مسائلی همانند حمایت های آمریکا از نمودها که ترکیه آنها را گروه های تروریستی می خواند و بعلاوه اختلافات شدید در مورد خریدهای تسلیحاتی ترکیه از روسیه بویژه سامانه دفاع هوایی اس 400، کنار گذاشتن ترکیه از برنامه ساخت جنگنده های اف-35 به علت خرید تسلیحات روسی و به رسمیت شناخته شدن کشتار ارامنه از سوی آمریکا از سوی نظامیان امپراتوری عثمانی با فراز و فرودهای زیادی روبه رو بوده است.

امروز بعلاوه مدیر ارتباطات دفتر ریاست جمهوری ترکیه با ضروری دانستن ناتو برای امنیت این کشور، از این سازمان خواست در پی تغییر چهره امنیتی منطقه غرب آسیا، مفاهیم استراتژیک خود را بازتعریف کند. (جزئیات بیشتر).

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 2042

به "اردوغان: انتظار رویکرد بدون پیش شرط را در ملاقات با بایدن دارم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردوغان: انتظار رویکرد بدون پیش شرط را در ملاقات با بایدن دارم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید