افزایش مبادلات ایران و اندونزی در زمینه مطالعات پژوهشی و محصولات فرهنگی

به گزارش تور چین ارزان، خبرنگاران: وزیر ارشاد در دیدار با وزیر فرهنگ و آموزش اندونزی از آمادگی ایران برای افزایش تبادلات فرهنگی بین دو کشور در زمینه مطالعات پژوهشی، آموزشی، ادبی و سینمایی اطلاع داد.

افزایش مبادلات ایران و اندونزی در زمینه مطالعات پژوهشی و محصولات فرهنگی

برای دیدن زیباترین جزیره اندونزی با تور بالی همراه شوید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد نوح، وزیر فرهنگ و آموزش اندونزی عصر امروز، شنبه 30 شهریور در دفتر وزیر ارشاد دیدار و در زمینه روابط و مبادلات فرهنگی به بحث و گفتگو پرداختند.

جنتی در این دیدار با اشاره به دعوت جمهوری اسلامی ایران از وزیر فرهنگ و آموزش اندونزی و هیئت همراه به منظور گفتگو در زمینه مسائل فرهنگی و مشارکت در برگزاری هفته فرهنگی اندونزی که صبح فردا در برج میلاد تهران شروع می گردد، گفت: همکاری های فرهنگی ایران با کشور اندونزی از سال 1350 با امضای موافقت نامه فرهنگی شروع شده و در طول سالیان گذشته نیز مبادلات فرهنگی بین دو کشور به کرات اجرا شده است.

وی اضافه نمود: آخرین معاهده فرهنگی میان 2 کشور 2 سال پیش امضا شد که هنوز اعتبار دارد و ما توانستیم همکاری های خوبی در زمینه های سیاسی، فرهنگی و مالی بین دو کشور ایجاد کنیم که هنوز نیز جریان دارد. در طول یک دهه گذشته مقامات عالیرتبه، رؤسای جمهور، رؤسای مجلس و گروه های دولتی دو کشور با یکدیگر دیدار داشته و در زمینه های فرهنگی تعاملاتی داشته اند که از این میان می توان به برگزاری هفته فرهنگی ایران در جاکارتا در 2 سال پیش اشاره نمود.

وزیر ارشاد با اشاره به دیدار امروز خود با وزیر فرهنگ و آموزش اندونزی گفت: امروز نیز مذاکرات خوبی با وزیر در زمینه تعمیق و گسترش روابط فرهنگی بین دو کشور داشتیم و امیدوارم در طی اقامت در تهران بتوانند بیشتر با فرهنگ و تمدن ایران انقلابی آشنا شوند، از مراکز فرهنگی ایران بازدید نمایند و در آینده روابط فرهنگی بین دو کشور گسترش یابد.

محمد نوح، وزیر فرهنگ و آموزش اندونزی نیز طی سخنانی گفت: ما براساس مذاکراتی که با وزیر داشتیم و بر اساس یادداشت تفاهم امضا شده بین دو کشور هفته فرهنگی ایران را در اندونزی برگزار کردیم و اکنون هفته فرهنگی اندونزی در تهران برگزار می گردد. هر دو کشور دیدگاه های مشابهی داریم و هدفمان این است که به تقویت و گسترش فرهنگی که موجب برکت در هر دو جامعه است بپردازیم.

وی اضافه نمود: در بحث های تمدنی، تمدنی که براساس سلطه بعضی کشورها ایجاد شده را قبول نداریم و در مذاکرات خود بر تمدنی تاکید نموده ایم که مورد اعتماد هر دو طرف است.

در بخش دیگری از نشست علی جنتی به پرسش خبرنگاران حاضر در مراسم پاسخ داد.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به جمعیت بسیار مسلمانان در اندونزی چه اقدامات فرهنگی تاکنون به منظور تاثیرگذاری بر این جمعیت اجرا شده؟ گفت: هم اینکه هفته فرهنگی در ایران در جاکارتا برگزار گردید به منظور معرفی همه امکانات فرهنگی ما بوده است؛ چرا که ایران از نظر فرهنگی اهمیت ویژه ای دارد و ما کوشش داریم روابط فرهنگی را دو کشور را گسترش دهیم. متقابلا اکنون که هفته فرهنگی اندونزی در ایران برگزار می گردد، توریست های بسیاری از اندونزی به ایران می آیند و از نزدیک با تمدن و فرهنگ ایران اسلامی آشنا می شوند.

جنتی در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا تفاهمنامه جدیدی برای برقراری روابط فرهنگی با توجه به حوادث کشورهای منطقه به امضا می رسد یا خیر، گفت: اکنون نیازی به امضای تفاهمنامه جدید نیست، تفاهمنامه فرهنگی 41 سال پیش امضا شده که چون بین دو مجلس کشورها بوده هنوز نیز برای دولت ها اعتبار دارد. در چهارچوب این موافقتنامه فرهنگی برنامه هایی به امضا می رسد که دیگر نیازی به امضای تفاهمنامه نیست.

محمد نوح نیز در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از تشابهات بین ایران و اندونزی پرسیده بود، گفت: اتفاقا یکی از مباحثی که با وزیر ارشاد داشتیم، تشابهات بسیاری بین ایران و اندونزی بود، یکی از این تشابهات بحث اسلام بود که بین دو کشور مشترک است، البته هر کشوری براساس شرایط خود ویژگی های خاصی دارد و لذا روابط فرهنگی نیز براساس همین ویژگی ها انجام می پذیرد اما ما در زمینه تشابهات فرهنگی و دینی همکاری های مشترکی خواهیم داشت چرا که تشابهات بیشتر از تفاوت هاست.

علی جنتی نیز در ادامه سخنان نوح از خوش بینی خود به آینده همکاری های مشترک بین ایران و اندونزی سخن گفت و اضافه نمود: به دلیل عمق روابطی که از گذشته وجود داشته و علاقه و تمایل این دو کشور به یکدیگر به آینده روابط فرهنگی میان این دو کشور خوش بین هستم. هم اندونزی و هم ایران دو کشور بزرگ در شرق و غرب آسیا هستند که اشتراکات فراوانی از نظر دینی و فرهنگی دارند. دوستی این دو کشور از گذشته وجود داشته و در آینده بویژه با سیاست های دولت جدید می توانیم این روابط را گسترش دهیم.

وی اضافه نمود: ما در زمینه تولیدات ادبی و فیلم های سینمایی آمادگی تبادل داریم همچنین در زمینه فعالیت های پژوهشی مطالعات و تحقیقات آموزشی نیز زمینه های بسیاری برای همکاری وجود دارد.

جنتی در انتها از قرار ملاقات وزیر فرهنگ و آموزش با وزیر علوم اطلاع داد و گفت: همکاری های بین دانشگاه های دو کشور در پی این دیدار برقرار خواهد شد.

منبع: تسنیم
انتشار: 9 مهر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 525

به "افزایش مبادلات ایران و اندونزی در زمینه مطالعات پژوهشی و محصولات فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش مبادلات ایران و اندونزی در زمینه مطالعات پژوهشی و محصولات فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید