تور سنگاپور: بازگشت پرندگان ماقبل تاریخ به پارکی در سنگاپور!

به گزارش تور چین ارزان، بازگشت پرندگان ماقبل تاریخ!

تا به حال دایناسورها و به ویژه تی رکس ها را در فیلم ها دیده اید؟ خب پس خودتان را آماده کنید تا این بار یک بی رکس ببینید! بی رکس چیست؟ یک پرنده غول پیکر ماقبل تاریخی! البته برای دیدنی این پرنده لازم نیست به سینما بروید و فیلم های علمی تخیلی را دیدن کنید. یک جفت پرنده ماقبل تاریخی که ظاهرا از سفر زمان جا مانده اند هنوز هم همین نزدیکی ها زندگی می نمایند و خبر بهتر این است که می توانید آن ها را از نزدیک ببینید! با ما در خبرنگاران همراه باشید تا در خصوص این پرندگان ماقبل تاریخ بیشتر صحبت کنیم.

تور سنگاپور: بازگشت پرندگان ماقبل تاریخ به پارکی در سنگاپور!

همراه ما باشید تا با تور سنگاپور از توسعه‌یافته ترین کشور آسیا دیدن کنید.

منقار کفشی!

یک جفت پرنده عجیب و خاص که یک پرنده نر 11 ساله و یک پرنده ماده 17 ساله هستند به پارک پرندگان جورونگ (Jurong Bird Park) آورده شده اند و از این پس این پارک سنگاپوری را خانه خود می دانند. این پرندگان از قطر به سنگاپور منتقل شده اند و هر دو بخشی از جاذبه های نمایشگاه وتلندز (Wetlands) به حساب می آیند. مسئولین پارک امیدوارن این جفت بتوانند در این پارک فراوری مثل نمایند و به این ترتیب از انقراض این گونه نادر و کمیاب جلوگیری گردد.

پرنده ای که در تصویر می بینید با ظاهر ترسناک و پرابهتش نام عجیب و غریبی هم دارد: منقار کفشی!

منقار کفشی (Balaeniceps rex) که به نام لک لک نیل هم معروفیت دارد پرنده ای غول پیکر و خاکستری است که ظاهری مشابه پرندگان ماقبل تاریخ دارد.

لک لک نیل منقار بسیار بزرگی دارد و به علت شباهتش به کفش، به منقار کفشی (shoebill) معروفیت پیدا نموده است. منقار این پرنده بیش از 20 سانتیمتر طول دارد و در نوک منقار کاملا نوک تیز و قلاب مانند می گردد که برای شکار بسیار به این پرنده یاری می نماید. منقار کفشی جثه ای نسبتا بزرگ دارد و قد این پرنده معمولا به 1.5 متر و گستره بال هایش به 2 متر هم می رسد.

خطر انقراض این پرندگان کمیاب را تهدید می نماید!

پارک پرندگان جورونگ تنها موسسه تحقیقاتی جانورشناسی در جنوب شرق آسیاست که این پرندگان ماقبل تاریخ را به نمایش گذاشته است. پرندگان منقار کفشی بومی نواحی شرقی آفریقا هستند و به علت از بین رفتن محل زندگی و شکار بی رویه و غیرقانونی به شدت در معرض خطر انقراض و نابودی قرار گرفته اند. حتی شرایط این پرنده به حدی وخیم است که در فهرست قرمز گونه های در حال انقراض قرار گرفته اند و تحت بالاترین حد حفاظت و مراقبت قرار دارند.

در حال حاضر، تنها 30 پرنده منقارکفشی تحت نظارت و حفاظت انسان ها قرار گرفته است که دو تای آن ها اکنون به پارک پرندگان سنگاپور آمده اند. در طبیعت و حیات وحش هم تخمین زده می گردد که بین 5000 تا 8000 از این پرندگان ماقبل تاریخ به جای مانده باشند.

پرندگان ماقبل تاریخ در پارک پرندگان سنگاپور

البته منقار کفشی ها با پارک جورونگ غریبه نیستند و قبلا هم در اینجا زندگی می کردند. در واقع، باید بگوییم این پرنده ها به پارک سنگاپور بازگشته اند! قبلا در سال 1995 پرندگان ماقبل تاریخ منقار کفشی ها برای اولین بار به پارک پرندگان سنگاپور آمدند. متاسفانه آخرین گونه از این پرنده سه سال پیش و در سال 2015 فوت کرد و از آن موقع مسئولین پارک در پی منقارکفشی های تازه بودند.

منقارکفشی یا لک لک نیل طول عمری حدود 35 سال دارد و غذایش نیز عمدتا از ماهی تشکیل می گردد. البته با توجه به ظاهر عجیب و غریب منقار این پرندگان ماقبل تاریخ و حالت قلاب مانند و نوک تیز آن، جای تعجب نیست که غذای اصلی شان ماهی باشد. البته اگر ماهی دم دست نباشد منقارکفشی ها دوزیستان، مار، جوندگان و حتی بچه کروکودیل ها را هم می توانند شکار نمایند!

مسئولین پارک پرندگان جورونگ این دو پرنده را به پارک خود آورده اند و امیدوارند بتوانند شرایط جفت گیری را برای آن ها فراهم نمایند. البته تا به امروز تنها دو مورد از جفت گیری و فراوری مثل پیروز این پرندگان ماقبل تاریخ تحت نظارت انسان به ثبت رسیده است.

اگر قصد سفر به سنگاپور را دارید می توانید به پارک پرندگان جورونگ بروید و فرصت تماشای این پرندگان ماقبل تاریخ را از نزدیک داشته باشید. علاوه بر این، پرندگان کمیاب و نادری مثل لک لک طاس شمالی، لک لک منقار قاشقی و Hammerkop را هم از نزدیک ببینید.

منبع: businessinsider.sg

منبع: الی گشت
انتشار: 16 اسفند 1400 بروزرسانی: 16 اسفند 1400 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 2267

به "تور سنگاپور: بازگشت پرندگان ماقبل تاریخ به پارکی در سنگاپور!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور سنگاپور: بازگشت پرندگان ماقبل تاریخ به پارکی در سنگاپور!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید