بمناسبت بزرگداشت صدرالمتالهین ملاصدرای شیرازی، کُنج دِنج عالم فارسی

به گزارش تور چین ارزان، اول خرداد در تقویم جمهوری اسلامی روز بزرگداشت ملاصدرا ؛ صدرالمتالهین شیرازی نامگذاری شده است.

بمناسبت بزرگداشت صدرالمتالهین ملاصدرای شیرازی، کُنج دِنج عالم فارسی
روزنامه توریسم

به گزارش ایسنا، زندگی صدرالدین محمد یا صدرا فرزند یکی از حاکمان و بزرگان فارس که بعدها به ملاصدرا مشهور شد پر از ابهام است اما شواهد تاریخی نشان می دهد که او از کودکی فراگیری علوم مختلف همانند ریاضیات و نجوم را شروع کرد و در دروس دینی، فقه و فلسفه و عرفان را هم آموخت و از اساتید بزرگی مانند شیخ بهائی و میرداماد بهره برد تا اینکه در جوانی در اصفهان که پایتخت پر رونق صفویان بود به تدریس مشغول شد.

ملاصدرا چندی بعد به شیراز یعنی شهر خودش بازگشت و فعالیت های علمی اش را در آنجا ادامه داد و به خاطر دانش، نوآوری و محبوبیت در میان دانش جویان مورد دشمنی دیگر اساتید قرار گرفت.

این دشمنی ها تا آنجا پیش رفت که ملاصدرا به قهر از دیار خود رفت و مستقیم یا غیر مستقیم، قم را مقصد خود کرد و در 30 کیلومتری قم در روستای کهک اقامت کرد. این مرحله از زندگی ملاصدرا شاید مهم ترین مرحله زندگی او باشد و جالب اینکه از این دوره خانه ای که ملاصدرا در آن زندگی می کرد بر جای مانده است.

این خانه از انزوا و گوشه گیری و ریاضت ملاصدرا تا شکوفایی او، رسیدنش به کشف شهود و خلق بزرگترین آثارش را شاهد بوده است و گواهی تاریخی بر بخشی از مهم ترین وقایع در تاریخ فلسفه ایران و اسلام است. مورخان معتقدند که ملاصدرا زودتر از سال 1015 هـ (1605م) از شیراز (یا جای دیگر) به قم و اطراف آن آمد بنابراین محل کتاب هائی که پیش از سال 1040 نوشته در قم و اطراف آن بوده است.

در حال حاضر خانه ملاصدرا شامل یک گنبد و سه صفه است که به همراه قسمت های بازسازی شده اطراف، به عنوان خانه حکیم ملاصدرا مورد بازدید قرار می گیرد. الحاقات و تصرفات بعدی در ادوار مختلف، تغییرات و صدمات کالبدی فراوانی را بر مجموعه باغ و بناهای همجوار وارد ساخته است اما خوشبختانه مجموعه در کل از پتانسیل فراوانی برخوردار است.

اولین آنها همان چهار صفه است با پی رنگ ها و شواهد باقی مانده از کل اثر؛ دومین عنصر شاخص مجموعه بنایی موسوم به عصاری می باشد که در شمال غربی باغ واقع شده است که دارای ارزش معماری و فن آوری بالایی است. سومین بنا بنای کوچکی است که در شمال شرقی باغ واقع شده است (مسجد آقا). با توجه به موارد مذکور، به نظر می رسد که می توان با حفظ و بازسازی این مجموعه باستانی بر ارزش و اعتبار مجموعه باغ و خانه ملاصدرا اضافه نمود.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 25 خرداد 1400 بروزرسانی: 25 خرداد 1400 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1940

به "بمناسبت بزرگداشت صدرالمتالهین ملاصدرای شیرازی، کُنج دِنج عالم فارسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بمناسبت بزرگداشت صدرالمتالهین ملاصدرای شیرازی، کُنج دِنج عالم فارسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید