تاثیر تنفس و آلودگی هوا روی مغز

به گزارش تور چین ارزان، نمناک/مغز یکی از مهمترین ارگانهای بدن است. همه تغییرات بدن بر مغز تأثیر می گذارد بنابراین تنفس نیز روی مغز اثر می گذارد. تنفس فرآیندی است که با استفاده از آن اکسیژن به دست می آوریم و دی اکسید کربن را به وسیله ریه های خود دفع می کنیم.

تاثیر تنفس و آلودگی هوا روی مغز

اثرات تنفس روی مغز چیست؟

تنفس بخش بسیار مهمی از تکنیک های مراقبه و رشته هایی مانند یوگا است. مطالعات نشان می دهد که بین تنفس و آرامش مبتنی بر مکانیسم های مغزی رابطه وجود دارد. تنفس عمیق برای مقابله با استرس یا هراس عالی است.

مغز مانند هر بافت بدن دیگری در بدن ما، برای انجام وظایف خود به اکسیژن احتیاج دارد. در کل سیستم عصبی مرکزی حدود 350 نورون توزیع شده است. آنچه سبب متمایز شدن آنها می گردد، این است که آنها سریعتر عمل تنفس را فعال می نمایند یعنی این نورون های خاص وقتی سریعتر نفس می کشیم بیشتر فعال می شوند.

این فرایند مهم است زیرا این نورون ها قسمتهای دیگر مغزمانند وحشت، خواب و استرس را تحریک می نمایند بنابراین ، یکی از اثرات تنفس روی مغز ارتباط مستقیم با چنین احساساتی دارد.

با تنفس صحیح می توان سبب کاهش استرس و اضطراب شد وشرایط ترس را بسیار مؤثرتر اداره نمود. در تمرینات یوگا و مراقبه از تنفس کنترل شده ، ریتمیک یا عمیق استفاده می گردد. در این تنفس باید به جای قفسه سینه از دیافراگم نفس بکشید.

تکنیک های تنفسی برای زایمان به مادران یاری می نماید تا با درد زایمان کنار بیایند و بتوانند راحتتر ان را تحمل نمایند. کنترل تنفس شما سلاحی است که می توانید برای مقابله با کارهای روزمره از آن بهره ببرید.

اثر آلودگی هوا بر روی مغز و توانایی تفکر

این روزها قرنطینه به یکی از مسئله های مهم ما تبدیل شده است، زیرا دیگر نمی توانیم اوقات زیادی را در کنار خانواده و دوستانمان باشیم. شاید برایتان جالب باشد که همین کمبود تعامل، روی محیط اطراف ما نیز اثرگذار بوده است.

هنگامی که افراد کمتر رانندگی می نمایند، تولیدات کاسته می گردد و ... سطوح کربن دی اکسید هم در بیرون از منزل افت می نماید ؛ به طوری که در ماه می سال 2020، سطوح کربن دی اکسید 17 درصد افت داشته است.

افزایش کربن دی اکسید زمانی اتفاق می افتد که میزان آلودگی هوا بالا باشد و سوخت های فسیلی زیادتر بسوزند. همه این عوامل که به دلیل تغییرات سبک زندگی رخ داده است، روی توانایی تفکر ما اثر گذار است.

رابطه بین آلودگی هوا و بیماری های نورولوژیکی

اگر به تیتر های وب سایت های علمی نگاهی بیاندازید، رابطه بین آلودگی هوا و بیماری های نورولوژیکی را خواهید دید. مطالعات زیادی در این باره اجرا شده است و نشان می دهد افرادی که بیشتر در معرض آلودگی قرار می گیرند، 30 درصد احتمال بیشتری برای ابتلا به ام اس دارند. آن ها همچنین خطر ابتلا به پارکینسون را با افزایش آلودگی هوا بیشتر می دانند.

آلودگی هوا همچنین با بیماری آلزایمر در افراد سالخورده هم ارتباط دارد. آلودگی های موجود در هوا پروتئین های مغز را از بین می برد؛ مخصوصاً آلودگی هایی که توسط سوخت، بنزین، گاز، زغال و چوب ایجاد می گردد و آن ها را تنفس می کنیم و همین سم ها وارد جریان خون می شوند.

تاثیر آلودگی هوا بر نوزادان و بچه ها

نوروتوکسین در سیستم عصبی تاثیر منفی روی عملکرد مغز دارد و سیستم تنفسی و قلبی عروقی انسان را دچار مشکل می نماید و عاملی برای سرطان، حمله قلبی، سکته و مرگ زودرس خواهد بود. همچنین بچه ها نیز بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند.

مادرانی که در دوران بارداری در معرض آلودگی هوا هستند، احتمال اینکه بچه ها آن ها به مشکلاتی مثل نقص توجه، رفتار های وسواسی یا دیگر رفتارهای عجیب و غریب دچار باشند، بیشتر است. معمولا سطح استرس آن ها نیز بالاتر از بچه ها دیگر خواهد بود. پس افزایش نوروتوکسین ها برای مغز به شدت مضر است و روی مغز نوزادان نیز اثر منفی دارد.

غلظت بالای کربن دی اکسید تاثیر منفی روی قدرت ادراک نیز دارد و شرایط را برای ما ناامن می نماید. جالب است بدانید که افزایش سطح کربن دی اکسید در محیط داخل خانه هم اتفاق می افتد. حتی در اداره ها و کلاس های درس نیز افراد کربن دی اکسید زیادی بیرون می دهند و از آنجا که تهویه هوا به طور گسترده در دسترس نیست، این خطر در محیط های داخلی هم وجود دارد.

به همین دلیل است که با وجود محدودیت های سفری در کل کشور و رفت و آمدها، باز هم آلودگی هوا کمتر نشده و غلظت کربن دی اکسید بالا است.

تنها کاری که ما می توانیم در روز های قرنطینه برای خودمان انجام دهیم، این است که از دستگاه های تهویه هوا استفاده کنیم و اگر آن ها را در اختیار نداریم، پنجره ها را باز بگذاریم و اجازه دهیم که مقداری از کربن دی اکسید ها توسط گیاهان جذب شوند و غلظت آن در محیط داخل منزل افزایش پیدا نکند.

منبع: همگردی
انتشار: 23 خرداد 1400 بروزرسانی: 23 خرداد 1400 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1937

به "تاثیر تنفس و آلودگی هوا روی مغز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر تنفس و آلودگی هوا روی مغز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید