تاثیر نرم افزارهای مسیریابی در صنعت گردشگری

به گزارش تور چین ارزان، با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن نرم افزارهای مسیریاب، تحولات گسترده ای در صنایع حمل و نقل و گردشگری به وجود آمد. به طوری که امروزه سفر کردن بدون استفاده از این نرم افزارها به امری سخت تبدیل شده است. در این مقاله سعی داریم به امکاناتی که این نرم افزارها می توانند برای مسافران ارائه دهند و تاثیر آن برروی صنعت گردشگری بپردازیم. بعلاوه تعدادی از نرم افزارهای پیروز مسیریابی ایران را نیز معرفی خواهیم کرد.

تاثیر نرم افزارهای مسیریابی در صنعت گردشگری

نرم افزارهای جهتیابی

در سال 2005 میلادی، شرکت گوگل، از سرویس تازه خود یعنی گوگل مپ (Google map) رو نمایی کرد و در سال 2007 با ارتقای سرویس اولیه خود، نمای خیابانی (Google Street) را به سرویس قبلی خود اضافه کرد تا برای نخستین بار، نقشه ای جامع و دیجیتال با امکانات فراوان در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

این سرویس که بر پایه سیستم موقعیت یاب دنیای فعال است، از آن سال تا کنون در حال ارتقا بوده و با فراگیر شدن تلفن های همراه هوشمند، امکانات شگفت انگیزی نیز به آن اضافه نموده شد. در حال حاضر، نرم افزارهای بسیار زیادی از این سرویس مشتق شده اند که آن ها را به نام نرم افزارهای جهتیاب می شناسیم. (1)

در سال 2005 میلادی، شرکت گوگل، از سرویس تازه خود یعنی گوگل مپ (Google map) رو نمایی کرد

جهتیابی پیش از سرویس گوگل مپ

پیش از راه اندازی سرویس های جهتیاب، پیدا کردن جهت و امکانات لازم جهت مسافرت کار چندان آسانی نبود. نقشه های کاغذی، محدود به یک جغرافیای کوچک می شدند و برای سفرهای طولانی مفید نبودند. مسائل نقشه خوانی و پیدا کردن جهت های اصلی نیز، از دیگر مسائل آن ها بود. بعلاوه امکان یافتن سرویس ها و خدمات مسافرتی و اماکن دیدنی نیز بر روی نقشه های کاغذی فراهم نبود. (2)

یکی از مهم ترین معضلات جهتیابی بدون استفاده از تکنولوژی، پیدا کردن محل دقیق خود بر روی نقشه بود که در آن موقع با چالش های بسیاری روبرو بود.

چالش بعدی پس از پیدا کردن موقعیت بر روی نقشه، کوشش برای یافتن جهت های اصلی زمین از نظر شمال و جنوب بود که معمولاً آن هم با روش های سنتی انجام می شد و ضریب خطا در آن بسیار بود.

اشتباه در هر یک از این موارد، برابر با رفتن جهت اشتباه و سردرگمی در سفر بود. (2) از این رو واژه مسافر در ادبیات کهن همیشه با واژه هایی مانند گمگشته، سرگردان، حیران و... مراعات نظیر می شد. (3)

نقشه های کاغذی، محدود به یک جغرافیای کوچک می شدند

با روی کار آمدن سیستم موقعیت یاب دنیای، بسیاری از سردرگمی ها برای داشتن یک سفر خوب، ایمن و آسان از میان رفت و امروزه از طریق امکانات تازه، صنعت گردشگری نیز دستخوش تحولات شگفت انگیز خود شده است.

امکانات نرم افزارهای جهتیابی

مزایای نرم افزارهای جهتیاب، بدون شک بی شمار است. این نرم افزارها به طور مخصوص حتی سفر کردن در درون شهر تهران را نیز بسیار آسان تر نموده اند. با توجه به توسعه شهر ها و پیچیده تر شدن راه های ارتباطی درون شهری و برون شهری، پیدا کردن آسان ترین و سریع ترین راه برای رسیدن به یک مقصد خاص بدون تجربه قبلی و یا در اختیار داشتن نرم افزارهای جهتیاب، غیرممکن به نظر می رسد.

این نرم افزارها، با در اختیار داشتن نقشه کامل خیابان ها و کوچه ها، برترین، سریع ترین و ایمن ترین راه را برای رسیدن به مقصد را محاسبه و پیشنهاد می نمایند، اما امکانات این نرم افزارها به این خدمات محدود نمی شود. (4)

از طریق امکانات نرم افزارهای جهتیاب، صنعت گردشگری دستخوش تحولات شگفت انگیزی شده است

بعلاوه شما با این نرم افزارها می توانید مسائلی مانند ترافیک، زمان رسیدن به مقصد، راه های جایگزین احتمالی و امکانات بی شمار دیگری را نیز در اختیار داشته باشید. هر واحد تجاری، قادر است مشخصات خود را در سرویس اصلی گوگل ثبت و با این کار خود را بر روی نقشه برای مسافران و جستجوگران نمایان کند.

بجز همه این ها، سرویس های جهتیابی امکانات دیگری را نیز در اختیار مسافران قرار می دهند. امکاناتی نظیر:

  • محل دقیق پمپ بنزین ها
  • محل دقیق مساجد و اماکن زیارتی
  • محل دقیق استراحتگاه ها و مجتمع های بین راهی
  • محل دقیق پارکینگ های درون شهری
  • محل دقیق هتل ها، رستوران ها، کافه ها و مجتمع های پذیرایی
  • محل دقیق فرودگاه ها و ایستگاه های راه آهن
  • ایستگاه های مترو، اتوبوس، بی آر تی و...
  • طرح های ترافیکی و محدودیت های ترددی
  • پیش بینی دقیق ترافیک جهتهای مختلف به صورت لحظه ای
  • محل دقیق موزه ها و پارک های ملی
  • محل دقیق شهربازی ها و اماکن تفریحی
  • محل دقیق بناهای تاریخی و دیدنی
  • مکان های عمومی و خدماتی مانند تعمیرگاه ها و... (برای این کار لازم است که مراکز خدماتی نام و مشخصات خود را بر روی سیستم بین المللی گوگل مپ ثبت نموده باشند) (5)
  • یکی از مهم ترین جنبه های تکنولوژی گردشگری، توسعه هرچه بیشتر نرم افزار های جهتیاب است
بطرز انکار ناپذیری، دنیا امروز، دهکده کوچک دنیای است و توسعه صنعت گردشگری در کشور، از احتیاجهای مهم و اساسی برای گردش سرمایه و افزایش رونق مالی است. از این رو استفاده از سرویس ها و تکنولوژی هایی که سبب رونق صنعت گردشگری می شوند نیز، از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود. یکی از مهم ترین جنبه های تکنولوژی گردشگری، توسعه هرچه بیشتر نرم افزار های جهتیاب و سایر نرم افزارهای وابسته به این صنعت است. (6)

پیروز ترین نرم افزارهای جهتیاب ایرانی

از آن جایی که حمایت از تیم های نرم افزاری ای که اقدام به فراوری و انتشار نرم افزارهای جهتیابی می نمایند، به توسعه صنعت گردشگری خواهد انجامید و به جهت آنکه نرم افزارهای فرعی و نامناسب بسیاری در این زمینه فراوری شده اند، از این رو تعدادی از نرم افزارهای استاندارد جهتیابی را به شما معرفی می کنیم تا با استفاده از آن ها سفری ایمن تر را تجربه کنید:
  • نرم افزار جهتیاب با امکانات استاندارد
  • نقشه و جهتیاب سریع و راحت با امکانات استاندارد
  • 141: سامانه مدیریت راه های کشور با امکانات ویژه (مانند امکان نمایش محل دوربین های نظارتی، نمایش شرایط آب و هوای جاده ای، نمایش کارگاه های جاده ای و تعمیرات راه ها، نمایش تصادفات جاده ای، نمایش انسداد جاده ای و...)
  • نقشه راهنمای تهران برای جهتیابی بهتر در کلانشهر
  • نرم افزار سخن گو به همراه نقشه آفلاین

بعلاوه، گروه های نرم افزاری در شهر های مختلف نیز، اقدام به فراوری نرم افزارهای بومی می نمایند که امکانات منحصر به فردی را در آن ها برای کاربران در نظر گرفته و جزئیات بیشتری از امکانات و خدمات مورد احتیاج شهر را در آن قرار می دهند. به علاوه این نرم افزارها، نرم افزارهای دیگری جهت توسعه گردشگری و سفرهای بین استانی در حال توسعه هستند که استفاده از آن ها می تواند سبب فراهم آوردن بستری تازه برای تجربه سفرهای راحت تر و بهتر شود.

نتیجه گیری
پس از روی کار آمدن نرم افزارهای جهتیاب، مسافرت به نقاط مختلف، امری بسیار آسان تر تلقی می شود. دیگر، مسافران می توانند این اطمینان را داشته باشند که برترین جهت ها را برای سفر انتخاب خواهند کرد و در صورت وجود ترافیک در جهت، زودتر از وجود آن مطلع خواهند شد.

امروزه پیدا کردن امکانات لازم برای سفر بسیار آسان تر خواهد بود، چرا که پیش از شروع سفر می توانید جهت مسافرت خود و بعلاوه امکانات طول جهت را پیدا نموده و برای تمام استراحت ها و وعده های غذایی و کارهای تفریحی و رفاهی خود برنامه ریزی نمایند.

از آنجایی که استقبال بیش از حد مردم از این گونه نرم افزارها، نشان دهنده کارایی فراوان و سهولت سفر از طریق آن ها است، می توان گفت پرداختن به جزئیات این نرم افزارها و اضافه کردن امکانات بیشتر، به سهولت سفر مسافران و به تبع آن، به توسعه صنعت گردشگری نیز یاری کند. (6)

پی نوشتها

  1. www.fa.m.wikipedia.org
  2. www.tandfonline.com
  3. www.dictionary.abadis.ir
  4. www.e-space.mmu.ac.uk
  5. www.snapp.ir
  6. www.google.com
منبع: راسخون
انتشار: 9 بهمن 1400 بروزرسانی: 9 بهمن 1400 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 2223

به "تاثیر نرم افزارهای مسیریابی در صنعت گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر نرم افزارهای مسیریابی در صنعت گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید