تاکید بر پیشرفت اندیشه در ایران و تعاملات فکری بین المللی از جمله نوآوری های الگوست

به گزارش تور چین ارزان، رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: یکی از تفاوت های الگو با اسناد برنامه ای بلند مدت سایر کشورها، توجه به عرصه فکر و فرهنگ به عنوان زیربنای تمدن است.

تاکید بر پیشرفت اندیشه در ایران و تعاملات فکری بین المللی از جمله نوآوری های الگوست

به گزارش خبرنگاران، صادق واعظ زاده در سی و پنجمین نشست گفت و گوهای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بیان نمود: طراحی الگو با ترسیمِ نقشه راهِ تهیه الگو در مدتی بیش از یک سال شروع شد. بر طبق این نقشه راه، فعالیت های متعددی انجام شد از جمله قوانین تحولات اجتماعی از منابع اعتقادی اسلامی که اصطلاحاً سنت های الهی نامیده شده مطالعه شد. زیرا تدابیر بشری اگر با توجه به آنها اتخاذ بشود مؤثر واقع می شود.

وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر الگو باید مسائل اساسی ایران را حل می کرد. لذا مجموعه این مسائل به روش علمی و با نظرخواهی رفتی و برگشتی از اعضای اندیشکده ها شناسایی شد. الگو شامل راه چاره اهم این مسائل است. قابلیت های ماندگار ایران که از گذشته های دور وجود داشته اند و تا موعد افق وجود خواهند داشت شناسایی و تشریح شد و راه های شکوفا شدن آن ها در ارتباط با حل مسائل اساسی طراحی شد.

رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در ادامه تاکید کرد: آینده پژوهی انقلاب اسلامی از دیگر فعالیت های ضروری بود که با نگارش سناریوهای محتمل و نیز سناریوی مطلوب انجام شد. الگو نباید به سرنوشت برنامه های توسعه ای ایران دچار می شد. لذا اسناد برنامه ای کشور از قبل انقلاب تا به امروز شامل برنامه های توسعه و چشم انداز بیست ساله و سیاست های کلی نظام آسیب شناسی شد و تجارب و عبرت های حاصل از این مطالعه استخراج و در تهیه الگو مورد توجه قرار گرفت. در عین حال از سیاست های کلی نظام که از سوی رهبری ابلاغ شده است باید حسن استفاده می شد. لذا این سیاست ها گردآوری و دسته بندی شد و برای استفاده در اختیار طراحان الگو قرار گرفت.

وی در ادامه گفت: الگو در پی تقلید از نظریه های توسعه و تجارب عملی توسعه در جهان نبود اما بدون توجه به آن ها هم نباید طراحی می شد. لذا این نظریه ها و تجارب به همراه اسناد توسعه بلند مدت کشورهای منتخب بررسی شد. قبل از شروع طراحی، ویژگیهای مطلوب الگو معین شد. این ویژگی ها شامل اسلامیت، آرمانی بودن در عین قابل اجرایی بودن، ایرانی بودن شامل ناظر بودن بر مسائل اساسی ایران و قابلیت های ماندگار ملی و حکمت های حکمرانی ایرانی، تحول آفرینی، کلان و بدور از جزئیات بودن، انعطاف پذیری و تعدادی ویژگی دیگر بود. در طول طراحی الگو به تأمین این ویژگی ها توجه شد و اکنون که الگو طراحی شده است به این ویژگی ها بازگشت شده و میزان نیل الگو به این ویژگیها در دست ارزیابی است.

واعظ زاده افزود: طراحی الگو ضمن اینکه در ساختار سازمانیِ معینی بر محور اندیشکده ها اجرا شده است، از روش مشارکت باز نیز استفاده کرده است. حلقه اولیه طراحی الگو اندیشکده ها هستند. پس از آن کارگروه ها و همکاران اندیشکده ها و سپس اعضای هیأت علمی مؤسسات همکار و اعضای کنفرانس های الگو و مؤلفان تک نگاشت ها و در نهایت هر صاحبنظری که تمایل برای ابراز نظر داشته است. بدین ترتیب حدود 3000 تن از دانشگاهیان و حوزویان و صاحبنظران دیگر بطور مکتوب در طراحی الگو و اسناد مربوط آن مشارکت مستقیم داشته اند.

وی در ادامه افزود: علاوه بر آن 7000 تن از جوانان که شمار زیادی از آنان دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند در طراحی الگو مشارکت داشته اند. این مشارکت گسترده البته در تهیه اسناد برنامه کشور و در تهیه هر نوع متن دیگری بی سابقه است. با وجود این، می دانیم که ظرفیت علمی بالقوه کشور برای این منظور بیشتر از این است. محتوای الگو، از مبانی نظری شروع می شود. البته جا برای ارائه نظریه های پیشرفت باز است و مرکز نظریه پردازی پیشرفتی را تشویق کرده است اما عامداً از تلاش سازمانی برای وضع نظریه پرهیز داشته چرا که نظریه چیزی نیست که از سوی یک مرکز حاکمیتی وضع شود و بدتر از آن، تصور شود که باید از سوی بالاترین مقام سیاسی یک کشور ابلاغ شود.

واعظ زاده در ادامه شرح داد: پس از مبانی، آرمان ها است که به عنوان ارزش های فرازمانی - فرامکانی تعریف شده اند و جهت گیری حرکت انسان و جامعه را معین می کنند. رسالت مردم و نظام جمهوری اسلامی به عنوان یک تعهد جمعی و یک میثاق ملی تلاش برای نیل به تمدن نوین اسلامی است. می دانیم که تمدن سازی فرآیندی هزاره ای است و ذکر آن در یک سند پنجاه ساله بی وجه است مگر آن که کشور، سابقه تمدنی داشته باشد تا براساس این سابقه به بازآفرینی و تجدید آن مطابق مقتضیات عصر قیام کند. ایران سابقه تمدنی برجسته ای دارد. لذا یکی از تفاوت های الگو با اسناد برنامه ای بلند مدت سایر کشورها، توجه به عرصه فکر و فرهنگ به عنوان زیربنای تمدن است.

وی در ادامه افزود: افق، تصویر آرمان ها بر زیست بوم ایران و در پنجاه سال آینده به عنوان هدف های واقعی ملت و کشور ایران است. افق شامل سه پاراگراف و یک گزاره پایانی است. پاراگراف اول به ویژگی مطلوب مردم ایران در موعد افق فارغ از نظامات اجتماعی می پردازد. پاراگراف دوم، نظامات علمی و مالی و زیست محیطی را هدف گذاری می کند. پاراگراف سوم، حاکمیت و امنیت و دفاع را هدف گذاری می کند. گزاره پایانی افق، نیل به طلیعه تمدن نوین اسلامی ایرانی را به عنوان ماحصل کلی پیشرفت معین می کند.

رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در ادامه گفت: تدابیر به عنوان تصمیمات و اقدامات کلان برای نیل به افق تعریف شده است و متفاوت از سیاست و دکترین و واژه های متعارف است. دسته بندی تدابیر متناظر با پاراگراف های افق است. دسته اول معطوف به ویژگی های مردم ایران است، دسته دوم به نظامات اجتماعی و دسته سوم به حاکمیت و امنیت و دفاع می پردازد. انسجام الگو از ابتدا مورد نظر بوده و در طول مدت طراحی بارها تناظر و ارتباط متقابل بخش های الگو شامل ارتباط متقابل مبانی و آرمان ها؛ و آرمان ها و افق؛ و افق و تدابیر مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفته و برای تقویت آن اصلاحات لازم در الگو اجرا شده است.

واعظ زاده در ادامه با اشاره به شماری از نوآوری های الگو شرح داد: شماری از نوآوری های الگو شمول بر عرصه فکر و تاکید بر پیشرفت اندیشه در ایران و تعاملات فکری بین المللی، تأکید بر تولید علم اصیل (یعنی علمی که راه چاره جدید برای مسئله جدید است و پاسخ به مسئله تعریف شده قبلی نیست. بلکه مسئله جدیدی را تعریف می کند. رتبه بخش های مختلف کشور در سطح جهان (فراتر از چشم انداز بیست ساله) هدف کمّی برای کوچک سازی دولت، سامانه یکپارچه اطلاعاتی برای تبادلات مالی شامل مالیات و تسهیلات بانکی و یارانه ،مشورت نظام مند نخبگانی به عنوان یکی از سه رکن اداره کشور، فعال ساختن موقعیت ارتباطی ممتاز ایران، تبدیل مهارت های حرفه ای بومی ایران به تولید صنعتی به کمک پژوهش های نوین علمی حد کفاف در معیشت به عنوان شرط واگذاری مسئولیت مدیریت دولتی به اشخاص در جمهوری اسلامی، ابتناء جامعه بر شالوده معنویت و تأکید بر معنویت در زندگی می باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1013

به "تاکید بر پیشرفت اندیشه در ایران و تعاملات فکری بین المللی از جمله نوآوری های الگوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید بر پیشرفت اندیشه در ایران و تعاملات فکری بین المللی از جمله نوآوری های الگوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید