خبرنگاران سرمایه گذاری خارجی 320 میلیون دلاری در منطقه آزاد ارس

به گزارش تور چین ارزان، تبریز - خبرنگاران - مدیرعامل سازمان منطقه آزادارس گفت: در هفت سال فعالیت دولت تدبیر و امید 320 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در این منطقه انجام شد که این رقم در مدت مشابه قبل از آن 43 میلیون دلار بود.

خبرنگاران سرمایه گذاری خارجی 320 میلیون دلاری در منطقه آزاد ارس

محسن نریمان، روز پنجشنبه در مراسم بهره برداری از بزرگترین مجتمع گلخانه ای کشور در منطقه آزاد ارس و 11 پروژه دیگر در بخش فولاد، فراوری ظروف آشپزخانه و پوشاک که با دستور رییس جمهوری به وسیله ویدئو کنفرانس به بهره برداری رسیدند، اضافه نمود: از ابتدای شروع به کار دولت آقای روحانی همچنین 73 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی در این منطقه اجرا شده که این رقم در مدت مشابه قبل از آن یکهزار میلیارد ریال بود.

وی اضافه نمود: تراز تجاری منهای 9 میلیون دلار این منطقه در سال 95، در سایه اعمال سیاست های دولت تدبیر و امید در سال 98 از مرز 340 میلیون دلار عبور کرد.

نریمان ادامه داد: در سال 95 در منطقه آزاد ارس، واردات بر صادرات پیشی گرفته بود در حالی که در سال 98، صادرات این منطقه به بیش از 430 میلیون دلار افزایش یافت و واردات حداقل شد و به 90 میلیون دلار رسید.

نریمان، با بیان اینکه میزان صادرات این منطقه در دوران دولت تدبیر و امید از 360 میلیون دلار مدت مشابه به یک میلیارد و 500 میلیون دلار افزایش یافت، ادامه داد: میزان صادرات این منطقه در سال های 95 و 96 که آهنگ تحریم ها کندتر بود حدود 392 میلیون دلار بود که این میزان در سال های 97 و 98 با وجود تندتر و شدیدتر شدن تحریم ها به 660 میلیون دلار رسید.

وی با اشاره به دوران شیوع ویروس کرونا، یادآوری کرد: در راستای مبارزه با این ویروس فراوری کنندگان و فعالان مالی این منطقه وارد میدان شده و 21 طرح فراوریی در زمینه های فراوری پارچه مخصوص ماسک، لباس بیمارستانی، مواد ضدعفونی کننده و الکل اتانل راه اندازی کردند و خط فراوری خود را از فراوری عطر، ادکلن، لوازم آرایشی و کیف و کفش به فراوری مواد مذکور تغییر دادند.

مدیرعامل منطقه آزادارس گفت: امروز 12 پروژه بخش خصوصی با سرمایه گذاری 4 هزار و 132 میلیارد ریال و سرمایه گذاری ارزی 4 میلیون و 400 هزار دلار و 70 میلیون و 500 هزار یورو با اشتغالزایی یک هزار و 39 نفر با دستور رییس جمهوری در این منطقه به بهره برداری می رسد.

نریمان، مجموع سرمایه گذاری ریالی این واحدها را 22 هزار و 500 میلیارد ریال گفت و اضافه نمود: در این مراسم بزرگترین پروژه کشت گلخانه ای شیشه ای خاورمیانه به روش هیدروپونیک با استفاده از فناوری روز جهان از سوی شرکت ارس تارلا امیر در وسعت 80 هکتار به بهره برداری می رسد.

وی گفت: این مجتمع گلخانه ای دارای ظرفیت فراوری سالانه 24 هزار و 200 تن بوده که با سرمایه گذاری ریالی یک هزار و 775 میلیارد ریال و سرمایه گذاری ارزی 70 میلیون و 500 هزار یورو زمینه اشتغال 650 نفر را به صورت مستقیم فراهم نموده است.

مدیرعامل منطقه آزادارس با بیان اینکه پیش از شروع دولت تدبیر و امید هیچ گلخانه ای در منطقه آزاد ارس وجود نداشت، گفت: با افتتاح این پروژه هم اکنون 55 واحد گلخانه ای فعال به مساحت حدود 200 هکتار وجود دارد که با افزایش وسعت گلخانه ها به 160 هکتار این منطقه به قطب فراوری محصولات گلخانه ای کشور تبدیل خواهد شد.

نریمان، با اشاره به پروژه مجتمع فولاد آذرآبادگان ارس، ادامه داد: این مجتمع در فاز اول بهره برداری سالانه 75 هزار تن شمش فولادی و میلگرد فراوری می نماید و برای آن 2 هزار و 32 میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و 2 میلیون و 300 هزار دلار سرمایه گذاری ارزی اجرا شده و برای 170 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده است.

وی یادآوری کرد: با زیرساخت های موجود در این پروژه با سرمایه گذاری یک میلیون دلاری تا انتها سال می تواند ظرفیت خود را به 2 برابر و 150 هزار تن شمش فولادی و میلگرد برساند.

نریمان، واحد فراوری ارس متال برای فراوری مقاطع فولادی نبشی،واحد فراوری صبای نوآوران پاک ارس برای فراوری ظروف آشپزخانه، واحد فراوری گلخانه ساقه یشیل نعمت ارس، آغ سوی ارس، قادر شیخبگلو، گلشهر جنوب ارس و تعاونی پاکان دشت ارس را از دیگر پروژه های آماده بهره برداری امروز این منطقه به دستور رییس جمهوری گفت.

وی اظهار امیدواری کرد: در یک سال آینده و تا انتها دولت تدبیر و امید 25 پروژه فراوریی به بهره برداری می رسد.

منطقه آزاد ارس با مرکزیت جلفا در 132 کیلومتری شمال غرب تبریز بیش از 50 هزار وسعت هکتار دارد و با جمهوری های آذربایجان و ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان به وسیله گمرکات جلفا، نوردوز و خداآفرین ارتباط دارد.

منطقه آزاد ارس سهل ترین راه دسترسی ایران به بازار اوراسیا است، ضمن اینکه فاصله آن با مرزهای ترکیه کمتر از 120 کیلومتر است.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 آبان 1399 بروزرسانی: 9 آبان 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1507

به "خبرنگاران سرمایه گذاری خارجی 320 میلیون دلاری در منطقه آزاد ارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سرمایه گذاری خارجی 320 میلیون دلاری در منطقه آزاد ارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید