خوردن پاستیل مفید است یا مضر؟

به گزارش تور چین ارزان، پاستیل یکی از تنقلات مورد علاقه بیشتر افراد مخصوصا بچه ها است که ماده اصلی برای فراوری آن ژلاتین است.درباره مضرات و خواص پاستیل بخوانید.

خوردن پاستیل مفید است یا مضر؟

پاستیل همان خوراکی رنگارنگ و کش داری است که این روزها در تمامی سوپرمارکت ها پیدا می گردد و البته که هواداران بسیار زیادی هم دارد. اما خیلی از افراد بدون اطلاع از ارزش غذایی آن و اینکه آیا برای بدن مضر است یا مفید آن را مصرف می نمایند. در ادامه این مقاله به آنالیز فواید و مضرات پاستیل می پردازیم. با ما همراه باشید.

ماده اصلی در تهیه پاستیل چیست؟

ژلاتین ماده اصلی فراوری پاستیل است. ژلاتین از پوست یا استخوان حیوانات مختلفی مانند گاو، خوک یا حتی ماهی درست می گردد اما در کشور ما به دلیل مسئله حلال بودن، تنها پوست و استخوان گاو و به ندرت ماهی کاربرد دارند. درواقع ژلاتین از جوشاندن استخوان گاو و گوسفند فراهم می گردد. افرادی که خوراک می خورند هنگام خنک شدن آن مشاهده می نمایند که از آن ژله حاصل شده که این همان ژلاتین است. استخوان را از گوشت جدا نموده و آن را می جوشانند که نتیجه آن ژله ای بی رنگ است که با افزودن رنگ و مواد قندی ، تبدیل به پاستیل می گردد. پس این خوراکی در حقیقت ژله کم آب همراه با طعم دهنده، رنگ دهنده و دیگر افزودنی ها است تا قوام بهتری پیدا کند.

آیا مصرف ژلاتین مفید است؟

پاسخ این پرسش مثبت است. مصرف ژلاتین خالص به همه افراد حتی آن هایی که در رژیم غذایی به سر می برند هم توصیه می گردد چون این ماده غذایی سرشار از پروتئین است و کالری زیادی ندارد اما وقتی که با انواع رنگ ها و اسانس های طبیعی و مصنوعی و حتی شکر مخلوط می گردد دیگر باید در مصرف آن ها حد اعتدال را رعایت کرد. ژلاتین خالص، بدون مزه، رنگ و بو است و به همین دلیل در بازار فراوری به آن انواع رنگ ها و اسانس های مجاز خوراکی و شکر اضافه می نمایند تا این ماده خوراکی مشتری پسند گردد.

یکی از مهم ترین خصوصیات ژلاتین این است که در آن نه قند وجود دارد و نه چربی. این ماده خاصیت هضم بسیار بالایی دارد و با وجود انرژی کم در بسیاری از رژیم های لاغری استفاده می گردد. بعضی فکر می نمایند ژلاتین یک نوع افزودنی است درحالی که ژلاتین خودش نوعی ماده غذایی است و در دسته افزودنی ها قرار نمی گیرد. ژلاتین به سرعت جذب شده و اسیدآمینه لازم برای سوخت و ساز را فراهم می نماید. گفته می گردد ژلاتین موجود در ژله ها، دردهای مفصلی را کاهش می دهد و می تواند در پیشگیری از پوکی استخوان یاری کند. با آنالیز دریافت ژلاتین و تاثیر آن روی استخوان این نتیجه به دست آمد که ژلاتین می تواند تاثیرات متفاوتی روی چگالی استخوان و وزن بدن داشته باشد. این تاثیر بیشتر روی استخوان ران دیده شده است. همچنین ژلاتین می تواند با افزایش قدرت گوارش یک پوشش مخاطی سالم در معده ایجاد کند. گلایسین موجود در ژلاتین می تواند با افزایش اسید هیروکلوریک در معده به هضم و جذب مواد مغذی مورد احتیاج یاری کند.

فواید و مضرات خوردن پاستیل چیست؟

بعضی از کارشناسان تغذیه معتقدند مصرف پاستیل به ترمیم مفاصل در بزرگسالان یاری می نماید. با توجه به وجود ساختمان ژلاتینی در آن ، می توان از این شیرینی جهت ترمیم مواد از دست رفته مفاصل بهره گرفت و دردهای استخوانی را کاهش داد. به طور کلی، می توان گفت خواص ژله هم از ژلاتین موجود در آن حاصل می گردد. همانطور که در بالا اشاره شد این خوراکی به دلیل افزودنی های مجاز خوراکی و همچنین شیرین نماینده هایی که دارد ارزش غذایی ژلاتین را ندارد و مصرف بیش از اندازه آن به هیچ عنوان توصیه نمی گردد.
  • سوءتغذیه و کاهش اشتها به دلیل وجود رنگ و دیگر مواد افزودنی
  • افزایش پوسیدگی دندان
  • تخریب مغز و نخاع به دلیل وجود پروتئین های بیماری زا در بعضی از انواع ژلاتین
  • انتقال بیماری از گاو به انسان (در صورت عدم فرآوری صحیح)
  • مصرف پاستیل در بچه ها کمتر از سه سال توصیه نمی گردد زیرا ممکن است باعث خفگی کودک گردد.

هشدار

اگر می خواهید پاستیل خریداری کنید، از فروشگاه های معتبر تهیه کنید تا گرفتار پاستیل های حاوی مواد مخدر نشوید. این نوع پاستیل ها بیشتر در دستفروشی ها و دکه ها و کیوسک های مختلف عرضه می شوند. این ماده مخدر حاوی آرسنیک و ناس و مواد شیمیایی دیگری است که عوارض بسیاری را برای بچه ها در پی دارد. همچنین هنگام خرید این خوراکی آن هایی را تهیه کنید که دارای بسته بندی و کاملا بهداشتی باشند.

از آنجاییکه بیش از 60 درصد ژلاتین فراوری شده در جهان از پوست و استخوان خوک فراوری می گردد بهتر است هنگام خرید پاستیل محصولاتی را انتخاب کنید که فراوری شده در داخل کشور باشد. حتی اگر دوست دارید ژلاتین خالص و طبیعی به بدنتان برسانید، می توانید آن را از جوشاندن استخوان قلم گاو استخراج و در غذاهای مختلفتان مصرف کنید و با آن پاستیل خانگی تهیه کنید.

منبع: setare.com
انتشار: 12 آبان 1399 بروزرسانی: 12 آبان 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1512

به "خوردن پاستیل مفید است یا مضر؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "خوردن پاستیل مفید است یا مضر؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوردن پاستیل مفید است یا مضر؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید