دانش آموزان را از مرگ ناشی از کرونا نترسانید ، راهکارهایی برای آموزش نکات بهداشتی به بچه ها

به گزارش تور چین ارزان، با بازگشایی مدارس بعضی والدین، دانش آموز را برای رعایت نکات بهداشتی از مرگ ناشی از کرونا می ترسانند که عواقب بدی به دنبال دارد.

دانش آموزان را از مرگ ناشی از کرونا نترسانید ، راهکارهایی برای آموزش نکات بهداشتی به بچه ها

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگاران از خبرنگاران، وقتی خودم را جایشان می گذارم می بینم واقعا ترسناک است! فکرش را بکن هر روز به تو بگویند فامیل و آشنایان یا حتی عده زیادی که نمی شناسی، روی تخت بیمارستان هستند و نمی توانند راحت نفس بکشند و لوله های عظیمی را به وسیله دهان وارد بدنشان می نمایند، اگر هم بفهمی که مادر دوست یا معلمت دچار این شرایط شده اند و جان خود را از دست دادند، ترس و وحشتت بیشتر می گردد.

بعضی از بچه هایی که در زلزله بم حاضر بودند و پرپر شدن عزیزانشان را دیدند، هنوز حسرت هایی به دلشان مانده و مدام ترس از دست دادن عزیزانشان را دارند. با رشد ارتباطات و تکنولوژی انتظار می رود در شرایطی مانند شیوع کرونا، آگاهانه ترگام بر داریم. شاید فکر کنید فرزندتان شجاع است و اصلا عین خیالش نیست اما ناخودآگاه فرزندتان از شما زرنگ تر است و همه چیز را زود تر آنچه فکرش را بکنید می بلعد!

خطر ترس همیشگی در دانش آموزان

فرزانه تمرچی، مشاور و روان درمانگر در مورد اینکه خانواده ها و مدارس چگونه باید عمل نمایند، تا ترس از کرونا در بچه ها نوآموز و دبستانی ها تبدیل به فوبیا نگردد، اظهار کرد: ضروری است یک سری نکاتی را رعایت کنیم تا به دلیل پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا بچه ها دچار مسائل روحی و روانی حاد نشوند. فوبیا به معنای ترس مرضی و بیمارگونه است. ما باید به بچه ها رعایت شیوه نامه های بهداشتی را آموزش دهیم، ولی این کار نباید به طریقی باشد که برای آن ها وحشت زدگی ایجاد کند و به ترس مرضی تبدیل گردد.

او ادامه داد: گاهی این ترس مرضی یا فوبیا در بچه ها ممکن است به اختلال هراس یا پنیک تبدیل گردد و با بالا دریافت اضطراب حمله پنیک رخ دهد، باید توجه داشت که این حمله ها در صورت مزمن شدن، در کودک باقی می ماند و در عظیمسالی، هر زمانی که دچار اضطراب زیاد گردد یا احساس خطر مرگ کند، بروز می نماید.

تمرچی بیان نمود: خانواده ها و مدارس در میزان ترس بچه ها نقش دارند. بچه ها هر چیزی را در رفتار خانواده ببینند از آن تأثیر می پذیرند. وقتی ببینند که والدین یا عظیمتر هایشان ضمن با وجود رعایت شیوه نامه ها، باز هم مضطرب هستند و فرزند خود را از عاقبت استفاده نکردن از موادضدعفونی و ماسک می ترسانند، رعب و وحشت کودک بیشتر می گردد.

وی اضافه کرد: خانواده می توانند به فرزندانشان بگویند ویروس کرونا هم مثل ویروس های دیگر است، ولی میزان شیوعش بیشتر بوده و حالا جهانی شده است و برای اینکه ما به این ویروس مبتلا نشویم باید بیشتر از همواره از خود مراقبت کنیم.

این درمانگر با اشاره به اینکه بعضی فکر می نمایند ترساندن بهترین راه برای کنترل بچه ها است، گفت: این کار تاثیر بسیار بدی بر روان بچه ها می گذارد و اضطراب را بالا و امید به زندگی را پایین می برد و حتی ممکن است در دراز مدت موجب افسردگی در بچه ها گردد؛ بنابراین نحوه آموزش رعایت نکات بهداشتی مهم است و والدین باید مراقب باشند که چه لغاتی را به کار میبرند.

به جای ترساندن، در کودک احساس مسئولیت ایجاد کنید

وی تاکید: باید به کودک گفت، می توان با رعایت نکات بهداشتی از ابتلا به کرونا پیشگیری کرد، یکی از راهکارها این است که در کودک احساس مسئولیت ایجاد کنید که اگر در شکست کرونا همراهی و با رعایت شیوه نامه ها، به برطرف آن یاری نکند، ممکن است بعضی که بدنشان ضعیف تر است، مبتلا شوند.

او ادامه داد: در رعایت نکات بهداشتی نباید بی توجه بود چرا که کودک با الگوبرداری از شما، دست از رعایت شیوه نامه ها می کشد، از طرفی اگر بسیار شدید و افراطی به رعایت نکات بهداشتی توجه کنیم، ممکن است کودک زده یا دچار وسواس شست و شو گردد.

تمرچی توضیح داد: آموزش و پرورش موظف است با توجه به رنج سنی دانش آموزان برنامه به کادر مدرسه دهد و چگونگی آموزشِ رعایت شبوه نامه ها را به تمام مقاطع نشان دهند. این آموزش ها توسط افرادی باشد که آگاهی لازم را داشته باشند و حتی اگر روانشناس نیستند، برای طرز بیان و انتقال مطالب به بچه ها، آموزش های لازم به آنان داده گردد. در بعضی کشور ها از طرق دیگر غیر از تدریس با معلم این کار را می نمایند و با روش هایی مثل دیدن کلیپ، برنامه کودک، انیمیشن و فیلم، غیرمستقیم بچه ها را آموزش می دهند. در ایران نیز می توان از هزاران روش این کار را انجام و نتیجه مطلوب را گرفت که به زودی به یاری همه اقشار و همه مردم، این ویروس منحوس را شکست دهیم.

شپهر درودی کارشناس آموزشی و دبیر دوره ابتدایی آموزش و پرورش حوزه آموزش و پرورش درخصوص ویروس کرونا و کرونا اظهار کرد: خیلى بهتر می گردد که علاوه بر آموزش رعایت بهداشت به بچه ها، آن ها از کرونا نترسانیم. اولین راه برای محافظ از فرزندمان این است که روحیه کودکمان را مثبت نگاه داریم. اگر بخواهیم این ویروس را در ذهن کودک مثل یک غول عظیم کنیم مسلما همین وحشت موجب از بین رفتن روحیه و سلامت بدن می گردد.

او تاکید نمود: باید خیلی راحت، با کلام و جملات خوب اطلاعات لازم برای دوری از آلودگی و ویروس کرونا را به او انتقال دهیم تا از این بیماری در امان باشد. من با بعضی دانش آموزان روبرو شدم که به هیچ عنوان حاضر به نزدیک شدن به منِ معلم نبودند و باوجود اینکه ماسک و دست کش هم داشتم، از نزدیک شدن همراه با ترس، امتناع می کردند. دلیل شان را که میپرسیدم، می گفتند یک ویروسی هست که می خواهد مارا بخورد و ما را بکشد. بعضی دیگر میلرزیدند و حتی نمی گفتند ترسشان از چیست و این حاکی از انتقال اطلاعات منفیِ بیش از اندازه، از تبعات ویروس کرونا به آن هاست.

اولین آسیب پذیران از کرونا بچه ها

درودی مطرح کرد: اولین آسیب پذیران از کرونا بچه ها هستند. بچه هایی که برای حفظ سلامتی شان، ضروری است روحیه شان در ابتدا حفظ گردد. هدایت های نادرست و غیر دقیق، تبعات جبران ناپذیری بر ذهن آن ها می گذارد. کابوس های شبانه و هزیان و فریاد های غیرنرمال و نابجا از دیگر رفتارهایی ست که این مدت از دانش آموزانم دیدم. با شادی و خنده و آرامش می توان بچه را خیلی راحت تر و ایمن تر در برابر ویروس آماده کرد. من و همکارانم سعی کردیم با نشان دادن کارتون ها و انیمیشن و حتی بازی، به دانش آموزانمان آموزش دهیم.

او تاکید نمود: یادمان نرود، تصوری شماتیکی که ما عظیمتر ها از کرونا داریم، خیلی قابل قبول تر از بچه ها است. آن ها با تجربه اندکاشان از زندگی، هر حرفی که از کلام ما بشنوند را در ناخودآگاه ترسیم می نمایند و تصویر ترسناکی در ذهن شان باقی میماند.

او در ادامه گفت: برای آموزش کرونا و راه های پیشگیری از آن به دانش آموزان مقطع ابتدایی می توان به وسیله عروسک بازی وارد عمل شد که البته تاثیر بهتری در ذهنشان خواهد داشت.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 28 مهر 1399 بروزرسانی: 28 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1485

به "دانش آموزان را از مرگ ناشی از کرونا نترسانید ، راهکارهایی برای آموزش نکات بهداشتی به بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانش آموزان را از مرگ ناشی از کرونا نترسانید ، راهکارهایی برای آموزش نکات بهداشتی به بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید