درخشش نسل جدید دوومیدانی ایران در تایلند، پشتوانه سازی جواب داد

به گزارش تور چین ارزان، به گزارش خبرنگاران، تایلند در جنوب شرق آسیا سال پرکاری را در میزبانی رقابتهای قهرمانی آسیا پشت سر می گذارد. درست در کنار سالن ژیمناستیک ورزشگاه ملی تایلند که میزبان رقابتهای قهرمانی آسیا جوانان و نوجوانان این رشته بود مسابقات قهرمانی دوومیدانی آسیا در رده سنی نوجوانان در ورزشگاه بزرگ و مجهز دوومیدانی بانکوک برگزار گردید.

درخشش نسل جدید دوومیدانی ایران در تایلند، پشتوانه سازی جواب داد

با تور تایلند به طبیعتی همچون بهشت سفر کنید

نسل ستاره دوومیدانی ایران که این روزها رو به بازنشستگی می روند هموراه در طی سالیان اخیر این دغدغه را پررنگ تر نموده اند که آیا دوومیدانی ایران پشتوانه ای برای جایگزینی ستاره های قدیمی خود دارد؟ آیا پس از حدادی ها، سپهرزادها، مرادی ها، طوسی ها، توکلی ها و ... ورزشکارانی هستند که رکورد بزنند، بدرخشند و سهمی از آسیا و حتی دنیا برای ایران کسب نمایند؟

با آمدن کیهانی به فدراسیون دوومیدانی که شاید چهره ای نام آشنا در عرصه خبر و خبرنگاری تخصصی این رشته بود این نگرانی وجود داشت که آیا او خواهد توانست قدمی برای ورزش از نفس افتاده، خسته و بی انگیزه دوومیدانی بردارد یا خیر؟

وعده های مالی وی برای انتخابات که شعاری تازه در دوومیدانی همواره بی پول بود باعث شد وی در میان چهره هایی همچون کریمی و جلالی رای بیاورد و برای چهارسال تصدی این رشته را بر عهده بگیرد. اما کیهانی علاوه بر بهبود شرایط مالی و جذب اسپانسر شعاری دیگر هم داشت و آن پشتوانه سازی برای تیم های ملی بود.

کار استعدادیابی شروع شد. ورزشکاران رده های سنی پایه ساماندهی شدند و لیگ و مسابقات قهرمانی کشور برای ورزشکاران پایه استارت خورد. همه چیز برای نقطه عطفی در این رشته و در بخش نوجوانان فراهم بود تا انتها در فرجامی خوش تیم دوومیدانی ایران با ترکیب بی سابقه 21 ورزشکار به عنوان پرتعدادترین کاروان دوومیدانی ایران راهی رقابتهای قهرمانی نوجوانان آسیا گردد. تیمی متشکل از ملی پوشانی که بسیاری از آنها شانس این را داشتند که مربی خود را نیز در کنارشان داشته باشند. همه چیز برای درخشش نمایندگان نوجوان ایران فراهم بود، همه چیز جز یک مورد!

هوای گرم و مرطوب تایلند نخستین حریف ملی پوشان

ملی پوشان نوجوان ایران که عمدتا در هوایی متعادل تمرین نموده بودند حضور در هوای بسیار گرم و مرطوب تایلند را تجربه می کردند. اگرچه برای بعضی از آنها کسب نتیجه در این هوا ساده تر هم بود اما تطبیق شرایط آب و هوایی کمی زمان بر بود.

میزبانی تایلندی ها و تعبیه زمین تمرینی همجوار با محل برگزاری رقابتها این فرصت را به دوومیدانی کاران می داد تا در فاصله کوتاه باقی مانده تا مسابقه خود را برای ثبت رکوردی تاریخی در میان کشورهای پرشمار شرکت نماینده در این رویداد آماده نمایند. دوومیدانی آسیا هزینه زیادی برای حضور پیروز در این رویداد داشت و ایران نیز از این جرگه خارج نبود.

روز نخست رقابتهای قهرمانی دوومیدانی نوجوانان آسیا با دو شوک بزرگ برای کاروان ایران همراه بود. ریحانه مبینی یکی از امیدهای اصلی کاروان ایران در شرایطی که همه چیز برای صعود مقتدرانه اش به جمع برترین های این ماده مهیا بود با بداقبالی روبرو شد. سلامتیان بیش از 100 متر از طول رقابتش را موازی با شرکت نماینده برتر گروه خود در حال رقابت بود که پس از فرود از مانع آخر با برخورد به حریف کناری اش به زمین خورد.

روز شیرین دوومیدانی ایران در بانکوک

دومین روز از رقابتهای قهرمانی دوومیدانی نوجوانان آسیا بدون شک بهترین روز کاروان ایران در این دوره از مسابقات بود. ریحانه آرانی در پرتاب چکش در حالی که با یک خطا در آستانه خداحافظی با این مسابقات بود در آخرین پرتاب خود با رکورد 55.41 متر رکورد ملی نوجوانان را جابه جا و مدال برنز گرفت.

سید امیر زمان پور در 3000 متر با رکورد 8:49:34 دقیقه به مقام سومی و مدال برنز رسید. کفایتی با 9 ماده از 10 ماده (خطا در پرش با نیزه) سوم شد و مریم محبی هم در دوی 400 متر به مدال برنز رسید.

به این ترتیب تیم نوجوانان ایران با کسب 1 مدال نقره و 4 مدال برنز در انتها این دوره از رقابت ها به کار خود پایان داد. علی سلامتیان، علی سلیمانی، تکتم دستاربندان، بهاره دنیا تیغ، محمدرضا دهقانی، محمد حاصلی، سیدامیر زمان پور، آرمین شاه ملکی، مریم خوش نیت، امیرحسین درویشی، ریحانه مبینی، امیرحسین رحمانی، رضا کفایتی، ریحانه آرانی، نگین بیگمی، مریم محبی، کیمیا پورخلخال، پردیس عبدالمحمدی، حمید رضا کیا، علیرضا نوری و دانیال صفی 21 ملی پوشی بودند که در این دوره از رقابت ها حضور داشتند.

رقابت تنگاتنگ نوجوانان و بزرگسالان ایران

بعید نیست نوجوانان ایران خیلی زودتر از آنچه فکرش را کنیم جای بزرگسالان را بگیرند، حتی در چند مسابقه آینده که فاصله ای با آن نداریم. نسل قدیمی دوومیدانی ایران که کم هم افتخارات ندارند حالا دیگر با روزهای اوج خود فاصله دارند. بزرگترین نمونه آن احسان حدادی نایب قهرمان المپیک لندن که حالا در بازیهای همبستگی کشورهای اسلامی هم به زحمت مدال می آورد.

نقطه مثبت فدراسیون کیهانی میدان دادن به نوجوانان است. ریسکی که شاید خیلی ها برای سیبل نبودن قبول نکردند و حالا شرایط تغییر نموده است. شاید چند سال بعد بهتر بتوان قضاوت کرد. از دلایل اعزام تیمی پرتعداد به رقابتهای قهرمانی آسیا، برگزاری منظم لیگ های طلایی، اعزام تیم بلند و بالای مربیان به مسابقات و هزینه کردن برای نسلی که آینده دوومیدانی را می سازد. جامعه دوومیدانی هم برای کوشش برای پشتوانه سازی احترام خواهد گذاشت. هم احترام و هم زمانی که برای پوست اندازی نسل نوی این رشته الزامی است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 شهریور 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 480

به "درخشش نسل جدید دوومیدانی ایران در تایلند، پشتوانه سازی جواب داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخشش نسل جدید دوومیدانی ایران در تایلند، پشتوانه سازی جواب داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید