دو روح در یک بدن؛ مقایسه مریخ نوردهای کنجکاوی و مارس 2020

به گزارش تور چین ارزان، با اتمام ماموریت مریخ نورد فرصت در حال حاضر کنجکاوی تنها مریخ نورد فعال ناسا در سیاره سرخ است. با این حال این تنهایی زیاد طول نخواهد کشید و حدود یک سال دیگر و با فرود مریخ نورد مارس 2020 بار دیگر ناسا دو مریخ نورد فعال در سیاره مریخ خواهد داشت.

دو روح در یک بدن؛ مقایسه مریخ نوردهای کنجکاوی و مارس 2020

از وبلاگ روشن دیدن فرمایید و کلی مقاله و خبر جالب مطالعه نمایید.

مارس 2020 از نظر طراحی بسیاری از خصوصیات همتای پیشینش را به ارث برده است. با این حال این دو را نمی توان مریخ نوردهای دوقلو نامید. این دو مریخ نورد از جهات مختلف تفاوت هایی با هم دارند که در این مقاله به آن ها اشاره می کنیم.

ماموریت هایی با اهداف مختلف

ناسا اهداف معینی را برای هر ماموریت معین می نماید و مریخ نوردهای پرشماری که در سال های اخیر به سیاره مریخ اعزام شده اند با اهداف و نگاه های مختلفی این سیاره را کاوش نموده اند.

مریخ نوردهای دوقلوی روح و فرصت که در سال 2004 در مریخ فرود آمدند به یافته های مهمی دست پیدا کردند که ادامه راستا کاوش مریخ را تحت تاثیر قرار داد. مریخ نوردهای دوقلوی ناسا توانستند شواهدی مبنی بر جریان آب در سطح مریخ، البته در گذشته های دور و پیش از آن که این سیاره به کویری یخ زده تبدیل گردد، پیدا نمایند.

پس از آن نوبت به مریخ نورد کنجکاوی رسید که در سال 2012 در سطح مریخ فرود آمد. کنجکاوی از آن موقع تا کنون در دهانه گیل (Gale Crater) مشغول کاوش سیاره سرخ است. داده های کنجکاوی نشان می دهند که میلیاردها سال پیش در همین منطقه دریاچه ای از آب مایع وجود داشته است. منطقه ای که در گذشته احتمالا شرایط پشتیبانی از حیات میکروبی را نیز داشته.

مارس 2020، که در حال حاضر آخرین مراحل پیش از پرتاب را پشت سر می گذارد، همانند کنجکاوی به کاوش منطقه ای مشغول خواهد شد که در گذشته آب در آن جریان داشته است. این مریخ نورد اما گام بعدی را در کاوش سیاره سرخ برخواهد داشت و به حست وجوی نشانه های حیات در گذشته مریخ مشغول خواهد شد. مارس 2020 با یاری ابزارهای مختلفش آزمایش هایی را روی نمونه هایی از سنگ و خاک مریخ انجام خواهد داد تا شاید پیروز به کشف شواهدی مبنی بر وجود حیات میکروبی در گذشته مریخ گردد. از سویی دیگر این مریخ نورد بعضی از نمونه های مهم را ذخیره خواهد نمود تا شاید در سال های بعد و در ماموریت های آینده برای انجام مطالعات بیشتر به زمین بازگردانده شوند.

ابزارها

بدنه مریخ نورد مارس 2020 حدود 12 سانتی متر از مریخ نورد کنجکاوی بزرگ تر است. همچنین مارس 2020 نسبت به کنجکاوی سنگین تر است و وزن آن به 1025 کیلوگرم می رسد. وزن همتای پیشین این مریخ نورد حدود 900 کیلوگرم است. تفاوت وزن این دو مریخ نورد، که تقریبا ابعاد مشابهی دارند، مربوط به تفاوت در ابزارهایی است که روی آن ها نصب شده است.

به طور مثال طول بازوی رباتیک مریخ نورد کنجکاوی 2/2 متر است که حدود 30 کیلوگرم تجهیزات، مانند آنالیزگر شیمیایی، مته حفاری و دوربین علمی، روی آن نصب شده است. طول بازوی رباتیک مریخ نورد مارس 2020 با کنجکاوی برابر است اما وزن آن به 45 کیلوگرم می رسد. مته حفاری و دیگر ابزارهای مارس 2020 نسبت به نمونه هایی که کنجکاوی از آن ها استفاده می نماید بزرگ تر هستند و همین مسئله باعث افزایش وزن این بخش از مریخ نورد شده است.

چشم ها و گوش ها

مریخ نورد کنجکاوی در مجموع از 17 دوربین استفاده می نماید که از میان آن ها چهار دوربین رنگی هستند.

مارس 2020 اما 23 دوربین دارد که بیشتر آن ها رنگی هستند. علاوه بر این مارس 2020 دو میکروفون را نیز همراه خود به مریخ خواهد برد. این میکروفون ها علاوه بر این که برای اولین بار صدای فرود فضاپیما در مریخ را ضبط می نمایند صدای باد و بعضی از تجهیزات این مریخ نورد را نیز ثبت خواهند کرد.

چرخ ها

حرکت مریخ نوردها در سطح مریخ چیزی شبیه به رانندگی آفرود در زمین است! بنابراین انتخاب چرخ های مناسب برای مریخ نورد اهمیت زیادی دارد. در ساخت چرخ های مریخ نورد مارس 2020 از همان موادی استفاده شده که در ساخت تایرهای کنجکاوی نیز از آن ها استفاده شده بود. با این حال چرخ های مارس 2020 کمی بزرگ تر و باریک تر از چرخ های کنجکاوی هستند. پوسته تایرهای مارس 2020 نیز حدود یک میلی متر از چرخ های کنجکاوی ضخیم تر است. علاوه بر این تغییراتی نیز در آج چرخ های مریخ نورد مارس 2020 اجرا شده است تا مقاومت بیشتری در برابر فشار وارد شده از سنگ های مریخ پیدا نمایند و از سویی دیگر در شن نیز عملکرد خوبی داشته باشند.

مریخ نورد هوشمند

مریخ نوردها نمی توانند به طور اتوماتیک و مستقل در سطح مریخ حرکت نمایند. گروهی از دانشمندان و مهندسان در شروع هر روز مریخی مجموعه ای از دستورات را برای مریخ نورد ارسال و راستا آن را معین می نمایند. پس از آن متخصصان باید منتظر دریافت اطلاعات از مریخ نورد باشند و سپس برنامه حرکت روز بعد را معین نمایند.

در ابتدای فعالیت مریخ نورد کنجکاوی در مریخ متخصصان برای تحلیل داده های روز قبل، آماده کردن و آزمایش دستورات و ارسال آن ها به مریخ نورد به طور متوسط به 19 ساعت زمان احتیاج داشتند. با گذشت چند سال و کسب تجربه بیشتر این زمان به هفت ساعت کاهش یافت. در حال حاضر کنجکاوی حرکات محدود و بااحتیاطی را نیز به صورت اتوماتیک انجام می دهد.

مریخ نورد مارس 2020 اما قابلیت های بیشتری در این زمینه دارد و به عبارتی هوشمندتر است. زمان مورد احتیاج برای برنامه ریزی راستا حرکت روزانه این مریخ نورد به پنج ساعت کاهش پیدا خواهد نمود. قابلیت های مربوط به حرکت مستقل و خودران این مریخ نورد نیز نسبت به کنجکاوی بهبود پیدا نموده است. بهبود این موارد به مارس 2020 یاری خواهد نمود تا مسافت های طولانی تری را در سطح مریخ بپیماید، هر چند که سرعت حرکت آن نسبت به کنجکاوی تغییری ننموده است.

فرود

ناسا در فرآیند فرود مریخ نورد کنجکاوی از روشی کاملا جدید و پیچیده استفاده کرد که در ماموریت مارس 2020 نیز از آن استفاده خواهد شد. البته مارس 2020 در زمان فرود از فناوری جدیدی نیز بهره خواهد برد. در این فناوری کامپیوتر داخلی فضاپیما تصاویر لحظه ای ثبت شده از سطح مریخ را با یک نقشه مقایسه می نماید تا فضاپیما بتواند با دقت بیشتری در محل معین شده فرود بیاید.

در انتظار مسافران مریخ

ناسا در حال حاضر برنامه آرتمیس را پیش رو دارد که قرار است در جریان آن فضانوردان آمریکایی در سال 2024 بار دیگر بر سطح ماه قدم بگذارند. برنامه ای که یکی از اهداف آن آماده سازی مقدمات سفر به مریخ است.

مریخ نورد مارس 2020 نیز در این راه گام هایی را برخواهد داشت. در این ماموریت یک تولیدنماینده اکسیژن به مریخ ارسال و آزمایش خواهد شد. فناوری ای که می توان با یاری آن سوخت موشک را از جو مریخ تهیه کرد. مارس 2020 همچنین یک رادار زیرسطحی را به سیاره سرخ خواهد برد که ممکن است در آینده برای یافتن منابع یخ آب زیرسطحی مورد استفاده قرار بگیرد.

باید منتظر بود و دید جدیدترین ماموریت ناسا به مقصد سیاره سرخ چه دستاوردهایی را به همراه خواهد داشت. ماموریتی که نتایج آن به احتمال زیاد ما را شگفت زده خواهد نمود.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از مریخ نوردهای کنجکاوی و مارس 2020.

Credits: NASA/JPL-Caltech

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 895

به "دو روح در یک بدن؛ مقایسه مریخ نوردهای کنجکاوی و مارس 2020" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو روح در یک بدن؛ مقایسه مریخ نوردهای کنجکاوی و مارس 2020"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید