روند افزیشی زنان سالمند

به گزارش تور چین ارزان، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: جمعیت زنان سالمند خودسرپرست در حال افزایش است.

روند افزیشی زنان سالمند

سید جواد حسینی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با پژوهش های صورت گرفته روند افزیشی زنان سالمند در سال 1400 به ازای هر 100 زن سالمند، 92 مرد سالمند وجود دارد از این رو سالمندی به سمت زنانه شدن پیش می رود و تعداد زنان سالمند خودسرپرست در حال افزایش است.

او با بیان اینکه درصد تنهایی زنان سالمند در مقایسه با مردان بیشتر است اضافه نمود: این بیشتر بودن، واگذاری بیشتر آنان را به مراکز نگهداری سالمندان در پی دارد از این رو احتیاج به سیاستگذاری های اجتماعی و فرهنگی و توجه به منابع در اختیار زنان سالمند بیشتر احساس می گردد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: آنالیز های جهانی هم نشان می دهد که امید به زندگی زنان به طور میانه چهارسال و نیم بیشتر از مردان است و تعداد زنانی که در گروه سنی سالمند قرار دارند، به نسبت قابل توجهی بیشتر از مردان سالمند است.

زنان سالمند، آسیب پذیرترین گروه سالمندان هستند

سید جواد حسینی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: براساس آمار، تعداد زنان سالمند سه تا چهار برابر مردان سالمند تنها است و این پدیده می تواند چالشی جدی برای این جمعیت و بعلاوه جامعه به وجود آورد.

او اضافه نمود: بر اساس یافته های پژوهش علمی و کاربردی بیش از 90 درصد زنان سالمند تنهای ایرانی در سه دهک پایین عایدیی قرار دارند و برای پرداخت هزینه های درمان و توانبخشی با چالش بزرگی رو به رو هستند؛ بیش از 71 درصد زنان سالمند تنها، عایدیی ندارند و فقط 29 درصد بقیه عایدی دارند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: حدود 74 درصد زنان سالمند تنهای ایرانی، بی سواد هستند و میان زنان سالمند تنهای با سواد، بیش از 58 دارای سواد در مقطع ابتدایی یا سوادآموزی هستند و توانایی چندانی برای بهره گیری از اینترنت و فناوری ها ندارند.

سید جواد حسینی اعلام کرد: در یک دهه اخیر تعداد زنان سالمند تنهازیست دو برابر شده است و در 30 سال آینده این آمار، 3 برابر می گردد، اما از وضع سواد و بهره گیری از تکنولوژی وضع بهتری در مقایسه با هم اکنون خواهند داشت.

خبرنگاران خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 18 مهر 1401 بروزرسانی: 18 مهر 1401 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 2435

به "روند افزیشی زنان سالمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روند افزیشی زنان سالمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید