زنان سیستان و بلوچستان و کارآفرینی

به گزارش تور چین ارزان، با توجه به اینکه صنایع دستی ایران مورد توجه دیگر کشور هاست چه خوب میشد موسسات و استارتاپ ها این هنرمند ها را شناسایی نمایند و از هنر آن ها بهره ببرند و خود این زنان هم از دست خود بخورند و یاری حال همسر خود و الگویی شوند برای دیگر زنان جامعه.

زنان سیستان و بلوچستان و کارآفرینی

گروه دانشگاه خبرنگاران، سمیرا صفرپور؛ چیزی که زیاد میشنویم این است که در سیستان و بلوچستان عمده مشکل بیکاریست اما باید دید چه ظرفیتهای دد استان مغفول مانده است.

وقتی اولین بار به این استان آمدم توانستم بدون هیچ آمارگیری و اطلاعات دقیق بفهمم که اینجا شغل بیشتر افراد تاکسی رانی است، بطوریکه هر شخص که ماشین داشت از آن برای کسب درآمد استفاده میکرد .

همچنین وقتی برای اردوهای جهادی به روستاها و مناطق اطراف سیستان رفتیم، آنجا بیکاری حتی بیشتر هم بود.مردان و زنانی که در گذشته به شغل کشاورزی و دام داری مشغول بودند به علت خشکسالی و کمبود آب شغل اصلی خود را از دست داده بودند .

عده ای از آنها به شهر میرفتند برای تاکسی رانی،عده ای دیگر به شهر ها و استان های دیگر و عده کثیری که بیشترا جوان بودند بیکار و گرفتار شده به اعتیاد و زندگی را با یارانه می گذراندند. اما نکته جالب این بود که زنان روستا با هنر های زیادی مثل قالی بافی،گلیم بافی و خیاطی که داشتند اما به علت مسائل مالی و حتی عدم اعتماد بنفس قادر به بهره برداری از این هنر ها نبودند.

با خانمی صحبت میکردم که در زمینه طراحی قالی و قالی بافی مهارت بالایی داشت و در زاهدان استاد بوده،اما به علت ازدواج به روستا آمده بود و اکنون خود را با بافندگی سرگرم نموده بود تا حداقلِ هنر خود را نگه دارد.میگفت اگر امکانات داشت میتوانست چند نفر دیگر را به کار بیاورد و در یک کلام کار آفرین باشد.

گذر از سختی ها و حداقل امکانات لازم برای آغاز کار: زنان کار آفرین باید ویژگی هایی را دارا باشند که براساس مطالعات به این صورت است:

1) دیدگاه مثبت و غلبه بر موانع ،به گونه ای که با سختی های کار آفرینی کنار بیاید و روحیه خود را حفظ کند.

2) اعتماد نفس بالا

3) حس یاری به دیگران و آموزش داشته باشد تا بتواند زنان دیگر را همراه خود کند.

4) توازن بین کار و زندگی، چراکه میدانیم اصلی ترین شغل زنان براساس گفته های رهبری، همسر خوب بودن و مادری است.

5) هدفمندی و دقت

با توجه به اینکه صنایع دستی ایران مورد توجه دیگر کشور هاست چه خوب میشد موسسات و استارتاپها این هنرمندها را شناسایی نمایند و از هنر آنها بهره ببرند و خود این زنان هم از دست خود بخورند و یاری حال همسر خود و الگویی شوند برای دیگر زنان جامعه.

سمیرا صفرپور - مسئول هسته پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زابل

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس نماینده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 دی 1399 بروزرسانی: 12 دی 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1640

به "زنان سیستان و بلوچستان و کارآفرینی" امتیاز دهید

1 کاربر به "زنان سیستان و بلوچستان و کارآفرینی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنان سیستان و بلوچستان و کارآفرینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید