سخنرانی ماریو بارگاس یوسا درباره ادبیات در فستیوال ادبی برلین

به گزارش تور چین ارزان، به گزارش خبرنگاران به نقل از سایت دویچه وله- بیستمین جشنواره ادبیات برلین دیروز با حضور ماریو بارگاس یوسا افتتاح شد و نویسنده و روزنامه نگار پرویی برنده نوبل ادبیات در این مراسم درباره قدرت بی بدیل ادبیات در دنیا امروز سخن به میان آورد.

سخنرانی ماریو بارگاس یوسا درباره ادبیات در فستیوال ادبی برلین

مونیکا گروتر ، وزیر رسانه و فرهنگ آلمان در این مراسم با اشاره به این که اگر ویروس کرونا وجود نداشت تا حالا بیش از 1000 بازدیدنماینده برای افتتاحیه بیستمین مراسم فستیوال ادبی برلین حضور می داشتند با معرفی بارگاس یوسا به عنوان ستاره مهمان این رویداد ادبی گفت احیای زندگی فرهنگی برای دموکراسی لازم است.

یوسا در این مراسم از سوی مدیر این جشنواره برای زحمت سفر در زمان شیوع پاندمی به عنوان قهرمان دوران ما به حضار مجازی معرفی گردید. نویسنده پرویی پیش از این دوبار دیگر در این جشنواره به صورت حضوری شرکت نموده بود.

یوسا در ابتدای سخنرانی خود با ابراز خوشحالی از برگزاری حضوری فستیوال ادبی برلین در شرایطی که بیشتر رویدادهای ادبی و نمایشگاه های کتاب در آلمان لغو و یا مجازی شده گفت باعث خرسندی است که دست کم فستیوال ادبی برلین برنامه ای چشمگیر و قابل توجه را با اجراهای واقعی توسط نویسندگان به مرحله اجرا گذاشته است.

نویسنده 84 ساله برنده نوبل ادبیات در سخنرانی خود بر قدرت بالقوه ادبیات بر تغییر زندگی انسان ها تاکید نمود و گفت دیکتاتورها همواره به ادبیات بدگمان بوده اند. آن ها می دانند که ادبیات تهدیدی برای آن ها به شمار می آید.

او در ادامه اضافه نمود که به مدت 300 سال تحت رژیم های استعماری در امریکای لاتین سکوت رمان حکم فرما بود؛ پیش از آن که در قرن 18 اولین کتاب ها جهت خود را از فانتزی و خیال به سوی داستان پیدا نمایند و در ادامه اشاره نمود تخیل همواره وجود داشته است، اما رمان ها چیزی فراتر از سرگرمی محض هستند. در آن ها تمایلی به تسلیم و گردن نهادن دیده نمی گردد. آن ها به واقعیت متفاوتی اشاره می نمایند.

نویسنده پرویی که از زمان نامزدی ناموفق برای ریاست جمهوری در سال 1990 در لندن و اسپانیا زندگی می نماید در ادامه اضافه نمود: ادبیات این امکان واستعداد را دارد تا به یاد ما بیاورد که اشکالی در چیزی وجود دارد. ادبیات به ایجاد نارضایتی و دگراندیشی یاری می نماید و ما به عنوان شهروند اگر نخواهیم یک زامبی و مرده متحرک صرف باشیم و هرچیزی را که از بالا به ما تحمیل می گردد بی چون و چرا بپذیریم لازم است که جامعه را با ادبیات اشباع کنیم.

یوسا که از مدت ها قبل شور و اشتیاق خود را به کمونیسم کنار زده و خود را لیبرال نامیده به جوامع غیر آزاد به صورت کلی و بدون ذکر خاص کشورهای امریکای لاتین که دموکراسی عمیقا تحت فشار است اشاره می نماید. با این حال او در این مراسم به ظرفیت اتوپیایی بالقوه ادبیات تاکید نمود و اشاره نمود که به ویژه در کشورها و جوامع غیرآزاد ادبیات عنصری مهم از عمل و اقدام است و به ما نشان می دهد که غیر ممکن می تواند ممکن گردد.

او در ادامه درباره تاثیر پاندمی بر دنیای کنونی بیان داشت پاندمی سبب شده مردم متوجه شوند که تصور اشتباه و متکبرانه ای از سلطه و تسلط بر همه امور داشته اند و طبیعت هنوز می تواند ما را با چالش های وحشتناکی رو به رو کند.

برنده نوبل ادبیات سخنرانی خود را با این عبارت که کتاب ها راهی موثر برای ایجاد رویای مردمی در ساختن جهانی متفاوت و بهتر هستند انتها رساند.

جشنواره ادبی بین المللی برلین علی رغم شیوع ویروس کرونا و محدودیت های آن بیستمین سالگرد خود را با حضور نویسندگان بزرگی اورلگا توکارچوف، برنده بوکر 2019، دانیل کلمان، نویسنده آلمانی، نورا بوسونگ، شاعر و نویسنده آلمانی برنده جایزه توماس مان، توماس هتچه،نویسنده مطرح آلمانی، کلوم مک کان، نویسنده ایرلندی برنده جایزه کتاب ملی امریکا و ریچارد فورد، رمان نویس امریکایی برای جایزه پولیترز و.... برگزار کرد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 4 آبان 1399 بروزرسانی: 4 آبان 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1495

به "سخنرانی ماریو بارگاس یوسا درباره ادبیات در فستیوال ادبی برلین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سخنرانی ماریو بارگاس یوسا درباره ادبیات در فستیوال ادبی برلین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید