سفری از شمال تا جنوب تایلند

به گزارش تور چین ارزان، حرف سفر به تایلند که زده می گردد همه یاد شهرهای ساحلی و پر از گردشگر آن مانند پوکت، بانکوک، پاتایا و … می افتند، مقاصدی فوق العاده زیبا که جاذبه های بیشماری دارند، اما شگفتی های سرزمین لبخندها در همین شهرها خلاصه نمی گردد و شمال کشور هم جذابیت های خاص خودش را دارد. افرادی که به دنبال مسافرتی خنک تر به مقاصدی کوهستانی و جنگلی هستند، شمال تایلند را انتخاب می نمایند. در ادامه برای سفری از شمال تا جنوب تایلند با خبرنگاران همسفر شوید تا تفاوت های این مناطق را از نظر غذا، شهرها، حمل و نقل، سرگرمی ها، آب و هوا، زندگی شبانه، سلامت و هزینه ها آنالیز کنیم.

سفری از شمال تا جنوب تایلند

با تور تایلند به طبیعتی همچون بهشت سفر کنید

برای خواندن این مطلب، حدود 5 دقیقه زمان احتیاج دارید.

غذا

غذاهای تایلند وابستگی بسیاری به هر شهر و منطقه خاص دارند (مانند کشور خودمان) ، بنابراین افرادی که دنبال غذای بخصوصی هستند که متعلق به یک شهر خاص است باید حتما همان جا بروند، در غیر این صورت ممکن است غذای مورد نظرتان را در شهرهای دیگر پیدا نکنید. از اقلیم گرفته تا فرهنگ و آداب و رسوم محلی، عوامل مختلفی وجود دارد که روی نوع غذا، چه از نظر دستور پخت و چه از نظر طعم و مزه تأثیر می گذارد.

البته زیاد هم نگران نباشیدغذای مشهوری که شهرتشان به خارج از کشور هم رسیده معمولا همه جا یافت می گردد.

شمال تایلند

به طور مثال لانا (Lanna یا Isaan) مخصوص شمال کشور است و تقریبا تنها در همین مناطق یافت می گردد. ممکن است اگر در شهر شلوغ و پر از گردشگر بانکوک بگردید هم تعدادی رستوران پیدا کنید که لانا سرو می نمایند اما قطعا کیفیتشان با هم قابل مقایسه نیست و آن جا که غذای اصلی محسوب می گردد بهترین کیفیت را دارد.

یکی از غذاهای اصلی شمال تایلند، برنج شفته بخارپز است، که در خوشمزه ترین حالت همراه با سس تند فلفل قرمز یا سبز خورده می گردد. افرادی که به این منطقه سفر نموده اند انواع و اقسام غذاهای تایلندی همراه با برنج شفته را امتحان خواهند کرد که یکی از محبوب ترین هایشان som tum (سالاد پاپایا) است. از طرفی دیگر خبری از غذاهای دریایی تر و تازه و ارزان قیمت نیست، کوهستان فاصله زیادی تا دریا دارد و در نتیجه تنوع آن کم تر و قیمت هایش بیشتر است.

جنوب تایلند

دوستداران غذاهای دریایی هنگام عزیمت به جنوب تایلند، شاد خواهند شد. غذاهای دریایی به وفور در دسترس هستند، زیرا بیشتر شهرها از جمله بانکوک در کنار ساحل ساخته شده اند. شغل بخش بزرگی از جمعیت صیادی است و از این راه عالی درآمد لازم برای گذر زندگیشان را کسب می نمایند. طعم های موجود در جنوب کمی تندتر و ادویه ای تر از غذاهای شمالی است. برخی از مشهورترین غذاهایی خوشمزه ای که در جنوب تایلند طبخ می شوند عبارت است از: gaeng tai pla (نوع ماهی کاری جنوب تایلندی) ، khao yum (برنج و سبزیجات مخلوط شده) و Tom som pla krabok (سوپ ماهی ترش و شیرین).

مقایسه وضعیت شهرها از شمال تا جنوب تایلند

شهرهای شمال تایلند

کسانی که به دنبال سفر در مناطق بکر و کشف نشده هستند باید از شمال تایلند دیدن نمایند. برخی از پررونق ترین و جالب ترین شهرهای شمال کشور چیانگ مای، چیانگ رای و پای هستند. چیانگ مای بخاطر معابد قدیمی که تقریباً در هر گوشه شهر دیده می گردد مشهور است. اغلب آن را با نام پایتخت شمالی تایلند می شناسند، محبوب ترین و پر رونق ترین شهر شمالی است. گردشگران به آرامی در حال توجه نشان دادن به آن هستند و دارند کم کم جاذبه های دیدنی شهر را کشف می نمایند، اما هنوز هم تعدادشان بسیار کمتر از توریست های شهرهای شمالی است.

در شمال غربی چیانگ مای، پای نهاده شده و کمی کوچک تر و در عین حال به همان اندازه سرد است. در اینجا بازدید نمایندگان مجموعه ای از خانه های ییلاقی با نام بنگالو (bungalows) را خواهند دید که برای اقامت بسیار مناسب هستند. همچنین در امتداد خیابان ها پر از بازارهای کوچک شبانه، رستوران ها ، موسیقی زنده و همراه با شادی را خواهید دید. با یک سفر پنج ساعته دیگر به شمال پای ، چیانگ رای خواهید رسید. Wat Rong Khun یکی از مشهورترین جاذبه های کشور در این جا نهاده شده است.

سواحل جنوب تایلند

جنوب تایلند برای عاشقان ساحل و تفریحات دریایی فوق العاده است به حدی که گروهی به ندرت از هتل خارج می شوند و همان جا روی ماسه های داغ و گرم کنار دریا حسابی خوشحالند. سرزمین لبخند محل قرار گیری برخی از جذاب ترین و زیباترین سواحل دنیا است. هر کدام یک از جزایر را که انتخاب کنید فرقی نمی کند بیشتر باید ببینید که شلوغی و خلوتی آن چقدر برایتان مهم است.

برخی از دیدنی ترین جزایر دریای اندامان عبارتند از پوکت، جزایر فی فی، کوه لیپ و کوه لانتا. محبوب ترین جزایر خلیج تایلند شامل Koh Samui ، Koh Phangan و Koh Tao است. هر یک از ویژگی های خاص خودشان را دارند. به عنوان مثال، Koh Tao برای کسانی که علاقه مند به غواصی هستند، بهترین گزینه است، در حالی که Koh Phangan برای کسانی که اهل مهمانی هستند انتخاب مناسب تری است.

وضعیت حمل و نقل

شمال تایلند

یک فرودگاه در تایلند شمالی وشهر چیانگ مای وجود دارد که دارای ارتباطات بین المللی است و باعث شده بازدید از آن تبدیل به یکی از آسان ترین ها در منطقه باشد. برای سفر از شمال تا جنوب تایلند اگر این فرودگاه را نادیده بگیریم تنها راه باقی مانده استفاده از اتوبوس های بین شهری است. اگر خیلی اهل ماجراجویی باشید امکان کرایه موتور و گشت و گذار در مناطقی که جاده های نامناسبی دارند سوار بر آن هم انتخاب خوبی است اما این گزینه کمی خطرناک و پرریسک است و سوار شدن در اتوبوس های محلی گزینه ایمن تریست.

جنوب تایلند

برخی از محبوب ترین فرودگاه های جنوب تایلند را می توان در جزایر پوکت و کوه ساموئی و همچنین در کرابی هستند. فرودگاه کوه ساموئی برای مسافرانی که قصد اقامت در خلیج تایلند را دارند، بهترین گزینه است، اما پروازهای آن اغلب گران تر از پروازهای کرابی و پوکت هستند.

سرگرمی های مسافران شمال تا جنوب

تایلند شمالی پر از دیدنی های فرهنگی، نقاط تماشایی و … است. از ساختمان های قدیمی پر زرق و برق گرفته تا دهکده های قبیله ای دست نخورده، این منطقه حرف های زیادی برای گردشگران دارد. مسیرهای زیادی برای طی کردن که از دل طبیعت، میان جنگل های کوهستانی و صخره ها می گذرند. علاوه بر این ها برای علاقه مندان به فیل ها هم مرکز نگهداری تاسیس شده که رفتار بسیار دلسوزانه ای با آنان دارند و ارزش دیدن دارند.

جنوب کشور اما پر از مناظر رویایی و سواحل سفید و ماسه ای است. هتل ها و اقامت گاه های بی شماری برای ماندن دارند که برخی هایشان بسیار لوکس هستند. پس از سفر لئوناردو دیکاپریو و معرفی زیبایی های این کشور، نام جزایر تایلند در برنامه سفر تمام گردشگران نهاده شد.

از آن موقع تا کنون سیل گردشگران برای لذت بردن از ساحل بهشتی خودشان به این شهرها ادامه دارد.

شرایط آب و هوا شمال تا جنوب تایلند

در کشور تایلند سه فصل متفاوت وجود دارد. اگر فقط بخواهید هوا را در نظر بگیرید فصل سرد و خشک بهترین زمان سفر به کشور تایلند است، البته باید در نظر داشته باشید که در این دوران بیشتری میزان گردشگر در سرزمین لبخندها هستند. افرادی که بین ماه های نوامبر تا فوریه این جا می آیند باید انتظار شلوغی های زیاد را داشته باشند.

در طول این زمان قیمت همه چیز از سرگرمی ها گرفته تا هتل ها و اقامتگاه ها بالا می رود. شمال تایلند در این زمان از سال هوا رو به سردی می رود و صبح زود و آخر شب هایش حسابی خنک است.

فصل گرما از ماه مارس تا ژوئن ادامه دارد. این دوران بهترین و رنگارنگ ترین فستیوال های تایلند و دنیا برگزار می شوند اما گرمای هوا گاهی غیرقابل تحمل می گردد. اگر می خواهید در این زمان به تایلند سفر کنید بهتر است مستقیما به سواحل شهرهای جنوبی بروید. تنها راه تحمل هوای گرم آن است که همه روز را کنار ساحل باشید و با آب های کریستالی و شفاف آن خنک شوید.

از ماه ژوئیه تا اکتبر فصل باران از راه می رسد. در جنوب کشور میزان بارش ها به مقدار قابل توجهی بیشتر است و پیشنهاد می کنیم در این زمان شهرهای شمالی را انتخاب کنید.

شب های زنده تایلند

بی شک زندگی شبانه در شمال تایلند کمرنگ تر است. به عنوان مثال ، تقریباً تمام مغازه ها Chiang Mai در نیمه شب تعطیل می نمایند(به جز تعداد معدودی که تا حدود ساعت 2 بامداد باز هستند). البته این گونه هم نیست که با تاریک شدن هوا به شهر ارواح تبدیل گردد و دیگر کسی را در خیابان ها نبینید. رستوران ها، فروشگاه ها و بازارهای شبانه تازه با غروب خورشید فعالیت خود را آغاز می نمایند اما قابل مقایسه با آن چه در جنووب کشور می گذرد نیست.

اگر به دنبال موسیقی و مهمانی هستید باید به جنوب کشور بروید. هر ماه در روزی که ماه کامل می گردد مهمانی های بزرگی در جزایر پوکت، کو ساموئی و پنانگ برگزار می گردد.

سلامتی در سفر به تایلند

خیلی ها قبل از سفر به چنین مواردی فکر نمی نمایند اما تب دِنگی در فصل بارانی در شمال شرقی تایلند زیاد می گردد. هر سال چند مورد از آن در داخل کشور گزارش می گردد. براساس اعلام انجمن بین المللی یاری پزشکی به مسافران، استان های تایلند که بیشترین موارد در آن هل گزارش شده اند شامل Maehongsorn ، Bungkan ، Songkla ، Rayong و Chiang Mai است.

تب دنگی، تب دنگ، تب دانگ یا تب استخوان شکن بیماری ویروسی است که به وسیله پشه منتقل می گردد. علائم این بیماری سردرد، کمردرد و پشت درد، تب معمولاً شدید و در برخی موارد خارش و جوش در قسمت های مختلف بدن است. بیمار بایستی فوراً در بیمارستان مداوا گردد، وگرنه با خطرات زیادی روبرو خواهد شد. البته واکسن آن در مکزیک ساخته شده و سازمان های بهداشتی هم آن را تایید نموده اند بنابر این بهتر است قبل از سفر حتما پرس و جویی در رابطه با آن داشته باشید.

مقایسه هزینه های سفر از شمال تا جنوب تایلند

اگر هزینه ها اولویت شما برای سفر به کشور تایلند هستند باید بدون هیچ تردیدی راهی شهرهای شمالی کشور شوید. هزینه های زندگی در این مناطق به مقدار قابل توجهی کم تر هستند. از غذا گرفته تا هزینه های سرگرمی و هتل، معمولا گردشگران با شنیدن این تفاوت ها حسابی شگفت زده می شوند.

سفر به شهرهای شمالی هزینه ها را بشدت کاهش می دهد. این تفاوت ها حتی برای شهرهای بزرگی مثل چیانگ مای هم صادق هستند. مخارج در چیانگ مای در مقایسه با شهرهای شلوغ جنوبی کشور بسیار کمترند.

شمال تایلند

میانگین هزینه های ماهانه در این مناطق 25٬000 بات است. هزینه اقامت برای هر شب حدود 300 بات برای اتاق یک نفره در نظر گرفته شده است. با 30 بات می توان غذای قابل قبولی خورد و کرایه روزانه موتور هم 300 بات است. یک لیوان بزرگ نوشیدنی هم 100 بات تمام خواهد شد.

جنوب تایلند

میانگین هزینه های ماهانه در جنوب کشور 40٬000 بات است. گذراندن شب در یک خانه ییلاقی ساده (bungalow) حدود 600 بات هزینه دارد و هزینه هر وعده غذا 100 بات است. قیمت روزانه کرایه موتو سیکلت از 500 بات آغاز می گردد و یک لیوان نوشیدنی بزرگ بین 150 تا 200 بات هزینه دارد.

برای کسب اطلاعات تکمیلی مطلب theculturetrip را بخوانید.

همچنین برای داشتن اطلاعات کامل از راهکارها و هزینه ها سری هم به مطلب راهنمای سفر به تایلند بزنید.

اگر تجربه سفر به شمال یا جنوب تایلند را دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: الی گشت
انتشار: 24 مرداد 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 411

به "سفری از شمال تا جنوب تایلند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفری از شمال تا جنوب تایلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید