محبوب ترین فیلم های سینمایی سه قسمتی در جهان

به گزارش تور چین ارزان، سه رنگ سه فیلم از کریستف کیشلوفسکی هستند، با نام های آبی(1993)، سفید(1994) و قرمز(1994). این رنگ ها برگرفته از رنگ های پرچم فرانسه اند و هر یک موضوعی خاص را به چالش می کشند: استقلال، برابری و برادری [اتحاد]. این سه گانه با موسیقی متن ساخته آهنگساز سرشناس لهستانی زبیگنف پرایزنر به یادماندنی شد.

محبوب ترین فیلم های سینمایی سه قسمتی در جهان

خبرنگاران| گاهی شروع به دیدن فیلمی می کنیم و آنقدر دیدنش برایمان جذاب و جالب می شود که دلمان نمی خواهد هرگز تمام شود. بعضی از کارگردان ها هم مثل ما، فکر می نمایند فیلمی که ساخته اند احتمالا ناقص است و باید ادامه داشته باشد. از همین رو فیلم هایی ساخته شد که به سه گانه معروف شدند.

به گزارش خبرنگاران، در این مطلب سه گانه های مشهور سینمای دنیا به ترتیب سال ساخت معرفی شده است.

سرجیو لئونه

1964 - 1966

طرفداران فیلم های وسترن شناخت خوبی از سه گانه دلار دارند. این فیلم ها به سه گانه مرد بی نام هم مشهور هستند. فیلم های به خاطر یک مشت دلار(1964)، به خاطر چند دلار بیشتر(1965) و خوب، بد، زشت(1966) توسط سرجیو لئونه، کارگردان مشهور سینمای ایتالیا ساخته شدند. این سه گانه مشهور، بخشی از تاریخ سینمای وسترن است و در ژانر فیلم های وسترن اسپاگتی قرار می گیرد. فیلم های وسترن اسپاگتی به فیلم های وسترنی گفته می شود که توسط عوامل ایتالیایی ساخته می شوند و معمولا ویژگی های خاصی دارند.

داستان سه گانه دلار با فیلم به خاطر یک مشت دلار شروع می شود. جایی که یک غریبه وارد دهکده ای می شود که قوانین خاص خود را دارد. هر شغلی در این دهکده ضوابط ویژه ای می خواهد و قوانین ثابتی برای آن وجود دارد. در فیلم به خاطر چند دلار بیشتر مرد بی نام داستان حالا نام و شهرتی دست و پا نموده است. مردی تصمیم می گیرد از یک مجرم شناخته شده انتقام بگیرد و از او یاری می خواهد. اما در فیلم پایانی که همان خوب، بد، زشت باشد، مرد بی نام داستان به همراه دو همکارش به راهزنی مشغول هستند اما همکاری آن ها به بن بست می رسد.

فورد کاپولا

1972 - 1990

بسیاری از منتقدین و سینمادوستان هم عقیده اند که سه گانه پدرخوانده یکی از بهترین مجموعه های تاریخ سینما است. نسخه نخست این سری در سال 1972 اکران شد و توانست علاوه بر حکمرانی بر گیشه آن سال، در 11 شاخه از جوایز اسکار نیز نامزد شود. چندی بعد از پدرخوانده، هنگامی که پارمونت پیکچرز با فرانسیس فورد کاپولا در خصوص ساخت پدرخوانده2 (1974) صحبت کرد، او این پیشنهاد را نپذیرفت؛ زیرا او معتقد بود آن ها صرفا به خاطر دلایل اقتصادی به دنبال ساخت این فیلم هستند. اما در نهایت امر این کارگردان آمریکایی برای پرداخت بیشتر به داستان های ویتو کورلئونه و پسرش مایکل راضی شد تا پدرخوانده 2 را بسازد. اگر شکست اقتصادی بیشتر پروژه های کاپولا در دهه 80 نبود، احتمالا فیلم نه چندان پیروز پدرخوانده 3 (1990) هرگز ساخته نمی شد. اصلی ترین دلیل این کارگردان برجسته برای ساخت سومین قسمت از پدرخوانده درآمد بوده است!

داستان های این سه گانه براساس رمانی جنایی به همین نام نوشته ماریو پوزو ساخته شدند. در قسمت اول با خانواده مافیایی کورلئونه آشنا می شویم و کوشش های مایکل، پسر کوچک خانواده برای پیداکردن صندلی خود در خانواده را تماشا می کنیم. در قسمت دوم که فیلم برداری و تدوین متفاوتی با فیلم نخست دارد، داستان زندگی پسران خانواده کورلئونه را دنبال می کنیم و درقسمت سوم می توانیم مایکل را در سال های پایانی عمرش تماشا کنیم.

رابرت زمکیس

1985 - 1990

زمکیس این سه گانه را در دهه های 80 و 90 ساخت که ژانر علمی تخیلی حضور پررنگی در سینمای دنیا و هالیوود داشت، نکته قابل توجه این سه گانه در این است که خیلی از فانتزی هایی که یک ربع قرن گذشته در قسمت دوم بازگشت به آینده به تصویر کشیده شده بود. رنگ و بوی واقعیت به خود گرفته است.

قسمت بازگشت به آینده داستانی دارد که تماماً حول محور زندگی یک خانواده می چرخد. نوجوانی عاشق موسیقی راک که 30 سال در زمان عقب می رود، والدینش را نجات می دهد و خانواده ورشکسته و غمگینش را به یک خاندان شاد و پیروز تبدیل می نماید.

این فیلم به نحوی دنیای راک اند رول را خلق کرد، بدین ترتیب بود که بازگشت به آینده به یک پیروزیت تجاری عظیم تبدیل شد. بدین ترتیب انتظارات بسیاری از قسمت دوم این فیلم وجود داشت که البته دستکم در بخش خلاقیت با آنچه که انتظار می رفت فاصله بسیاری دیده شد. با این وجود بخش دوم باعث شده که ایده سفر در زمان برای همواره در ذهن سینما دوستان منعقد شود. در این فیلم شاهد معرفی تلویزیون های فلت، خانه های هوشمند، تبلت ها و بسیاری تکنولوژی های مدرن دیگری بودیم که امروزه واقعیت پیدا نموده اند. بخش سوم نیز بیش از پیش اورجینال بودن را در این فرانچایز سه قسمتی تزریق کرد و قهرمان های داستان را به گذشته و دوران غرب وحشی برد تا داستانی کلیشه ای و تکراری را روایت نکند.

کریستف کیشلوفسکی

1993 - 1994

سه رنگ سه فیلم از کریستف کیشلوفسکی هستند، با نام های آبی(1993)، سفید(1994) و قرمز(1994). این رنگ ها برگرفته از رنگ های پرچم فرانسه اند و هر یک موضوعی خاص را به چالش می کشند: استقلال، برابری و برادری [اتحاد]. این سه گانه با موسیقی متن ساخته آهنگساز سرشناس لهستانی زبیگنف پرایزنر به یادماندنی شد.

نکته مفهومی که این سه فیلم را به یکدیگر مرتبط می سازد مفهوم خیانت است که در آبی و سفید پررنگ تر از قرمز به آن پرداخت شده و در هر دو، قهرمان قصه سعی دارد که از زندگی گذشته خود بیرون آمده و زندگی جدید را شروع کند.

پیتر جکسون

2001 - 2003

سخت است باور کنیم که یاران حلقه (2001) حدود 19 سال پیش ساخته شده و سفر پرماجرای درون زمینی ما همراه با شخصیت های داستان تا به این حد قدیمی شده باشد. بسیاری بر این باور بودند که نمی توان مجموعه رمان های جی آر آر تولیکن را به فیلم تبدیل کرد اما پیتر جکسون ثابت کرد که اشتباه می نمایند. در سه سال بعد از آن، پیتر جکسون سه فیلم ساخت که فیلم هایی خارج از دنیای کنونی بودند، فیلم هایی که تجربه ای بسیار متفاوت و جدید برای دوستداران سینما بود.

یاران حلقه قسمت اول این فرانچایز است که شخصیت ها را در خالص ترین شکل آن ها می بینیم، پیش از آن که توسط حلقه فاسد شوند یا در طول جهت ماجراجویی خود فرسوده شوند. این همان قسمتی است که روابط هسته ای بین شخصیت های اصلی پیش از این که تاریکی بر آن ها غالب شود شکل می گیرد. اما در قسمت دوم با عنوان دو برج (2002) بود که جلوه های ویژه سینما وارد مرحله تازه ای شد. تاریکی از همین قسمت وارد فیلم می شود و نبرد هلم است که اوج فراموش نشدنی داستان را شکل می دهد.

در سال 2003، آخرین قسمت این سه گانه بازگشت پادشاه اکران شد و این قسمتی است که می بینیم شخصیت های دوست داشتنی داستان مجبور به دریافت تصمیم هایی سخت می شوند، با شیطان روبرو شده و برای چیزی که به آن ایمان دارند جانفشانی می نمایند.

کریستوفر نولان

2005 - 2012

سه گانه شوالیه تاریکی از مشهورترین فیلم های سه گانه تاریخ است. شخصیت جوکر که در فیلم میانی این سه گانه، یعنی شوالیه تاریکی، حضور دارد و نقش آفرینی می نماید از ماندگارترین شخصیت های تاریخ سینماست و بسیار محبوب است. سه گانه شوالیه تاریکی ابتدا با فیلم بتمن شروع می نماید شروع شد، آن هم از سال 2005. کریستوفر نولان، کارگردان این سه گانه، در زمان اکران نخستین فیلم از این تریلوژی فقط 35 سال سن داشت.

این سه گانه با فیلم بتمن شروع می نماید کار خود را شروع کرد و در قدم نخست نشان داد چگونه بروس وین به مجری عدالت در خیابان های خطرناک گاتهام بدل می شود. در قسمت دوم جوکر (شوالیه تاریکی) (2008) تقابل بتمن و جوکر را داشتیم، جوکری بسیار خاص و متفاوت با بازی هیث لجر که توانست به خوبی به عنوان یک قاتل روانی عنان گسیخته مکانی ابدی در قلب دوست داران بتمن و جوکر پیدا کند. در آخرین تکه از پازل بتمن های کریستوفر نولان، شوالیه تاریکی بعد از چند سال غیبت باز می شود تا در فیلم شوالیه تاریکی برمی خیزد (2012) باری دیگر امنیت و آرامش را برقرار کند.

منبع: فرادید
انتشار: 2 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1400 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1856

به "محبوب ترین فیلم های سینمایی سه قسمتی در جهان" امتیاز دهید

2 کاربر به "محبوب ترین فیلم های سینمایی سه قسمتی در جهان" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محبوب ترین فیلم های سینمایی سه قسمتی در جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید