هپکو باز هم روی دست دولت ماند!

به گزارش تور چین ارزان، فرآیند واگذاری هپکو به بخش خصوصی درحالی رسما وارد چهارمین سال خود شد که هنوز پرونده این واگذاری نیمه تمام بوده و معین نیست چه آینده ای در انتظار این شرکت است. هرچند آخرین صحبت های مسئولان دولتی حاکی از آن بود که این شرکت در مرحله عرضه در فرابورس واقع شده است، اما به نظر نمی رسد این عرضه در سال 1398 عملیاتی شده باشد.

هپکو باز هم روی دست دولت ماند!

به گزارش خبرنگاران، هپکو شامل شرکت های اصلی و فرعی، در سال 1385 به بخش خصوصی واگذار شد اما به دلایلی این واگذاری با چالش هایی همراه شد. در واقع هپکو اراک (شرکت فراوری تجهیزات سنگین که اولین و بزرگترین کارخانه فراوری ماشین آلات راه سازی، کشاورزی و معدنی در ایران و خاورمیانه است محسوب می گردد) 10 سال قبل به صورت مزایده واگذار شد و خریدار آن شرکتی به نام واگن سازی کوثر بود. خریداری که طی دو - سه سال اول، تعهداتش را انجام داد و بعد از آن به دلایل مختلف برای انجام تعهداتش ناتوان ماند.

دومین واگذاری در سال 1395 به شرکت هیدرواطلس به قیمت 216 میلیارد تومان بود که خریدار جدید نیز در برطرف موانع عمده شرکت ناکام ماند و در 12 دی ماه سال 1396 انصراف خود را از ادامه قرارداد اعلام و درخواست فسخ قرارداد را ارائه کرد.

در خلل همین واگذاری ها و از سال 1395، اعتراضات کارگری در مرکز شهر اراک شروع شد و این اتفاقات در زمان واگذاری دوم به اوج خود رسید. در نهایت علی ربیعی- سخنگوی دولت - در نشستی خبری که در ابتدای مهرماه پارسال برگزار گشت، گفت که فراوریات هپکو کم شده، خریدار نیست و تکنولوژی اش باید نو گردد. خصوصی سازی هایی که صورت گرفت ناسالم نبود اما افراد نتوانستند از عهده تعهداتشان برآیند. شاید صلاحیت فرد باید بیشتر مورد آنالیز قرار گیرد. کارگران زیادی با من صحبت کردند، می خواهند امنیت شغلی شان حفظ گردد و فراوری بالا برود. کنسرسیومی بر اساس خواست آقای روحانی ایجاد شد، گل گهر در این کانون وجود دارد. این کنسرسیوم می تواند فراوری را بالا ببرد و هم کارگران هپکو که دنبال آرامش هستند، به آرامش برسند.

واگذاری هپکو به سازمان خصوصی سازی

در نهایت بعد از کش وقوس های فراوان در رابطه با خصوصی سازی هپکو و ایجاد مسائل متعدد برای این شرکت، در نهایت 14 آبان ماه بیش از 12 میلیارد سهم این شرکت فراوریی به سازمان خصوصی سازی واگذار شد و در سامانه کدال به ثبت رسید. پس از آن و در اوایل آذرماه جزئیات واگذاری های پرحاشیه سازمان خصوصی سازی از جمله ایران ایرتور، هپکو، آلومینوم المهدی، پالایش نفت کرمانشاه و ... روی سایت این سازمان نهاده شد.

وعده عرضه در فرابورس

پس از آن درحالی که بیش از یک ماه از واگذاری مجدد هپکو به سازمان خصوصی سازی گذشته بود، این سازمان گفت به استناد قانون اجرای سیاست های کلی اصل (44) قانون اساسی، مصوبه هیئت واگذاری و سایر قوانین و مقررات مربوطه، در نظر دارد 60.72 درصد سهام شرکت فراوری تجهیزات سنگین - هپکو را با رعایت دستورالعمل اجرایی روش انتخاب مشتریان راهبردی (استراتژیک) و احراز و پایش اهلیت مدیریتی در واگذاریها به صورت نقد و اقساط در فرابورس عرضه کند.

این بلوک 60.72 درصدی به صورت 15 درصد نقد و بقیه اقساط شش ساله با فاصله هر قسط شش ماه و نیز به ارزش کل پایه 14 هزار و 865 میلیارد و 102 میلیون و 422 هزار و 528 ریال (1486 میلیارد و 510 میلیون تومان) روی میز فروش خواهد رفت. زمان عرضه بلوک 60.72 درصدی شرکت فراوری تجهیزات سنگین - هپکو مطابق اطلاعیه فرابورس ایران اعلام خواهد شد.

بازسازی ساختاری یا عرضه در فرابورس؟

اواسط بهمن 1398 رییس سازمان خصوصی سازی با تاکید بر این که در واگذاری هپکو چالش هایی ایجاد شده بود، اظهار کرد که هپکو در نهایت به دولت بازگشت و در حال آماده سازی برنامه بازسازی ساختاری آن هستیم. هپکو در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار می گیرد و بخشی از مسائل آن از جمله مسائل بازنشسته ها را حل خواهیم کرد. بعد از این که هپکو بازسازی ساختاری شد واگذار می گردد و حداقل دو سال زمان احتیاج دارد.

چند روز بعد فرهاد دژپسند - وزیر امور اقتصاد و دارایی - نیز درمورد واگذاری هپکو گفت که این شرکت به دولت برنگشته است. برای دوره گذار چون خریدار تعهد خود را انجام نداده بود، لغو واگذاری اجرا شده و الان در بورس در مرحله عرضه است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 1158

به "هپکو باز هم روی دست دولت ماند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هپکو باز هم روی دست دولت ماند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید