انتها سال؛ اتمام عملیات بازسازی واحدهای سیل زده در لرستان

به گزارش تور چین ارزان، رئیس ستاد هماهنگی بازسازی لرستان از تکمیل بازسازی واحدهای آسیب دیده ناشی از سیل فروردین تا انتها امسال اطلاع داد.

انتها سال؛ اتمام عملیات بازسازی واحدهای سیل زده در لرستان

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

به گزارش خبرنگاران-معصومه حق جو: سیل ویرانگر ابتدای سال جاری استان های زیادی را درگیر خود کرد و باعث وارد شدن خسارت به تاسیسات شهری و روستایی شد که بخش قابل توجهی از این خسارات مربوط به لرستان بود.

پس از سیل عملیات بازسازی در مناطق سیل زده این استان شروع شد. در حال حاضر در شهرهایی همچون خرم آباد، معمولان، کوهدشت، پلدختر، نورآباد، ویسیان و دورود عملیات بازسازی و مرمت ادامه دارد.

رضا خواجه ای، رئیس ستاد هماهنگی بازسازی استان لرستان در گفت وگو با خبرنگاران از استمرار فعالیت های مربوط به بازسازی در مناطق حادثه دیده توسط گروه های بازسازی 6 استان تعیین اطلاع داد و گفت: طبق برنامه زمان بندی شده کوشش می کنیم تا خاتمه سال با مشارکت مردم عملیات بازسازی و مرمت را به خاتمه برسانیم. از مردم هم درخواست می کنیم پای کار باشند و مشارکت داشته باشند تا این هدف محقق گردد.

او درباره واحدهای احتیاجمند تعمیر و بازسازی اظهار کرد: در مجموع 18 هزار و 700 واحد مسکونی در استان احتیاجمند تعمیر بودند که در 3 هزار و 250 واحد عملیات احداث به خاتمه رسیده و مردم به چرخه زندگی عادی برگشته اند. عملیات ساخت 12 هزار و 100 واحد در حال اجرا است.

پرداخت 235 میلیارد تومان وام بلاعوض به سیل زدگان

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی استان لرستان ادامه داد: تاکنون در بخش معرفی به بانک در بخش های مختلف معیشتی، تعمیر و احداثی، در مجموع 49 هزار واحد به بانک های عامل معرفی شدند که از این تعداد برای 45 هزار و 500 واحد عقد قرارداد انجام شد و مرحله اول تسهیلات به مالکان این واحدها پرداخت شده است.

خواجه ای بیان نمود: در زمینه پرداخت یاری های بلاعوض نیز تاکنون 235 میلیارد تومان در اختیار سیل زدگان این استان قرار گرفته است.

او با بیان این که بابت هر واحد احداثی 8 تن سیمان رایگان توزیع شده است، اضافه کرد: تاکنون 59 هزار تن سیمان رایگان در منطقه توزیع شده و این روند تا زمان تکمیل و خاتمه عملیات بازسازی ادامه دارد.

به گفته خواجه ای، خدماتی همچون طراحی، نظارت، تهیه نقشه و صدور پروانه ساخت برای سیل زدگان به صورت کاملا رایگان انجام می گردد. 217 دستگاه ماشین آلات سنگین نیز در مناطق سیل زده مشغول خدمت رسانی به مردم هستند.

خاتمه عملیات ساخت 100 واحد شهری

خواجه ای اضافه کرد: همه امور مربوط به بازسازی در 6 ستاد تعیین به موازات هم پیش می روند. در شهرها حدود 850 واحد احداثی داشتیم که کار ساخت 100 واحد خاتمه یافته است. 380 واحد در مرحله اسکلت بنا واقع شده است و 370 واحد دیگر هم تا مرحله اجرای سقف پیشرفت فیزیکی دارد.

او اضافه کرد: در همه مناطق تعدادی از واحدها ساخته و تکمیل شده و تعدادی هم در حال تعمیر و مرمت هستند. امیدواریم تا خاتمه سال همه این واحدها به بهره برداری برسند و با هم بتوانیم جشن خاتمه بازسازی را بگیریم.

مرمت واحدهای روستایی

طبق آماری که رئیس ستاد هماهنگی بازسازی استان ارائه نموده است، 11 هزار و 800 واحد خسارت دیده روستایی در لرستان وجود دارد که تاکنون برای حدود 10 هزار واحد روستایی عملیات آرماتوربندی و بتن و فونداسیون صورت گرفته و بقیه مراحل ساخت هم در حال اجرا است.

خواجه ای گفت: بیشتر واحدهایی که احتیاج به جابه جایی داشتند یا در بستر و حریم رودخانه ها بودند، جابه جا شدند. زمین برای ساخت این واحدها تامین و حریم و بستر رودخانه آزادسازی شد تا خسارتی در آینده متوجه ساکنان این واحدهای مسکونی نگردد. برای جلوگیری از تخریب مناطق حاشیه ای رودخانه ها نیز عملیات ساخت دیوار ساحلی در شهر پلدختر و روستای بابازید در حال اجراست. در روستای چم مهر هم عملیات ساخت دیوار ساحلی پیشرفت فیزیکی 60 درصدی دارد.

جابه جایی روستای ملاوی

به استناد اظهارات مسئولان، روستای ملاوی در شهرستان پلدختر از روستاهایی است که باید به مکان جدید منتقل گردد، ولی تاکنون زمینی برای این مهم انتخاب نشده است. رئیس ستاد هماهنگی بازسازی لرستان در این باره گفت: پس از سیل در لرستان 40 روستا داشتیم که باید جابه جا می شدند و عمده این روستاها را جابه جا کردیم.

خواجه ای ادامه داد: روستای ملاوی از جمله همین روستاها بود که 80 خانوار ساکن دائمی و حدود 20 خانوار ساکن فصلی دارد. برای جابه جایی این روستا، 5 گزینه به اهالی پیشنهاد شد. در نهایت این روستاییان هستند که باید تصمیم بگیرند. استقرار در محل اردوگاه، انتقال به روستای اسلام آباد و انتقال به زمینی در نزدیکی روستای ملاوی از پیشنهادهای ارائه شده هستند.

این مسئول اضافه کرد: پیشنهاد دیگر نیز پرداخت پول به روستاییان است تا در هر روستایی که تمایل داشتند، اقدام به ساخت وساز نمایند. هر کدام از گزینه ها که مردم انتخاب نمایند ما در نخستین فرصت به آنها یاری و در راستای بازسازی اقدام می کنیم.

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی لرستان از پرداخت یاری نقدی بابت اجاره بها به بعضی خانوارها اطلاع داد و اعلام کرد: پس از سیل مقرر شد به همه خانوارهای احتیاجمند اسکان موقت، اجاره بها پرداخت کنیم که برای 5 هزار و 525 خانوار اجاره بها پرداخت کردیم.

او درباره میزان اجاره بها گفت: در شهرها 12 میلیون تومان و در روستاها 6 میلیون تومان پرداخت شد تا سیل زدگان بتوانند به صورت موقت مکانی اجاره نمایند و در آنجا ساکن شوند تا عملیات ساخت و تعمیر واحدها به خاتمه برسد.

این مسئول درباره وضعیت راه های روستایی در استان نیز بیان نمود: در روستاهای پلدختر راه ها باز هستند، ولی احتیاج به ایمن سازی دارند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 آذر 1398 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 756

به "انتها سال؛ اتمام عملیات بازسازی واحدهای سیل زده در لرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتها سال؛ اتمام عملیات بازسازی واحدهای سیل زده در لرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید