پژوهشگر تاریخ: کوروش متعلق به ایران است

به گزارش تور چین ارزان، دکتر عبدالمجید ارفعی مترجم منشور کوروش به زبان فارسی و عیلام شناس برجسته، پژوهشگر و بعلاوه مترجم زبان های باستانی اکدی و عیلامی و از واپسین بازماندگان در برگرداندن نوشتار میخی عیلامی در دنیا و ازبرجسته ترین سنگ و گل نبشته خوانان کهن ایرانی است. بعضی از گِل نبشته های تخت جمشید هم با کوشش این فرهیخته برگردانده شد.

پژوهشگر تاریخ: کوروش متعلق به ایران است

به گزارش خبرنگاران هفته نامه دنیا پارس چاپ شیراز نوشت: آبانماه سال جاری مطالبی از قول وی در شبکه های اجتماعی مطرح شد که آرامگاه موجود در پاسارگاد متعلق به کوروش بنیانگذار حکومت هخامنشی نیست.؛ دقیقا در روزهایی که وی در بستر بیماری و در حال مبارزه با کرونا بود.

دکتر ارفعی در گفت و گوی اختصاصی با هفته نامه دنیا پارس، یادآور شد که بعضی کشورها مدعی همه چیزند، هر از چند گاهی برای خلاء تاریخی و گذشته خود مطالبی را با استفاده از جعل، دست برد و تحریف در تاریخ گفته اند این بار هم که در پی مصادره کوروش به نام خود هستند.

مترجم منشور کوروش گفت: اگر این کشورها راست می گویند سندی را ارایه نمایند، حرفها و مطالب نسجیده آنها بیشتر ناشی از حس رجحان جویانه و خلاء های فرهنگی و قومیتی است.

ارفعی گفت: متاسفانه این کشورها از ناآگاهی مردم نسبت به تاریخ و گذشته خودشان سوء استفاده می نمایند و مطالبی را بر زبان می آورند که هیچ گونه سندیت تاریخی ندارد.

وی توضیح داد: نظامی گنجوی همه شعرهایش فارسی است و مولوی که در قلب ترکیه است اما اشعارش همه فارسی است و نمی توان بگوییم هر کسی ترکی صحبت نموده، متعلق به ترکیه است. .

دکتر ارفعی در پاسخ به این پرسش که برترین سند برای ثابت کردن آنکه کوروش متعلق به ایران و سلسله هخامنشیان است، می گوید: آنها که مدعی هستند که کوروش متعلق به ایران باستان نیست باید سند ارایه نمایند.

او می گوید: آنها همواره در پی مغلطه کاری هستند و همواره حرف خود را می زنند و در این راستا مردم باید سعی نمایند که اشراف اطلاعاتی و مطالعات خود را نسبت به تاریخ کشورشان و بویژه کوروش بالا ببرند.

ارفعی البته برترین سند و گواه بر آنکه کوروش عظیم را متعلق به ایران می داند مربوط به متن بابلی گاهنگار یکی از پادشاهان مادها به نام نبونعید است.

وی گفت: کوروش از زبان این پادشاه در منطقه ای واقع در تپه ملیان و (تل بیضا) در استان فارس و در فاصله 43 کیلومتری شمال شیراز، آنجا خود را پادشاه انشان و هخامنشیان معرفی کرد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 2052

به "پژوهشگر تاریخ: کوروش متعلق به ایران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژوهشگر تاریخ: کوروش متعلق به ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید