سنت ها، آداب و رسوم سال نوی چینی

به گزارش تور چین ارزان، شرق آسیا و بعلاوه مهاجران آن ناحیه در دیگر کشور های دنیا در این روز ها به استقبال سال نوی قمری می فرایند که نماد سال جاری آن حیوان ببر است.

سنت ها، آداب و رسوم سال نوی چینی

به گزارش خبرنگاران به نقل از تی آر تی ترکیه، در یکم فوریه 2022 میلادی، دنیا روز خود با سنت ها و جشن های منحصر بفرد سال نوی قمری چینی آغاز کرد. در آداب و رسوم جشن سال نوی قمری تزئینات، لباس ها، نیایش ها و پایکوبی های مختلفی وجود دارند.

سال نوی قمری جشنی با قدمت چند صد ساله است که هم چنان در چندین کشور از جمله چین، ژاپن، کره جنوبی، تایلند، اندونزی، تایوان، سنگاپور و کامبوج علاوه بر سال نو خورشیدی گرامی داشته می گردد.

آغاز سال نوی قمری هر سال تغییر می نماید، زیرا بر اساس تقویم قمری است بدان معنی که تقویم مبتنی بر مراحل ماه ساخته شده است با دوازده مرحله تقریبا 29 روزه که در یک چرخه سالانه حدود 354 روزه به سرانجام می رسد. اولین روز سال قمری مطابق با اولین ماه نو در تقویم قمری است که در اواخر ژانویه تا اوایل فوریه رخ می دهد.

هر سال قمری نمادی از 12 حیوان در تقویم زودیاک چین است که منجر به چرخه های 12 ساله می گردد. سال 2022 میلادی سال ببر سومین سال در چرخه 12 ساله است. آخرین سال ببر در سال 2020 میلادی یعنی 12 سال پیش بود و سال ببر بعدی در سال 2034 میلادی یعنی 12 سال بعد خواهد بود. سال ببر در 21 ژانویه 2023 به سرانجام می رسد و آن موقع آغاز سال خرگوش خواهد بود.

حیوانات زودیاک چینی بر اساس داستان های عامیانه باستانی چینی به ترتیبی خاص ردیف شده اند. یکی از این داستان ها نژاد بزرگ است و در آن امپراتور یَشم، خدای غالب در اساطیر چینی 13 حیوان را فرا می خواند و از آنان می خواهد تا با رقابت با یکدیگر از رودخانه عبور نموده و به سمت وی حرکت نمایند. نامگذاری سال ها به ترتیب ورود حیوانات اجرا شده است با موش آغاز شده و سپس با گاو، ببر، خرگوش، اژدها، مار، اسب، بز، میمون، خروس، سگ و در آخر خوک ادامه می یابد. سیزدهمین حیوان یک گربه و جزو اولین حیواناتی بود که وارد صف شد، اما به وسیله موش غرق شد.

به مناسبت سال ببر، تزئینات و لباس های جشن سال جاری به وفور در پیکر ببر ها دیده می شوند. سال 2022 سومین سال نو قمری در سایه همه گیری کووید-19 است. جشن های سنتی بار دیگر به علت اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با ویروس کرونا در ابعاد کوچک و محدود برگزار شدند.

سال نو قمری تعطیلات سالانه غالب در چین است. جشن ها معمولا از روز قبل از اولین روز سال نو آغاز می شوند و تا پانزدهمین روز سال نو که جشن فانوس است ادامه می یابند.

به علت محدودیت های ناشی از همه گیری کووید-19، مردم چین سال نوی قمری را به صورت جمعیت های کوچکی که پشت دروازه های معابد بسته جمع شده بودند آغاز کردند در حالی که بعضی از معابد کوچک تر برای نیایش باز ماندند. علاوه بر این، سال نو قمری تنها چند روز قبل از المپیک زمستانی پکن سال جاری آغاز شد و محدودیت های بیش تری را برای شهر های مرتبط با المپیک ایجاد کرد. این محدودیت ها شامل محدود کردن آتش بازی، یک عنصر سنتی در جشن های سال نو قمری در چین بود که برای بیرون راندن بدشانسی انجام می گردد، اما حکومت چین سال جاری آتش بازی را به طور کامل ممنوع نمود.

آداب و رسوم سال نوی قمری

آداب و رسوم مختلفی برای سال نوی قمری در کشور های مختلف برگزار می گردد. برای مثال، در اندونزی از جمله آداب و رسوم سال نوی قمری سوزاندن عود، روشن کردن شمع و نیایش کردن است. سوزاندن عود یکی از سنت های رایج سال نو قمری است و اعتقاد بر این است که ارواح یا انرژی های بد را از بین می برد و باعث جذب ثروت می گردد. در تایلند، مردم فانوس های چینی و عود های خوشبو نماینده را در زیارتگاه می سوزانند. هم چنین، در مالزی مردم در معابد چوب های بُخور را می سوزانند. سال جاری در هنگ کنگ وانگ تای سین بزرگترین معبد تائوئیستی شهر بسته شد. با این وجود، مردم برای سوزاندن عود و نیایش در مقابل معبد چه کونگ جمع شدند.

سنت های مختلفی در جشن گرفتن و استقبال از سال نو قمری وجود دارند که بعضی از شیوه ها در میان فرهنگ های مختلف تغییر می نمایند. یکی دیگر از روش های رایج، علاوه بر بخور دادن، ارائه دادن و دریافت کردن پاکت های قرمز رنگ حاوی پول نقد است که نماد آرزو های خوب قلمداد می گردد.

در کامبوج، مردم سال نو قمری را با سنت گسترده دیگری یعنی پایکوبی اژد ها در پنوم پن مرکز آن کشور جشن گرفتند. در سایر نقاط کشور، مردم برای برگزاری جشن های سنتی در معابد جمع می شدند. در جشن سال نوی قمری ماهی خورده می گردد که نماد فراوانی محسوب می گردد. سال نوی قمری در غرب نیز به وسیله مهاجران آسیایی جشن گرفته می گردد از جمله در کشور هایی مانند ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و اسپانیا.

منبع: فرارو
انتشار: 1 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1401 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 2304

به "سنت ها، آداب و رسوم سال نوی چینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنت ها، آداب و رسوم سال نوی چینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید