منظره گردشگری البرز یک برنامه 20 ساله است

به گزارش تور چین ارزان، خبرگزاری خبرنگاران- عضو پیشین شورای شهر کرج اظهار کرد: در گوشه گوشه این استان جاذبه برای جذب توریست به استان البرز وجود دارد و بنده به عنوان یک کارشناس و فعال در این صنعت عرض می کنم که صنعت توریستی به برنامه و منظره 20 ساله احتیاج دارد.

منظره گردشگری البرز یک برنامه 20 ساله است

علی گلوند در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خبرنگاران در کرج اظهار کرد: صنعت جهانگردی در همه گیری بیماری کرونا ضربه سختی خورد به طوریکه همه بخش های ارائه دهنده خدمات این صنعت به تعطیلی کشیده شد و هیچ حامی در کنار فعالان عرصه جهانگردی نبود، نیروهای انسانی که بزرگترین سرمایه یک صنعت است در این فرایند بیکار شدند و به علت حمایت نشدن مشغول کار دیگری شدند.

این فعال صنعت جهانگردی اضافه کرد: در همه گیری کرونا فعالان این صنعت هم در بخش نیروی انسانی و هم در سرمایه اقتصادی دچار ضرر و زیان شدند به طور مثال با آغاز این همه گیری در سال 98 با تصمیم غیر کارشناسی ستاد مبارزه با کرونا نخستین جایی که آسیب دید، آژانس های مسافرتی بود که گفتند بروید و پول هایی که برای رزرو تور داده اید، پس بگیرید؛ این در حالیست که متصدی آژانس برای تعطیلات نوروز برنامه ریزی نموده بود و تمام خسارتی که به این صنعت وارد شد همه از جیب سرمایه گذار رفت و هیچ حامی برای ما و این صنعت پیدا نشد.

گلوند اعلام کرد: در سال نخست کرونایی که در اسفند 98 با همه گیری این بیماری روبرو بودیم تمام ویزاهایی که برای کشورهای مقصد جهانگردی گرفته بودیم سوخت شد و هزینه هایی که برای آن انجام داده بودیم از میان رفت و هنوز درگیر جبران آن خسارت ها هستیم، دولت هم هیچ حمایتی نکرد و یک وام 12 درصد برای ما در نظر گرفتند، باید از دولتمردان پرسید وقتی که درآمدی وجود ندارد چگونه می گردد وام گرفت و آن را پرداخت کرد؟ یا اینکه گفتند اگر از قبل وامی اخذ شده در پرداخت اقساط آن مهلت دادند، در کل منظورم این است که راه چاره هایی که داده شد هیچ کدام چاره ساز نبودند.

وی بیان نمود: با وجود دستورهایی مبنی بر همکاری با آژانس های مسافرتی هیچ کدام از ارگان های مربوطه از قبیل بیمه و اقتصادیات همکاری نکردند و در این فرایند به جرات می گویم از 145 آژانس موجود جهانگردی حدود 20 آژانس در کرج سرپا باقی ماند و بقیه تعطیل شدند.

عضو پیشین شورای شهر کرج اظهار کرد: شاد بودیم با روی کار آمدن دولت نو تغییر و تحولاتی در صنعت جهانگردی رخ می دهد، اما هنوز رویکرد محسوسی احساس نکردیم، معمولا وزارتخانه ها منظره برای خود تعریف می نمایند؛ اما هنوز در موضوع جهانگردی منظره خاصی نداریم، آینده روشنی برای جهانگردی وجود ندارد و چه در کشور و در استان که به علت استانداران غیر بومی و مدیران کلی که در این استان مسئولیت گرفته اند غیربومی بوده اند همه دلایل مضاعفی است که صنعت جهانگردی در این استان جایگاه خیلی خوبی ندارد، در این میان غیر از چند مدیرکل که اهلیت البرزی داشته اند باقی مدیران کل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی در البرز غیربومی بودند و این باعث شده که شناختی از ظرفیت های استان وجود نداشته باشد و صنعت جهانگردی البرز ضربه بخورد، از این تریبون استفاده می کنم و از همه اهالی رسانه درخواست دارم در این زمینه حساسیت داشته باشند و مدیر دردآشنا برای استان مطالبه نمایند که البرز بیش از این دچار آسیب نگردد.

این فعال بخش خصوصی در صنعت جهانگردی اظهار کرد: متاسفانه علاوه بر اینکه مدیران کل صنعت جهانگردی استان البرز غیربومی بودند در حوزه جهانگردی هم تخصص آنچنانی نداشتند و این موجب آسیب مضاعف به صنعت جهانگردی البرز شده است و نتوانیم در استان البرز کار خاصی انجام دهیم.

گلوند ظرفیت های گردشکری استان البرز را منحصر به فرد مطرح نمود و اضافه کرد: هر بخش از طبیعت را که خواسته باشیم در البرز موجود است از دشت اشتهارد تا طبیعت زیبای جاده کرج به چالوس همه جلوه های زیبایی از جهانگردی است که باید قدر آن را دانست، اما به علت نبودن شناخت از این ظرفیت ها استفاده نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که صنعت بیمه تا چه میزان توانسته ضرر و زیان وارد شده به فعالان بخش جهانگردی را جبران کند؟ بیان نمود: متأسفانه در این زمینه بیمه ای وجود ندارد و از گرفتاری های صنعت جهانگردی این است که هیچ بیمه ای از آن حمایت نمی نماید.

عضو پیشین شورای شهر کرج گفت: از دیگر مسائلی که با آن روبرو هستیم، وجود سه معاونت جهانگردی، میراث فرهنگی و صنایع دستی تحت لوای یک وزارت که این همنشینی که هیچ گونه ارتباطی با هم ندارند باعث مسائل مدیریتی شده است، به این صورت که وزارتخانه در انتخاب مدیر کل فردی را انتخاب می نماید که ممکن است در یکی از این سه حوزه تخصص داشته باشد و در حوزه های دیگر اشرافی نداشته باشد که خود باعث مسائلی می گردد، در واقع مدیرکلی باید داشته باشیم که یک شناخت اجاقتصادی داشته باشد.

این فعال بخش خصوصی در پاسخ به این پرسش که استان البرز یک استان گذری است چه پلن جهانگردی برای این استان می توان تعریف کرد؟ وقتی استانداران آمار 18 میلیون تردد از این استان در ایام تعطیلات سخن می گویند این آمار به زبان ساده اما به تعداد خیلی زیاد است، اما در جذب یک درصد از این تردد توانایی موجود نیست در این مورد چه نظری دارید؟ اظهار کرد: برای جذب این نوع جهانگرد به اقامتگاه های ویژه نیاز است که بومگردی ها برترین است و حتی اگر شده از کمپین در ابتدای جاده چالوس می توان استفاده کرد، در کاخ مروارید نیز این ظرفیت وجود دارد تا اقامتگاه هایی ویژه این نوع از سفرها تدارک دیده گردد منتهی یک همتی می خواهد تا این ها را عملی کند.

گلوند بیان نمود: استاندار نوی که به استان البرز آمده خود تجربه فعالیت در صنعت جهانگردی دارد و می توانیم از تجربه و حضوری که در این صنعت داشته بهره مند بشویم و با توجه به قابلیت هایی که البرز در بخش جذب جهانگرد ورزشی و صنعتی دارد باید از این قابلیت ها استفاده کنیم، البرز با قله های متعددی که دارد باید بهشت کوهنوردان نامیده گردد با این ظرفیت هایی که در استان البرز وجود دارد می توان جهانگردی را در ابعاد مختلف توسعه و توسعه داد.

وی ظرفیت ورزش های آبی در رودخانه کرج را از دیگر ظرفیت های جهانگردی موجود در البرز ذکر کرد و گفت: با وجود رودخانه خروشان کرج محلی در این رودخانه که مسافت قابل توجهی دارد برای ورزش رفتینگ شناسایی شده که نیاز به کار کارشناسی و اقدام برای آغاز این ورزش و جذب جهانگرد دارد و در این زمینه برنامه ریزی شده است، بعلاوه بیابان های اشتهارد برای سافاری قابلیت خیلی خوبی وجود دارد.

عضو پیشین شورای شهر کرج اظهار کرد: در گوشه گوشه این استان جاذبه برای جذب جهانگرد به استان البرز وجود دارد و بنده به عنوان یک کارشناس و فعال در این صنعت عرض می کنم که صنعت جهانگردی به برنامه و منظره 20 ساله نیاز دارد که منظره نخستین آن در یک بازه چهارساله است و باید با دقت و پیگیری برنامه ها را دنبال کرد تا به هدف رسید.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 20 دی 1400 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 2202

به "منظره گردشگری البرز یک برنامه 20 ساله است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منظره گردشگری البرز یک برنامه 20 ساله است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید