چگونه از شر رادیکالهای آزاد خلاص شویم؟

به گزارش تور چین ارزان، مواد غذایی که به میزان قابل توجهی حاوی آنتی اکسیدانها (فلاونوئیدها) می باشند، در جهت شکست دادن اثرات مضر رادیکالهای آزاد عمل می نمایند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد رادیکالهای آزاد این مقاله را مطالعه نمایید.

چگونه از شر رادیکالهای آزاد خلاص شویم؟

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

مواد غذایی که به اندازه قابل توجهی حاوی آنتی اکسیدانها (فلاونوئیدها) می باشند، در جهت شکست دادن اثرات مضر رادیکالهای آزاد عمل می نمایند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد رادیکالهای آزاد این مقاله را مطالعه نمایید.

رادیکالهای آزاد مولکولهایی هستند که به جهت ایجاد بعضی از مخوف ترین بیماریهایی مانند سرطان و سایر مسائل پزشکی مرتبط با کلیه ، چشم، ریه و پانکراس به بدنامی شهره می باشند. مشاهده شده است که سلولهای بدن به منظور انجام عملکردهای مختلف به اکسیژن احتیاج دارد. هنگامی که سلولهای بدن با اکسیژن واکنش نشان می دهند (این فرایند تحت اسم اکسیداسیون شناخته می گردد) رادیکالهای آزاد درون بدن آزاد می شوند. در حالی که جلوگیری از بوجود آمدن رادیکالهای آزاد غیر ممکن است، کاهش غلظت و تراکم آنها در بدن امکان پذیر بوده و به هیچ اسم مشکل نیست. به منظور از بین بردن این رادیکالهای آزاد، مجبور هستیم که از دشمنان آنها یاری بگیریم که به طور معمول تحت اسم آنتی اکسیدان شناخته می شوند. آنتی اکسیدانها که بعلاوه تحت اسم جاروب نماینده های رادیکال آزاد شناخته می شوند، موادی هستند که ثابت شده است در نظارت و کنترل رادیکالهای آزاد مؤثر می باشند. آنها در واقع عمل وارد شدن آسیب اکسیداتیو را محدود ساخته، در نتیجه به بهبود سلامت کلی یاری می نمایند.

فلاونوئیدها

آنتی اکسیدانهای مختلفی مانند ویتامین A، ویتامین C، کاروتنوئیدها، سلنیوم و فلاونوئیدها، در مواد غذایی متنوعی وجود داشته و همگی در مقابله با آسیب وارده به وسیله رادیکال آزاد مؤثر می باشند. با این حال، آن دسته آنتی اکسیدانهایی که از سایر آنتی اکسیدانها معین تر و بالاتر می باشند فلاونوئیدها هستند، به این علت که در مبارزه با اثرات رادیکالهای آزاد قدرتمندتر عمل می نمایند. مطالعات اجرا شده نشان می دهند که فلاونوئیدها در کنترل آسیب وارد شده به سطح سلولی به وسیله رادیکالهای آزاد دارای تأثیر بیشتری می باشند. فلاونوئیدها بعلاوه می توانند به سرعت بخشیدن به بهبود صدمات عضلانی یاری نمایند که پس از انجام تمرینات قدرتی و شدید رخ می دهد. در ادامه به منظور دور نگاه داشتن این رادیکالهای آزاد بد، مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان که بایستی به طور منظم مصرف کنید را معرفی می کنیم.

میوه

چنانچه مصمم بوده از شر رادیکالهای آزاد خلاص شوید، احتیاج دارید که میوه هایی مانند گیلاس و سیب مصرف کنید به این علت که منابع بزرگی از فلاونوئیدها به تعداد می فرایند. علاوه بر سیب، میوه هایی که می توانند بی مقدار به محافظت از بدن در برابر آسیب رادیکالهای آزاد یاری نمایند، هلو و پرتقال می باشند. پرتقال نه تنها منبع خوبی از فلاونوئید می باشد بلکه سرشار از ویتامین C هم است. بنابراین وارد نمودن پرتقال به رژیم غذایی راهی مؤثر جهت مقابله با این مشکل رادیکالهای آزاد است.

سبزی

مطالعات اجرا شده نشان می دهند که در میان تمام سبزیجات، سطح فلاونوئید در لوبیا به بالاترین اندازه خود می رسد. بنابراین خواه لوبیا چیتی، لوبیا قرمز و یا لوبیا سیاه باشد فرد قطعاً می تواند اندازه کافی از فلاونوئید را از این سبزیجات بدست آورد. علاوه بر لوبیا، سطوح آنتی اکسیدانها بخصوص فلاونوئیدها بعلاوه در گوجه فرنگی ستودنی است. سبزیجاتی مانند اسفناج و سیب زمینی شیرین هم حاوی مقادیر متعادلی فلاونوئید می باشند.

نوشیدنی

غلظت و تجمع فلاونوئید بعلاوه در چای سبز بالا است. گرچه نوشیدنی تهیه شده از انگور قرمز حاوی اندازه زیادی فلاونوئید است، اما مصرف آن در حد اعتدال پیش شرط بهره بردن از فوائد فعالیت آنتی اکسیدانی فلاونوئیدها است.

مکمل

مصرف مکمل های آنتی اکسیدان هم می تواند در از بین بردن رادیکالهای آزاد مفید باشد. مکملهای فلاونوئید هم راه دیگری جهت بهره بردن از فوائد خواص آنتی اکسیدانی آنها است. با این حال، کسانی که تحت رژیم سالمی قرار دارند، احتیاجی به در نظر گرفتن این مکملها به اسم راهی جهت مبارزه با این رادیکالهای آزاد ندارند. استفاده از مکمل تنها زمانی مورد احتیاج است که رژیم غذایی فاقد فلاونوئید باشد. اوردوز یا مصرف بیش از حد مجاز آنتی اکسیدانها مطلقاً غیرضروری بوده و قطعاً راهی نامناسب جهت کنترل تهدید ایجاد شده به وسیله رادیکالهای آزاد است.

به طور کلی وعده های غذایی حاوی انواع میوه و سبزیجات راهی طبیعی جهت کاهش فراوری رادیکالهای آزاد را فراهم می سازند. بنابراین، تنها اطمینان حاصل کنید که پیروی از یک رژیم غذایی سالم بخش جدائی ناپذیر از سبک زندگی شما را تشکیل داده و آنگاه احتیاجی به نگرانی در مورد آسیب رادیکالهای آزاد در سالهای آینده نخواهید داشت.

منبع: راسخون
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: chinaro.ir شناسه مطلب: 2124

به "چگونه از شر رادیکالهای آزاد خلاص شویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از شر رادیکالهای آزاد خلاص شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید